• Jessii­ka
    Äldre 2 Feb 21:51
    10576 visningar
    6 svar
    6
    10576

    Öppen kavaj med väst?

    Vi har börjat fundera på om min M2B ska ha väst under sin kavaj eller inte. Vi hade först bara tänkt ha vit skjorta med rosa slips (rosa är vårat färgtema) och kavaj som då är knäppt.

    Men nu har vi som sagt funderat på om han ska ha väst också, men då till min fråga!

    Har man kavajen öppen då? Jag förstår att det kanske är en smaksak och att endel säkert har olika, men vad är liksom vanligast? Öppen eller stängd med kavaj?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Öppen kavaj med väst?
  • Äldre 6 Feb 13:25
    #1

    Inte under vigseln i alla fall. Har du en 2knapps-kostym så syns ju västen ändå. Kavajer ska ju alltid knäppas upp när man sitter däremot, så till middag och annat så öppnar man ju den i alla fall.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Feb 17:15
    #2

    Min fästman har aldrig kavajen knäppt, det är bara gubbar som har det säger han (och han har kostym vääldigt ofta). Vet inte hur det är vid sådana tillfällen dock :S

  • Äldre 6 Feb 19:15
    #3
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:15:01 följande:
    Min fästman har aldrig kavajen knäppt, det är bara gubbar som har det säger han (och han har kostym vääldigt ofta). Vet inte hur det är vid sådana tillfällen dock :S
    Alltså, sista knappen knäpps ju inte på kavajen någonsin, men annars är det ju korrekt, snarare än gubbigt att ha kavajen knäppt när man står upp.
  • inwe
    Äldre 6 Feb 19:33
    #4

    eller så har man den knäppt om man vill - eller öppen om man vill ;)

    Min blivande man kommer ha kavaj, väst & en liten "Pluffsigare" slips, kravatt kanske det kallas? Vi har dock inte ens funderat på om den ska vara knäppt eller inte..

    vet dock att, när jag tänker efter, så brukar de flesta knäppa upp när man sätter sig ner. Men ngn "regel" i kyrkan tror ja inte det finns :) 

  • theman­dys
    Äldre 6 Feb 20:48
    #5

    Min fästman kommer att ha sin kavaj knäppt under vigseln för att se lite mer formell ut, men sedan kommer han nog att knäppa upp :) Men det beror ju lite på hur kavajen och västen ser ut också, är kavajen ganska högt skuren kanske man inte ser så mycket av västen om kavajen är knäppt.. Fast mest av allt är det ju en smaksak, gör som ni tycker är snyggast ;)


  • Äldre 7 Feb 21:28
    #6
    inwe skrev 2011-02-06 19:33:03 följande:
    vet dock att, när jag tänker efter, så brukar de flesta knäppa upp när man sätter sig ner. Men ngn "regel" i kyrkan tror ja inte det finns :) 
    Det är väl just en regel inom citationstecken som det är. Alltså; det är ju ingen riktig regel på det sättet att man inte får gå in i kyrkan med uppknäppt kavaj och att man blir motad i dörren. Men det ger ju ett mer formellt utseende och därav "regeln". ;)
    themandys skrev 2011-02-06 20:48:00 följande:
    Min fästman kommer att ha sin kavaj knäppt under vigseln för att se lite mer formell ut, men sedan kommer han nog att knäppa upp :) Men det beror ju lite på hur kavajen och västen ser ut också, är kavajen ganska högt skuren kanske man inte ser så mycket av västen om kavajen är knäppt.. Fast mest av allt är det ju en smaksak, gör som ni tycker är snyggast ;)
    Ska man ha väst är det ju vettigast att ha en kavaj som inte knäpps så högt, just för det är snyggt om västen syns en del även när kavajen är knäppt.
Svar på tråden Öppen kavaj med väst?