• mulann

göra potatisgratäng dagen innan?

Kan man göra det och sedan värma, eller blir det äckligt?

Har försökt mig på potatissallad men jag är urdålig på att koka potatis så antingen blir den sönderkokt eller inte färdigkokt.

Och köpt kladdig potatissallad är det värsta jag vet.

Andra förslag?

• Svar på tråden göra potatisgratäng dagen innan?
  • nina.t

Man kan värma p-gratäng dagen efter om man häller på lite mjölk eller grädde, så den inte torkar ihop alldeles.

• Ellte

Tycker nästan att potatisgratäng gjord dagen innan är godare när den fått gôtta till sig lite :D Men som nina.t säger så häll gärna på lite extra vätska innan uppvärmningen!

Jag är själv också väldigt kass på att koka pot. utan att den går sönder men man kan göra jäääätttegod potatissallad på färskpotatis (som ju är illa svår att koka sönder) med skal och allt! :) Om säsongen erbjuder sådan förstås... :)

• Ewis

När min pappa fyllde 60 i maj gjorde jag 12 formar med potgratäng och frös in ca en vecka före och värmde sedan dom med lite grädde eller mjölk och alla gäster tyckte att det var jätte gott.

Kokt potatis går inte att frysa tycker jag men gratänger är helt ok.

Lycka till!

• Johanna = en lat kock

Hej mulann
    Det går alldeles utmärkt att göra potatisgraatäng dagen innan och värma på...
    Men det bästa sättet (tycker jag ) är att göra som vi gör på restauranger
    Att koka gratängen i gryta innan så att den är helt klar och nästan lagom krämig (den ska vara på gränsen till något lös).
    Sen lägger man upp den i dem formar man vill ha och antingen gratinerar eller fryser in. Det är toppenbra om man vill göra magrare gratäng oxå eftersom den blir krämig och god även oom man bara gör den på mjölk...

• Ewis

Johanna!!

Vilket bra tips!!

Gör man en normal potgratäng som man gör i ugnen fast i kastrull istället??

• GoaSmulan

Vill också höra hur man gör.

• Baros

mums för potatisgratäng!! vilket bra tips johanna!

• Johanna = en lat kock

du gör förberedelserna som vanligt dvs skala och skivar potatis och allt sånt...

Sen lägger du ner potatisen i en stor kastrull (gärna med släpp-lättbeläggning)
    Häll på ung hälften av vätskan (mjölk eller mjölk och grädde eller grädde) och saltet
    Låt den nästan koka in sen häller man på lite vätska i taget...

GLÖM INTE ATT RÖRA! (den ska kelas med precis som risotto)

Koka tills potatisen har lite tuggmotstånd kvar men inte är hård...
    Den ska vara rejält krämig!
    Krydda och smaka av innan du häller upp i formarna...

sen gratinerar man de (tinade) i ganska hög temp (225-275) i 5-15 minuter (beroende på hur tjocka de är - bättre med lägra temp och längre tid om ni är osäkra

• Tess 27/9 2003 (tidigare 13/9)

Johanna:
    Kan du precisera hur mycket det behövs av potatis respektive vätska?

• Johanna = en lat kock

10 port

ca 2 kg potatis
    ev 2 gula lökar
    1-1,5 l vätska (grädde och eller mjölk)

Svar på tråden göra potatisgratäng dagen innan?