• frallan

Hur beräknar man buffén?

Halloj alla där ute!

Står inför valet att antingen bjuda på en hemmagjord buffé (orkar jag det?) eller att beställa catering buffé. Vi har en tajt budget, Tjänar inte så mycket pengar och har ingen familj som har några pengar heller;)

Så jag skulle behöva lite inputs från er andra! Om man skall laga buffén själv, hur sjutton skall man räkna ut hur mycket som behövs till 70 pers? Kommer jag att gå i taket av allt matlagande innan bröllopet? Eller skall jag ta catering, som ju såklart underlättar helt fantastiskt mycket, men åandra sidan slukar en väldigt stor del av budgeten som redan innan är stram? Det kommer i så fall bli på bekostnad av andra saker som våra kläder, ringar och allmänt pynt.  Men det kanske det verkligen är värt för att slippa stressen över maten?

Har hittat Karibisk buffé på restaurangskolan i gbg, för 169:-/person som verkar fin... någon som har erfarenhet av restaurangskolan?

kom med alla inputs ni kan komma på, för jag håller på att bli lite tokig!

• Svar på tråden Hur beräknar man buffén?
  • hysterica75

man brukar ju räkna på 150 g kött per person tror jag.
    vi ska nog eventuellt fixa vår buffe själva , vi har oxå väldigt snål budget.

• frallan
    hysterica75 skrev 2011-02-02 23:29:11 följande:
    man brukar ju räkna på 150 g kött per person tror jag.
    vi ska nog eventuellt fixa vår buffe själva , vi har oxå väldigt snål budget.
    Tack, va bra då har man ju något att utgå ifrån:) vad funderar ni på att bjuda på för typ av buffé? hur många ska ni laga till?
  • ClaraH

Jag räknar på 150 g kött och 75 g fisk, men då är det i inte tillagad form. Jag kommer att göra all mat. Vi räknar på en kostnad av 50:- per person inkl. vin.

• Willowfield

På en buffé äter räknar man med cirka 60 - 90 g kött /person 
    Ofta går vissa rätter åt helt medans andra knappt rörs. Konstigt nog går det aldrig att gissa vilka...
    Enkelt tänkt, duka buffé till din familj + 2 gäster, hur mycket tror du går? Räkna och basera på vad du skall ha.
    Vissa rätter är mer mättande än andra. (potatisallad, pajer osv = mättande) tunn sallad, räkor, skink skivor = ej mättande.
    Fyll ut med pastasallad, gott hembakat bröd samt några tunga rätter (med majonäs, creme fraiche osv eller en gryta av ngt slag)

Här några länkar
    http://www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-dig-fran-buffe-bryderi/?arkiv=1

http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/matmangd-till-buffen_4682967.svd

www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3337796.html 

http://svt.se/2.28295/1.593781/buffetips_-_hur_mycket_mat?lid=puff_593676&lpos=extra_0 

Att orka göra bufé beror ju på om du gillar att laga mat :) Och allra viktigast har du ngn som kan hjälpa dig, kan bli drygt och långsamt att göra allt själv.
    Mycket kan ju göras i förväg och kanske frysas, beroende på vad ni skall ha.
    Kan frysas = gravad lax. pajer, bröd, gryta, gratänger, jansson osv.
    många säger att potatisgratäng inte är bra att frysa, men jag brukar göra det, ingen skillnad på att frysa potgratäng mot jansson.

Vi skall ha ett gästabud med förätt på bordet när gästerna kommer. Är inte helt klar med menyn ännu men ngt hitåt blir det.
     gravad lax, sill, små piroger, västerbottenpaj, sallad  mm som förätt, det mesta gjort i lite mindre portioner.
    Varmrätt: helstekt gris vi har inte bestämt vad vi skall ha till men förmodligen ngt som kan grillas i folie tillsammans med grisen. samt hel lax i folie med massor av färska örter för dem som inte vill äta kött.

Och nu skall jag sluta babbla :)

• frallan
    Willowfield skrev 2011-02-03 00:10:21 följande:
    På en buffé äter räknar man med cirka 60 - 90 g kött /person 
    Ofta går vissa rätter åt helt medans andra knappt rörs. Konstigt nog går det aldrig att gissa vilka...
    Enkelt tänkt, duka buffé till din familj + 2 gäster, hur mycket tror du går? Räkna och basera på vad du skall ha.
    Vissa rätter är mer mättande än andra. (potatisallad, pajer osv = mättande) tunn sallad, räkor, skink skivor = ej mättande.
    Fyll ut med pastasallad, gott hembakat bröd samt några tunga rätter (med majonäs, creme fraiche osv eller en gryta av ngt slag)

Här några länkar
    www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-di...

www.svd.se/mathalsa/mathalsa/matmangd-till-bu...

www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3337796.html 

svt.se/2.28295/1.593781/buffetips_-_hur_mycke... 

Att orka göra bufé beror ju på om du gillar att laga mat :) Och allra viktigast har du ngn som kan hjälpa dig, kan bli drygt och långsamt att göra allt själv.
    Mycket kan ju göras i förväg och kanske frysas, beroende på vad ni skall ha.
    Kan frysas = gravad lax. pajer, bröd, gryta, gratänger, jansson osv.
    många säger att potatisgratäng inte är bra att frysa, men jag brukar göra det, ingen skillnad på att frysa potgratäng mot jansson.

Vi skall ha ett gästabud med förätt på bordet när gästerna kommer. Är inte helt klar med menyn ännu men ngt hitåt blir det.
     gravad lax, sill, små piroger, västerbottenpaj, sallad  mm som förätt, det mesta gjort i lite mindre portioner.
    Varmrätt: helstekt gris vi har inte bestämt vad vi skall ha till men förmodligen ngt som kan grillas i folie tillsammans med grisen. samt hel lax i folie med massor av färska örter för dem som inte vill äta kött.

Och nu skall jag sluta babbla :)

Åh det låter härligt! Spännande med helstekt gris, det skulle jag vilja prova någon gång!
    Ja det är svårt att veta vad som kommer gå bäst på buffén, man blir väl egentligen mest skraj för att det handlar om ca 70 pers, men det är ju ingen skillnad mot om man är tio, bara att gångra med sju;)
    Kan tendera att vara lite utav en kontroll freak ibland och det känns lite läskigt att förlita sig på att man fixar det på bästa sätt med uppdukning och så, när jag själv inte kommer kunna vara delaktig utan måste lämna över till någon annan, men det är ju bara att släppa taget och låta det som sker ske;)
    Jag skall ta mig en ordentlig fundering på hur jag skall göra, svårt...

Hur som helst kan man ju börja smyg baka och laga här hemma i testsyfte... så får man se om man tror att man fixar det.
  • frallan
    ClaraH skrev 2011-02-02 23:54:37 följande:
    Jag räknar på 150 g kött och 75 g fisk, men då är det i inte tillagad form. Jag kommer att göra all mat. Vi räknar på en kostnad av 50:- per person inkl. vin.
    Oj vad billigt det låter! Kan man komma undan så billigt... det hade vart något för oss som har det lite knapert;)
    hur har du räknat då? Ge gärna lite tips!
  • hysterica75
    frallan skrev 2011-02-02 23:51:52 följande:
    Tack, va bra då har man ju något att utgå ifrån:) vad funderar ni på att bjuda på för typ av buffé? hur många ska ni laga till?
    vi ska ha kall buffe. lite kallskuret. pasta och potatissallad och pajer typ.. sen lite smått och gott.
    det blir ungefär 50 gäster tror jag. har inte skickat ut inbjudningarna än.
Svar på tråden Hur beräknar man buffén?