• J och J

    karpathos eller korfu?

    så nu har vi nästan bestämt att det blir grekland

    korfu eller karpathos

    vi är ute efter
    snorkling!!!
    God mat!!!
    bad
    promenader
    hotell boende

    några dagstur att se kultur

    INTE massa festande. 

    tips? varför ska vi välja just din favvo ö? 


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Svar på tråden karpathos eller korfu?
  • 4Juni2011

    jag gillar bägge öarna... men karpathos var nog favoriten vi bodde i amopi på aegan village. Då när vi var där för 4 år sen fanns det inte så många restauranger men den som fanns precis ovanför backen var kanonbra... Det är ganska kuperat i amopi kraftig backe ner till stranden så man såg till att ha med sig allt när man gick ner till stranden för man gick ogärna upp igen

  • Ocean Bride

    Hej, långt svar.. =)
    snorkling; Karpathos har speciellt en strand (Apella), med stenar som var otroligt vacker att snorkla på, dock MASSA turister då det är en av de populäraste..
    Korfu, kommer bara ihåg att jag gillade allt med den ön. Kommer inte ihåg ngt specifikt med snorkling, dock har det aldrig varit ngt jag varit intresserad av så det kan var orsaken Tungan uteGod mat; Vi bodde i karpathos stad (Pagadia) och där fanns en restaurang som var bättre än alla andra; "Sofias Place" De andra restaurangerna var inget att ha i jämförelse (tyckte vi...)

    promenader; i karpathos promenerade vi längst stranden till restaurangområdena för att det var mysigt..

    hotell boende; finns hotel i olika prisklasser, vi var där för 2 år sedan och då byggdes det överallt så det finns nog en hel del att välja på som jag inte vet ngt om..

    några dagstur att se kultur; På Karpathos var det otroligt intressant att besöka "Olympos" - med BÅT!!!! Inte bil! Det går inte att ta sig över allt på ön med vanlig bil (då var det så, man var tvungen att ha en ganska bra jeep och det var dyrt att hyra..) Men det var en mysig dag med båttur och annat..
    Gjorde nog inget kulturellt på korfu...

    Jag gillar båda ö:arna. Kommer dock ihåg korfu som en väldigt vacker och grön ö. Karpathos var mer berg och det byggdes överallt när vi var där, hoppas att de har kommit en bit på väg nu =)
    Hyrde bil på båda ö:arna och det rekommenderar vi verkligen!!
    Hade jag valt att åka tillbaka till en av dem hade det blivit korfu..  Men det var bara 2 år sedan jag var på karpathos och det var 7 år sedan korfu.. Det kan vara därför jag hellre vill tillbaka till korfu. Men gillade karpathos för att det inte då var så turistigt. Bara en hel del holländare (de har rest dit i många fler år än vad svenskarna har..)
    Lycka till!!

  • J och J

    tack för tipsen!! har hört så bra om båda öarna.

    mycke snorkling som verkar bra på korfu dock så det lutar ditåt

    då är ju nästa fråga vart man ska bo :P 


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Vi2alltid

    kan inte svara för korfu men vi var på Karparhos på vår bröllopsresa och var jättenöjda! vi snorklade visserligen inte, men stränderna var underbara med klarblått vatten, obetalbar utsikt från bergen, några dagsturer att välja mellan, inget festande men härlig utemiljö för att sitta på en restaurang och äta god mat. Vi åt inte på samma restaurang en enda gång! Det var lagom varmt och inte så fullt av turister. Vi skulle lätt åka dit igen. Dessutom har de egen flygplats så det är smidigt att ta sig dit

Svar på tråden karpathos eller korfu?