• Lyckli­ga83
    Äldre 5 Feb 10:21
    2614 visningar
    8 svar
    8
    2614

    Vem betalar?

    vem betalar för bestmannens kläder? är det brudparet ellr han själv?

  • Svar på tråden Vem betalar?
  • Fossin­g77
    Äldre 5 Feb 10:45
    #1

    Det beror lite på. Om du läser om bestmannen här så står det att det är en ära att få vara det, därför betalar han själv sina kläder om man inte kommer överrens om annat. Vill ni att han ska ha något väldigt specifikt på sig, matcha färgteman och grejer så är det mer kutym att ni betalar. :)

  • Lyckli­ga83
    Äldre 5 Feb 10:46
    #2

    hehe...läste precis det. tack =)

  • Äldre 5 Feb 17:24
    #3

    Vi kommer betala vilket vi anser är en självklarhet att brudparet står för brudföljets kläder :) Sen kanman lägga tillskor,smink,hår etc.. Vi betalar tärnashåruppsättning :)

  • Emblas Mamma
    Äldre 5 Feb 17:38
    #4

    Tärnonas kläder betalar VI, eftersom vi har krav på dom och jag bestämmer nästan helt hur dom ska vara.
    Det är inte mer än rätt att vi betalar.
    Däremot betalar jag inget hår och inget smink (herregud, dom kan har ju sminkat sig i över tio år så dom vet väl hur man gör!!!!)
    vi betalar heller inga skor. Do mfår ha vad dom vill, sminka sig hur dom vill och ha vilken frisyr dom vill,
    och detta skulle jag kanske inte våga säga till dom om de var svartrockare eller punkare,
    men dom är väldigt måna om att vara "sommarfina små prinsessor" som är lite av deras personlighet.
    Så nog vågar jag lämna över ansvaret där :)

    Våra marskalkar kommer hyra kläder - men den ena är min morbror och har själv gott om pengar och skulle aldrig ens komma på tanken att vi betalade.
    Den andra är min bror som också har gott om pengar och till och med får hjälp av vår mamma att betala, så där behöver vi heller inte lägga pengar..

    Har ni inget lrav på marskalken så tycker jag inte ni behöver betala - nästan alla har väl en vanlig mörk kavaj hemma!
    :)

    Tärnorna behöver ni inte heller betala om ni inte har något som helst krav. Räcker kanske med en fin klänning.


  • Fossin­g77
    Äldre 6 Feb 17:24
    #5

    Vi kommer betala tärnklänningar, men inga dyra superkreationer, samt tärnors smink. Det är dock en kompis till oss som sminkar så hon tar inte mer betalt än tågbiljett och mat. Glad Hur det blir med bestman vet jag inte än, det är lite upp till m2b att ta tag i. Däremot ska tärnorna få varsitt armband som tack. Glad

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 6 Feb 20:17
    #6

    Vi ska ha 4 tärnor och 4 marskalkar. De vi tänkt ha som marskalkar vet vi har en varsin fin kostym så det är inga problem. Tärnornas klänningar betalar vi inte. Vi har inga direkta krav på hur de ska se ut och de behöver inte vara i samma färg heller men de ska få prata ihop sig om det i fall de vill, vi hade bara tänkt att säga att vanlig fin sommarklänning går utmärkt.
     Jag ska gå till våran lokala frissa för att få håret fixat och få makeup och hon kommer inte att ha tid för mina tärnor också. Jag kommer att betala för deras tärnbuketter och hade gärna sett att de fått komma och fixat håret och sminket hos frissan men eftersom hon är ensam frissa så går inte det och vi vill slippa åka 7 mil enkel resa bara för att fixa frisyr och smink. Samt att frissan inne i stan tar 2600 för min frisyr +500 för smink och mellan 1000-1500 för varje tärnas frisyr + 500 kr för smink för varje tärna, frissan där vi bor tar 1500 kr för att fixa min frisyr + 500 kr för sminket så det blir ju en jäkla skillnad i priset. Hos frissan inne i stan ingår det lite bubbel och något lite att äta men det gör det inte hos våran lokala frissa men då har jag inte ens 5 minuters gångväg hem och kan ta lite bubbel och ätbart hemma med mina tärnor när jag har klätt eller ska klä på mig.

  • theman­dys
    Äldre 6 Feb 20:30
    #7

    Vi kommer att betala för vår bestmans, marschalkarnas och tärnornas kläder. Detta eftersom vi hade önkemål om vilka kläder de ska ha. Givetvis är det en ära att bli vald till att vara t.ex. bestman, men det är vi som har valt att gifta oss och då tycker vi att det känns självklart att vi står för kostnaderna.

    Är det så att tärnan/bestman får ha på sig något de själva valt ut och som de kan använda igen kan man ju kanske dela på kostnaden ;)


  • Lyckli­ga83
    Äldre 8 Feb 19:16
    #8

    tusen tack allihopa =)

Svar på tråden Vem betalar?