• Theloy­al
    Äldre 1 Feb 22:05
    7999 visningar
    16 svar
    16
    7999

    Zumba fitness

    Är det någon som har testat denna träningsform? Den som man köper hem dvd och träningsredskap och tränar framför tvn?  Jag är sugen, tycker det ser rätt kul ut.

    Några erfarenheter?

  • Svar på tråden Zumba fitness
  • shakyn­ose
    Äldre 1 Feb 22:13
    #1

    Jag är zumbainstruktör! Det är asroligt, vad undrar du över mer?

  • Helena Mikael
    Äldre 2 Feb 07:20
    #2

    Jag köpte hem DVD, skit kul att svänga loss i vardagsrummet! Mkt bra träning också!
    Får sjuk träningsvärk efter Sculpting passet!
    Nu ska jag prova på mitt gym också :)

  • Theloy­al
    Äldre 2 Feb 14:41
    #3

    Jag är egentligen ingen träningsmänniska i vanliga fall. När jag tränar blir det powerwalks eller jogging. Gillar mest konditionsträning. Men sen jag flyttade hittar jag inga bra spår att springa i plus att på vintern blir det ju inte av att man komme rut när det är glashalt eller massa snö.

    Passar den här träningstypen någon som vill vara hälsosam och kanske tappa något kilo på köpet? Alltså funkar det på riktigt att endast träna zumba? Gillar inte gym eller att samlas en massa folk för att träna, tränar helst själv, därför jag tyckte dvd kitet verkade så bra.

    Fler som testat? Du som är instruktör, är det stor skillnadf att göra detta själv hemma eller gå till ett träningscenter? Berätta gärna för och nackdelar med zumba! :)

  • Äldre 2 Feb 15:28
    #4

    Har det på dvd men det blir tråkigt när man har kört det några vändor för att man det utantill :) Men gör man det med mellanrum dvs LÅÅÅÅNGTmellanrumså blir det roligare hahaha. Därför är det bättre på gym då det ska bytas ut och komma nytt då och då och blanda gammalt med nytt.

  • Thaila­nd2011
    Äldre 2 Feb 15:34
    #5

    Någon som vet en bra sida där man kan lassa ner det gratis???
    Har hört att det finns nämligen....

  • shakyn­ose
    Äldre 2 Feb 15:38
    #6
    Theloyal skrev 2011-02-02 14:41:55 följande:
    Jag är egentligen ingen träningsmänniska i vanliga fall. När jag tränar blir det powerwalks eller jogging. Gillar mest konditionsträning. Men sen jag flyttade hittar jag inga bra spår att springa i plus att på vintern blir det ju inte av att man komme rut när det är glashalt eller massa snö.

    Passar den här träningstypen någon som vill vara hälsosam och kanske tappa något kilo på köpet? Alltså funkar det på riktigt att endast träna zumba? Gillar inte gym eller att samlas en massa folk för att träna, tränar helst själv, därför jag tyckte dvd kitet verkade så bra.

    Fler som testat? Du som är instruktör, är det stor skillnadf att göra detta själv hemma eller gå till ett träningscenter? Berätta gärna för och nackdelar med zumba! :)
    Zumba är perfekt för den som vill röra på sig på ett hälsosamt och opretentiöst sätt! Skillnaden mellan att köra hemma och på ett träningscenter är ju att du får pepp och glada skratt tillsammans med andra om du kommer på ett pass, men det funkar absolut att stå och dansa hemma i vardagsrummet. Jag gör ju så själv när jag sätter ihop mina koreografier!

    Nackdelen med zumba är egentligen bara att du inte tränar upp så mycket styrka, förutom i benen. Även om man gör armrörelser så är det ju bara axlarna som belastas, och magmuskulaturen får inte heller så mycket träning. Jag tycker att man ska kombinera med styrketräning i någon form oavsett, men det är särskilt effektivt om man vill gå ner i vikt.
  • shakyn­ose
    Äldre 2 Feb 15:48
    #7
    Thailand2011 skrev 2011-02-02 15:34:38 följande:
    Någon som vet en bra sida där man kan lassa ner det gratis???
    Har hört att det finns nämligen....
    Det finns massor på youtube. Allt håller inte hög kvalitet, men man kan hitta guldkorn.
  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 3 Feb 12:43
    #8

    Jag provade zumba igår på mitt gym där jag går...
    Det var väl kul, men förstår inte hajpen... Jag upplever det som latino inspirerad aerobics... fast hälften klarar inte att röra höfterna och resten så det ser ut som aerobics typ...

    Då föredrar jag afro som är lite mer fulsnyggt och meeeer kropp!

  • M Berg
    Äldre 3 Feb 13:24
    #9

    jag tränar Zumba i grupp. Började i höstas å det e så extremt kul!!!! REKOMENDERAR! Har även fått hem skivor nu så jag kan träna hemma å....

  • M Berg
    Äldre 3 Feb 13:25
    #10

    kan säga att jag kör med handled och fotledstyngder å för lite extra träning.

  • MrsT20­11
    Äldre 3 Feb 14:03
    #11
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:43:53 följande:
    Jag provade zumba igår på mitt gym där jag går...
    Det var väl kul, men förstår inte hajpen... Jag upplever det som latino inspirerad aerobics... fast hälften klarar inte att röra höfterna och resten så det ser ut som aerobics typ...

    Då föredrar jag afro som är lite mer fulsnyggt och meeeer kropp!
    Jag tror att anledningen till att zumba blivit så upphaussat är att många gillar latinostuket och kanske (liksom jag själv) gått en salsakurs nån gång i världen. Både musiken och rörelserna är ju kanon! Sedan diggar jag verkligen att det är ny koreografi för varje låt, aerobics blir himla långtråkigt när man bygger serie hela passet igenom. Gillar afro också rörelsemässigt, men musiken blir bra enformig efter ett tag...!

    Tveksamt om det ger lika bra träning att köra zumba hemma, ledarna på sportlife är i alla fall helt grymma! Igår hoppade vi jämfota halva passet kändes det som. =)
  • MrsT20­11
    Äldre 3 Feb 14:18
    #12
    Theloyal skrev 2011-02-02 14:41:55 följande:
    Jag är egentligen ingen träningsmänniska i vanliga fall. När jag tränar blir det powerwalks eller jogging. Gillar mest konditionsträning. Men sen jag flyttade hittar jag inga bra spår att springa i plus att på vintern blir det ju inte av att man komme rut när det är glashalt eller massa snö.

    Passar den här träningstypen någon som vill vara hälsosam och kanske tappa något kilo på köpet? Alltså funkar det på riktigt att endast träna zumba? Gillar inte gym eller att samlas en massa folk för att träna, tränar helst själv, därför jag tyckte dvd kitet verkade så bra.

    Fler som testat? Du som är instruktör, är det stor skillnadf att göra detta själv hemma eller gå till ett träningscenter? Berätta gärna för och nackdelar med zumba! :)
    Du är inte sugen på att komplettera zumbaträningen hemma med styrkeövningar hemma? Jag kör både gummiband och hantlar hemma, antingen framför TV:n eller med spotify i bakgrunden för bästa koncentration och intensitet.
  • skrutt­isOmuf­fis
    Äldre 3 Feb 14:30
    #13
    MrsT2011 skrev 2011-02-03 14:03:29 följande:
    Jag tror att anledningen till att zumba blivit så upphaussat är att många gillar latinostuket och kanske (liksom jag själv) gått en salsakurs nån gång i världen. Både musiken och rörelserna är ju kanon! Sedan diggar jag verkligen att det är ny koreografi för varje låt, aerobics blir himla långtråkigt när man bygger serie hela passet igenom. Gillar afro också rörelsemässigt, men musiken blir bra enformig efter ett tag...!

    Tveksamt om det ger lika bra träning att köra zumba hemma, ledarna på sportlife är i alla fall helt grymma! Igår hoppade vi jämfota halva passet kändes det som. =)
    Jag kanske lät mer negativ än vad som var meningen...
    Jag gillade det och har precis som du säger dansat massa olika stilar förrut och gillar latinostuket, men det passar nog verkligen inte alla såsom de påstår på tv
    En del som inte ens kan vicka på höfterna kör ju i princip ett trippande aerobicspass... Ja, det ska väl va om man älskar latinomusik och aerobics...hehe

    Hur som helst så tycker jag att afron är bättre träning. Jag blev visserligen svettig igår, men idag känns det inte i en enda muskel......man kanske ska göra som någon annan sa, använda sig av handled- och fotledstyngder för att få lite workout av det?
  • Äldre 3 Feb 14:34
    #14

    Hoppar in här... försöker köra zumba hemma.. men har en ett åring som vill vara med och helst bli buren...;) Så jag tränar armarna med...;)

    Ang. Afrodance äskar det.. sååå himla roligt. Men har inte funnit nått sånt pass jag kan göra hemm.. bor långt från gym.. Någon som vet om man kan hitta på internet och köra afro hemma?

  • shakyn­ose
    Äldre 3 Feb 15:35
    #15
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:43:53 följande:
    Jag provade zumba igår på mitt gym där jag går...
    Det var väl kul, men förstår inte hajpen... Jag upplever det som latino inspirerad aerobics... fast hälften klarar inte att röra höfterna och resten så det ser ut som aerobics typ...

    Då föredrar jag afro som är lite mer fulsnyggt och meeeer kropp!
    Det skiljer väldigt mycket från en instruktör till en annan också hur man upplever ett zumbapass. Zumba är nämligen inte så styrt som tex BodyPump, så varje instruktör har ganska stor frihet att utforma sitt pass efter eget huvud.
  • Brunet­t
    Äldre 30 Mar 16:28
    #16

    Den är skit bra. Mina kompisar har den. Dom har gååååt ner i vikt!!! :O

Svar på tråden Zumba fitness