• Precious Love

Hur stora diamanter?

Är det någon som har en aning om hur stora diamanter man kan fatta ("sänka") i en ring som är 3,5 mm bred och 1,5 mm hög? Har en förhoppning om 0,04ct.. Känns lite tidigt att ta kontakt med guldsmed än, så jag tänkte höra med en brudar om ni har någon koll! ;)

Jag vill ha samma fattning som sidostenarna har i Schalins 'Gnistra', sidostenarna är i 0,03ct.

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Svar på tråden Hur stora diamanter?
  • Precious Love

Tack så mycket för era svar! Ska titta in hos experterna. :)

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Freakie

Jag läste på en del när jag skulle köpa min ring så detta är vad jag lärde mig:

En briljantslipad diamant har en höjd på ca 60% av dess diameter. En diamant på 0.04 karat har en diameter på 2.2 mm vilket innebär en höjd på ca 1.32 mm. Se även denna länk (längst ner på sidan) för lite mer info:
    http://www.starofdiamonds.com/index.php?page=infoDiamond

Så diamanterna du är ute efter kommer att vara ca 1.32 mm höga, känns spontant som en marginal på 0.18 mm är lite väl lite...

Jag fick även lära mig att hur högre ringen är desto tåligare är den, vilket ju inte är så överraskande. Jag valde efter det rådet en ring som är 2 mm hög, var först lite osäker, trodde att den skulle vara för mycket. Men det har känts hur bra som helst, och då har jag ändå väldigt små fingrar.

• Rose marie

guud vilken fin ring på bilden!!!

Svar på tråden Hur stora diamanter?