• LisaEleonor

    Åldersgräns för näbb?

    Jag har lite funderingar om näbbar. Jag skulle vilja ha min kusin med som brudnäbb. Hon kommer vara tretton år vid bröllopet, jag själv kommer vara 22.

    Av flera anledningar skulle vi hellre se att hon var näbb istället för tärna. Men jag är osäker på om hon känns för gammal. Det blir ju inte så att det går en liten flicka framför oss. Men ändå är hon ju min yngre kusin, inte någon väninna på det sättet.

    Hur skulle ni andra gjort?

  • Svar på tråden Åldersgräns för näbb?
  • EhjärtarF

    enligt etiketten jag läste ngnstans, hade själv en undran över min son, hade de satt gränsen till 8 år. Om jag minns rätt. 
    Men det där är ju självklart från person till person o tycke o smak.
    Så självklart kan du ha henne som näbb =) 


    3 september 2011
  • Dejli

    Jag var tärna åt min moster när jag var 12. Tycker nog det är lite gammalt med en näbb som är 13, men fel tycker jag väl inte att det är...

  • GnuGS

    Lämplig näbbålder anges till 4–8 år på en del ställen, på andra 4--10 år. Vi ska ha syskonbarns-näbbar som är 5, 6, 7 och 10 år. Tioåringen är möjligen en aning överårig, men det kommer att bli superfint ändå (och hon är sååå glad att få vara med!).

    En 13-åring skulle jag nog göra till s k juniortärna!

  • Moster Stina

    Vill bara påpeka att kronprinsessan hade näbbar som var 12-13!!!
    Och kan hon så kan du!

  • kåbe

    Vi ska ha två näbbar som är 4 och 5, samt ev. deras 14-åriga kusin (om hon vill). Om hon (stora tjejen) kallar sig brudnäbb, juniortärna eller tärna, det struntar vi i. Hon kommer iaf vara jättefin! Själv var jag brudnäbb när jag var 11 och det gick jättebra.

  • LisaEleonor

    En av anledningarna till att vi vill kalla henne näbb är att hon ska gå först. Tärnor går ju efter bruden. Sedan får vi inget jämnt nummer med maskalk och tärnor.

Svar på tråden Åldersgräns för näbb?