• Sörön10

Musiken

Alla letar efter billigt. ja, iaf nästan alla.

Jag undrar därför lite om hur det ser ut på musikfronten (med tanke på vad vi själva betalade) och undrar vad ni får lägga på musiken (om ni nu har nån).

Vad betalar ni för:

1. Sång på vigseln, ca 2 sånger.

2. Band som spelar 2-3 timmar till nån form av dans efter middagen, eller liknande jämförbart alternativ.

3. Annat, ett öppet alternativ där man kan skriva vad man själv vill!

Själv hade jag ganska klara gränser runt det mesta som det lades pengar på runt bröllopet, men allt drar ju iväg ändå så de gränserna flyttades ett antal gånger. Budgettaket flyttades i rätt stadigt tempo från 50k till 70k utan att man riktigt märkte det... 

• Svar på tråden Musiken
  • Chicita

Vi betalar inget för sång på vigseln då både ena tärnan och ena marskalken är vana artister :)

Musiken betalar vi ca 5000:- för (kanske mer om vi får det band vi verkligen VILL ha, dom visste inte förrän i maj)

Och annan underhållning går på ca 8000:-

Vår budget gick från "gör det själva" för 30000:- och 100 gäster
    till
    "gör en hel del" och 100000:- för 85 gäster Skrikandes

Vi hittade en cateringfirma som specialicerat sig på det tema vi har (medeltid) så istället för 120:- per kuvert så blir det 495:- + att vi kommer hyra porslin (eller tja motsvarande) från dom också...
    Så där sprack budgeten *S*

• Sörön10

Kan ju börja själv:

1. 5000 spänn för en duo där en sjöng och båda spelade gitarr. Lite väl dyrt men de hoppade in med en veckas varsel när vår ordinarie solist fått förhinder en månad innan och vi ringt 25 (! ja, 25!) andra i panik.

2. 1000 kr för utlägg som övernattning, bensin och släphyra då vi hade vänner som spelade efter middagen. Så himla kul!  Dock spelade de inte så länge eftersom middagen drog ut på tiden och vi hade kaffet 23.30 och skulle lämna lokalen 01. Vi hade då varit igång sedan 13 (gästerna samlades då) så det var nog ingen som tyckte det var speciellt jobbigt! 

3. Hade kunnat betala mer för 2an. Tycker det är viktigt med musik och att man kan slappna av och veta att de sköter sitt jobb och är proffsiga, men personliga!  

• lemfi

1000 kr för 2 sånger i kyrkan.

• Meeru

Vi betalade följande för bröllopsmusiken:

1) 3.000 kr för två personer som sjöng/spelade gitarr, två låtar i kyrkan.

2) 10.000 kr för ett band med 4-5 personer (kommer inte ihåg exakt) som spelade i drygt 2 timmar efter middagen.

• Lev idag

Troligtvis kommer det att se ut så här för oss;

1) 2000 kr för två låtar (om inget ändras till 2012 pga erfarenhet o utbildning för solisten).
    Men så ska jag sjunga själv också.
    Och jag har inte frågat honom om han vill kompa mej på gitarr o om han ska ha något för det.

2) 10 000:- för ett band som ska spela 3 timmar. Solistens band, men hoppas på att vi kan på det billigare då min blivande är vän med en av killarna i bandet
    Plus milersättning.

3) Samma band som jag vill ska spela har jag frågat om dem kan spela in gotländsk brudmarsch på ett speciellt vis till oss. :)
    Så det lär jag också få betala för.

Men som sagt, jag vet redan nu fastän det är 1,5 år kvar att jag vill ha dessa!
    Men så får vi se vart prislappen hamnar.. :-/

• förlovadflicka

Vi ska inte ha någon solist på vigseln, bara två sånger där alla sjunger+ ingångsmusik och mingelmusik före och efter. Den musiken betalar vi ingenting för, är vänner som spelar. 
    På middagen ska min då före detta musikteorilärare och min cellolärare spela (som är lite lokalkändisar) och en klasskompis och hennes syster spela. Det kostar ingenting, teoriläraren tiggde om att få spela eftersom han tillhör min fanclub sa han ^^Däremot så ska de få mat och tårta och någon liten gåva :)
    Billigt och bra och jag vet precis vad jag kan förvänta av dem och att de spelar arren jag skriver :) 

• Johan137

Superintressant tråd för mig som musiker. Bump!

• MrsT2011

1. 1000 kr till solisten för tre låtar. Ett vänskapspris då hon var ledare när jag sjöng i kör.

2. 4000 kr för trubadur med mångårig erfarenhet, han spelar i tre timmar. Mkt nöjd med priset.

3. Håller tummarna att organisten redan kan låtarna vi vill ha vid in- och utgång. Egentligen hade vi velat ha säckpipa med tillhörande trumslagare (vår mysigaste semester hittills var i Skottland) vid utgångsmusik och fördrink. Tyvärr skulle det kosta lika mycket som trubaduren, inte värt det för en halvtimmes spelande...

• Vargflickan

Vi betalade 4000 kronor för en kör som sjöng under vigseln. De var jättebra. Blandat med både killar och tjejer.

• ClaraH

Vi har två ungdomar som är vänner till oss som ska spela och sjunga. De uppträder då och då och tar inträde (kyrkor). Vi vill betala dem något, de är också förstå gäster och deras far är vigselförrättare. Tror ni att det är OK att ge dem 500 kr var?

• förlovadflicka
    ClaraH skrev 2011-02-13 20:57:08 följande:
    Vi har två ungdomar som är vänner till oss som ska spela och sjunga. De uppträder då och då och tar inträde (kyrkor). Vi vill betala dem något, de är också förstå gäster och deras far är vigselförrättare. Tror ni att det är OK att ge dem 500 kr var?
    Jag tycker det är helt ok och jag är en spelande ungdom, hihi :)
  • ClaraH
    förlovadflicka skrev 2011-02-13 23:45:57 följande:
    Jag tycker det är helt ok och jag är en spelande ungdom, hihi :)
    Jamen då går vi på det. Jag tror inte att de förväntar sig så mycket egentligen eftersom de är våra vänner men vi vill verkligen ge dem något.
  • loluna

Så det verkar som sång i kyrkan ligger på ca 1000-4000kr? Vi har tjatat på vår kyrkomusikern om priset, men har fortfarande inte fått något...och det är bara två månader kvar!!!!

• MrsT2011
    loluna skrev 2011-02-14 12:49:30 följande:
    Så det verkar som sång i kyrkan ligger på ca 1000-4000kr? Vi har tjatat på vår kyrkomusikern om priset, men har fortfarande inte fått något...och det är bara två månader kvar!!!!
    Vad tråkigt, hoppas att ni får besked snart. Men ofta är det inte organist/kyrkomusiker som förmedlar solisten utan det brukar man själv söka efter "separat". Har ni fått ett namn av musikern? Annars tycker jag att ni ska söka själva, känns tryggare att handplocka efter eget huvud och inte förlita sig på att församlingen fixar det.

En prisuppgift jag fick var från en etablerad musiker som jag inte känner, hon har medverkat i stora musikaluppsättningar etc (dock ej titelroller). Hon tar 2000 kr för tre låtar, det tror jag är ett rimligt pris.
  • loluna
    MrsT2011 skrev 2011-02-14 15:06:49 följande:
    Vad tråkigt, hoppas att ni får besked snart. Men ofta är det inte organist/kyrkomusiker som förmedlar solisten utan det brukar man själv söka efter "separat". Har ni fått ett namn av musikern? Annars tycker jag att ni ska söka själva, känns tryggare att handplocka efter eget huvud och inte förlita sig på att församlingen fixar det.

En prisuppgift jag fick var från en etablerad musiker som jag inte känner, hon har medverkat i stora musikaluppsättningar etc (dock ej titelroller). Hon tar 2000 kr för tre låtar, det tror jag är ett rimligt pris.
    Tack för tipset!
    Vi ska gifta oss i Paris, och det är lite svårt att hitta någon utan "kontakter"... :)
  • MrsT2011
    loluna skrev 2011-02-14 17:41:01 följande:
    Tack för tipset!
    Vi ska gifta oss i Paris, och det är lite svårt att hitta någon utan "kontakter"... :)
    Aha då förstår jag! Ligg på och kräv ett besked är mitt råd, jag har bott i Paris i åtta månader och vet av erfarenhet hur seeeegt det kan vara ibland...! ;)
  • loluna
    MrsT2011 skrev 2011-02-14 19:20:47 följande:
    Aha då förstår jag! Ligg på och kräv ett besked är mitt råd, jag har bott i Paris i åtta månader och vet av erfarenhet hur seeeegt det kan vara ibland...! ;)
    haha, tack! Mejlade henne en gång till idag... Kan berätta att det är fortfarand eoklart även med blommro (trots kontakten med florist)...det löser sig säkert!!!
    *ursäkta för trådkapningen*
Svar på tråden Musiken