• JustMeAndMyLove

Festlokal vs partytält?

Står i valet och kvalet just nu.
    Det absolut billigaste partytältet för att få plats med alla gäster kommer kosta oss ganska exakt 6.000 kr att hyra.
    Då ska det ju hämtas, monteras upp och så måste vi fixa bord och stolar.

Bord tänkte jag man kunde använda tapetbord till! Går att hyra billigt och är 300 x 60 cm, ganska lagom. Men det kommer ju kosta att fixa alla stolar etc.

Är det värt alla dessa pengar för ett partytällt? Vad kostar det att hyra lokal i Hudiksvalls-området? Någon som vet om nån fin bygdegård?

Känns som lite mycket pengar för ett tält... men jag vet inte... Vad säger ni andra`? Dyrt eller lagom med 6000 kr för 10 x 10 meter tält?

• Svar på tråden Festlokal vs partytält?
  • Ruffhäxan

Ganska mkt för & hyra partytält, men kanske inte i sammanhanget, det är ju otroligt praktiskt, kompisar till oss hade ett vanligt partytält som dom enkelt o jättebilligt dekorerade med ballonger köpta på ballongimport.se
    det blev fantastiskt fint

• Emblas Mamma

gud vad dyrt!
    varför hyr ni inte en bygdegård? Dom kan vara jättefina!
    Vi hyr en jättefin sådan för 1500 kr för 3 dagar !!!

• JustMeAndMyLove
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 14:24:50 följande:
    gud vad dyrt!
    varför hyr ni inte en bygdegård? Dom kan vara jättefina!
    Vi hyr en jättefin sådan för 1500 kr för 3 dagar !!!
    Svårt att ordna så vi kan kolla på bygdegårdar eftersom vi är i Norge 70 mil hemmifrån :(
    Men jag vet inte, kanske ska kolla upp saken..
    Tycker i alla fall det blir en jäkla massa pengar för partytältet. Men jag vågar inte hyra ett sånt utan väggar eftersom vi gifter oss i September, kan ju båda blåsa och regna då med vår tur :P 
  • AnnaJacob

Vi ska också ha ett partytält. Jag tycker att 6000 kr låter väldigt billigt, men då vet jag ju inte hur stort ni ska ha.
    Vi ska ha ett som är 18x9 meter, men trägolv, tyg som hänger i taket, 2 kristallkronor och en discokula. Det ska även vara som en hall på 3x3 meter innan man kommer in i själva tältet. Det kostar utan stolar och bord ca 20.000 kr.

Tält är verkligen inte den billigaste lösningen, men jag tycker personligen att det är det finaste. Det är ju dock viktigt att man har en bra plats att sätta upp tältet på. Glöm inte att ett golv till tältet är ganska viktigt, framförallt om folk ska kunna dansa.

• JustMeAndMyLove

Vi tog en offert på en liknande lösning, men det landade på över 50.000 pga fraktkostnader.
    Vi har skippat iden om golv och dans etc och kör bara vanligt partytyält.
    Det är 5x5 m sektioner, vi behöver 4 st och de kostar 1500 kr/st

Jag kan ha kommit på hur vi kan klara oss med 3 sektioner dock. då blir det bara 4500 kr. Känns lite bättre i alla fall!

• AnnaPanna

Det låter jobbigt att själv ordna med allting när man gifter sig. Bättre då att hyra lokal, alternativt anlita festarrangör som ordnar med tält och catering.

• AnnaJacob

Ok, men vad är det för underlag där ni ska sätta upp tältet?
    Vi var på en fest där de hade partytält utan golv, på en gräsmatta. Första problemet var allas klackar som sjönk ner i gräset. Sen när vi skulle sätta oss ner och äta, så började alla stolarna att sjunka.

Nu har jag ingen aning om vad för typ av bröllop ni ska ha, och varför ni gärna vill ha det i ett tält, men om det inte finns någon speciell anledning, så kanske en lokal är bättre och billigare för er.

Vi ska ha det i tält för att min sambo kommer från landet och hans föräldrar har en gård som ligger helt fantastiskt, och därför har vi ju en personlig koppling till platsen. Men har man inte en sådan plats, så går det ju lika bra i en lokal.

Ni kan säkert hitta någon som kan hjälpa er att leta lokal, så kan den ju skicka bilder och info till er..=)

• JustMeAndMyLove
    AnnaJacob skrev 2011-02-01 15:21:16 följande:
    Ok, men vad är det för underlag där ni ska sätta upp tältet?
    Vi var på en fest där de hade partytält utan golv, på en gräsmatta. Första problemet var allas klackar som sjönk ner i gräset. Sen när vi skulle sätta oss ner och äta, så började alla stolarna att sjunka.

Nu har jag ingen aning om vad för typ av bröllop ni ska ha, och varför ni gärna vill ha det i ett tält, men om det inte finns någon speciell anledning, så kanske en lokal är bättre och billigare för er.

Vi ska ha det i tält för att min sambo kommer från landet och hans föräldrar har en gård som ligger helt fantastiskt, och därför har vi ju en personlig koppling till platsen. Men har man inte en sådan plats, så går det ju lika bra i en lokal.

Ni kan säkert hitta någon som kan hjälpa er att leta lokal, så kan den ju skicka bilder och info till er..=)
    Det är gräsunderlag :/
    Just det där med klackarn har jag tänkt på, och så OM det skulle regna så blir det fuktigt..
    Men jag var på ett bröllop i partytält utan golv och även om något bord stod lite vingligt så gick det fint. Men å andra sidan hade det varit en torr sommar.
    Jag måste ta en betänkare på det där.
    Anledning är bara att jag drömmer om at ha det så :)
    Jag vill vara ute  stugan där min mammas granne har stor stor tomt. De är rätt vid vattnet och inte en människa i närheten. Vi har cokså så mycket fina minnen därifrån, jag och M och det är väldigt praktiskt med tanke på avstånd till stan etc.

Men vi får se om det kanske ÄR bättre att yra bygdegård... :/ 
  • Rebecka och Jens

Vi ska ha tält. Vi kommer att köpa tre tält på t.ex biltema och sätta ihop dem. De kostar 800 kr styck. Sen ska vi dekorera dem med allt möjligt, tyger och allt möjligt från naturen. Som golv ska vi försöka ragga ihop en massa gamla trasmattor, eller köpa på billiga loppis ute i obygden.

• isbjörn

Vår lokala idrottsförening hade 2 stycken jättefina partytält att hyra ut för bara några hundralappar per dygn. Kan kanske vara ett tips?

• Rebecka och Jens

Det var ju ett superbra tips! Det måste jag kolla upp!

• AnnaJacob
    isbjörn skrev 2011-02-02 10:46:50 följande:
    Vår lokala idrottsförening hade 2 stycken jättefina partytält att hyra ut för bara några hundralappar per dygn. Kan kanske vara ett tips?
    Var bor du? =)
  • SysterAnna
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-02 10:24:35 följande:

Vi ska ha tält. Vi kommer att köpa tre tält på t.ex biltema och sätta ihop dem. De kostar 800 kr styck. Sen ska vi dekorera dem med allt möjligt, tyger och allt möjligt från naturen. Som golv ska vi försöka ragga ihop en massa gamla trasmattor, eller köpa på billiga loppis ute i obygden.

Har du länk till de tälten? Låter som en lösning för oss!
    Vi har kollat på partytält 5*8 m och planerar att köpa 2 st och sätta ihop. De kostar totalt 8000:- Förhoppningsvis kommer det vara torrt och fint väder när vi gifter oss den 2:a juli, men det finns ju aldrig några garantier! 
  • shakynose

Jag skulle kollat efter lokal istället! Partytält i september känns som att det kan bli rätt kallt, förutom att det var väldans dyrt.

• isbjörn

AnnaJacob: oh, detta var i Skövdetrakten, en liten, liten idrottsförening som bara hyrde ut tälten till sina medlemmar. Jag ville tipsa om idén att idrottsföreningar kan ha tält till uthyrning, jag fick veta om denna förenings tält av en tillfällighet.

• AnnaJacob

Jag skulle bara vilja nämna en sak till er som funderar på att köpa små tält och sätta ihop dem. Tänk på att det inte då blir ett stort rum, utan man får en massa stänger inne i rummet. Kan ju göra det lite svårt med dukning plus plats för folk att röra sig..=S
    Kan ju också innebära lite problem för serveringspersonalen!

• SysterAnna
    AnnaJacob skrev 2011-02-02 19:56:32 följande:

Jag skulle bara vilja nämna en sak till er som funderar på att köpa små tält och sätta ihop dem. Tänk på att det inte då blir ett stort rum, utan man får en massa stänger inne i rummet. Kan ju göra det lite svårt med dukning plus plats för folk att röra sig..=S
    Kan ju också innebära lite problem för serveringspersonalen!

Vi har redan tänkt på "mittstolparna" då det blir bordsplacering som ett E fast med fyra sträck ut och då hamnar mittstolpen i mitten. Vi kommer ha buffe och ingen serveringspersonal så det är lungt:-P
  • Rebecka och Jens

Vi har också tänkt på det... :) Buffé, ingen serveringspersonal och med borden blir det nog inga större problem.

Svar på tråden Festlokal vs partytält?