• MG11

Billig buffe´ till 100 pers

Hejsan

Vi skall ha en bröllopsfest där vi vill ha buffe för ca 100 pers och nu undrar vi om det finns några billiga alternativ.
    Har läst lite i vissa andra trådar om folk som har haft lika många personer och landat på en slutsumma runt 4000.
    Kassler kan man ju köpa när det är billigt och även kyckling men vill även ha andra alternativ.
    hur har ni gjort?berätta!

• Svar på tråden Billig buffe´ till 100 pers
  • ClaraH

Vi tänker göra allt själv men har inte direkt tänkt "billig", eftersom det ändå blir mycket billigare att göra det själv. Men om jag ska tänka billigt skulle jag satsa på kyckling, potatissallad, cole slow, pastasallad, bönsallad (med god dressing), hembakat bröd, hårdost, brietårtor kan man nog få billigt. Pajer kan göras hyfsat billigt, men beror ju på innehållet förstås, man kan ju göra vegetariska. I regel är kolhydrater billigare än kött.

• MG11

läste om någon som köpte stora potatissalladsburkar på willys o kryddade upp o blandade i typ purjolök o äpple så smakade den som hemmagjord nästan.

sallad hade vi tänkt o exotiska frukter bröd o olika såser kanske?

• ClaraH
    MG11 skrev 2011-01-29 11:29:01 följande:

läste om någon som köpte stora potatissalladsburkar på willys o kryddade upp o blandade i typ purjolök o äpple så smakade den som hemmagjord nästan.

sallad hade vi tänkt o exotiska frukter bröd o olika såser kanske?

Jo, men jag tror nog att det blir ännu billigare (och godare) att göra själv. Exotiska frukter är jättegot men om ni bara har 40:- per person så tror jag att det är för dyrt, lägg de pengarna på något kött istället i så fall. Det är ju en väldigt begränsad budget. Ska ni ha tårta och ligger den i så fall också i samma budget?
  • plin

Vi kommer att ha ungefär 80 gäster. ska göra allting själva med hjälp av nära o kära. 
    Vi kommer till exempel inte att ha tårta utan till kaffet serveras kladdkaka i  fina muffinsformar som vi ska dekorera med physalis eller bär eller nåt. 
    Min kille är duktig på att baka så han ska baka foccacia. (blir mycket bröd av lite jobb)

postar mer när jag kommer på mer! 

• Willowfield

Lax, det kan man få tag på billigt till och från i butikerna, grava den, stek, ha i ugn osv..
    Räktoasts
    ngt jag brukar göra till bufeer är små piroger eller  pajer av mördeg. med en röra bestående av rå lök, tonfisk, majonäs lite cremefraiche och curry, eller svampstuvning, brukar gå åt som smör i solen.
    Potatissallad finns i många varianter,
    fläskfile kan man få tag på billigt, går lika bra med ytterfile, som du ugnsteker och skivar i tunna skivor.
    en pasta sallad är alltid gott.
    kycklig som du själv nämner kan man oxå grilla och skiva tunt. med  te x en chillismak
    jansson, köttbullar, revbenspjäll,  pajer av olika former.

En sak med buffe är att det går sällan åt så mycket som man tror av varje sort.  och ofta är det så att ju fler sorter ju mindre går åt :)
    Lycka till

• MiaAnd

Bra tråd! Jag hakar på! Vi ska ha ca 60 gäster och jag har hela tiden tänkt att det blir för mycket jobb att göra maten själv, samtidigt som det vore roligt att göra det. Dessutom får man det ju som man vill ha det, istället för nån halvdan buffé från en cateringfirma som kostar tre gånger så mycket. Min BM har nu böjat övertala mig om att vi kanske ska göra maten själva ändå. Vi är båda matlagningsintresserade så det skulle även sätta en mer personlig prägel på bröllopet. Är det realistiskt att hinna göra mat till 60 personer? Uppenbarligen tycker ni det eftersom ni tänkt göra det... :) Hur mycket hjälp tar ni av nära och kära? Hur har ni tänkt förvara maten? Blir det till att tömma frysen innan? :)

Vi funderar på:
    -tjälknöl
    -fläskkött (filé eller skinkstek)
    -en paj eller två
    -fransk potatissallad
    -grönsallad med feta för att göra den lite matigare
    -bröd, frukt, ost och ett par olika yoghurtbaserade röror eller nån annan sås

Jag har dessutom tänkt göra tårtorna själv. Blir troligen flera olika sorters tårtor. Vi såg nånstans hur de hade ställt upp tårtorna på stubbar i olika höjd så att det blev lite mer bröllopsstuk med olika "våningar".
    Vad tror ni, hinner man med eller tar vi oss vatten över huvudet?

• MiaAnd
    plin skrev 2011-01-29 16:08:54 följande:
    Vi kommer att ha ungefär 80 gäster. ska göra allting själva med hjälp av nära o kära. 
    Vi kommer till exempel inte att ha tårta utan till kaffet serveras kladdkaka i  fina muffinsformar som vi ska dekorera med physalis eller bär eller nåt. 
    Min kille är duktig på att baka så han ska baka foccacia. (blir mycket bröd av lite jobb)

postar mer när jag kommer på mer! 
    Visst ja, min BM gillar också att baka bröd. Skulle man kunna få foccacia-receptet tror du? Vi funderar på att köpa bröd faktiskt, men mycket bröd med lite jobb lät bra! :)
  • Rose marie

Tips: Räkor med tillbehör som gräddfil, rom och aioli är gott. En stor sallad. Grillspett och potatissallad.. Lax i ugn är också billigt.

• Humlan66

Vi ska ha buffe men välja mat som kräver kniv och gaffel för att det inte ska bli så kladdigt, med risk att kladda ner face eller kläder.inte så kul på ett bröllop

• MG11
    MiaAnd skrev 2011-02-20 18:25:49 följande:

Bra tråd! Jag hakar på! Vi ska ha ca 60 gäster och jag har hela tiden tänkt att det blir för mycket jobb att göra maten själv, samtidigt som det vore roligt att göra det. Dessutom får man det ju som man vill ha det, istället för nån halvdan buffé från en cateringfirma som kostar tre gånger så mycket. Min BM har nu böjat övertala mig om att vi kanske ska göra maten själva ändå. Vi är båda matlagningsintresserade så det skulle även sätta en mer personlig prägel på bröllopet. Är det realistiskt att hinna göra mat till 60 personer? Uppenbarligen tycker ni det eftersom ni tänkt göra det... :) Hur mycket hjälp tar ni av nära och kära? Hur har ni tänkt förvara maten? Blir det till att tömma frysen innan? :)

Vi funderar på:
    -tjälknöl
    -fläskkött (filé eller skinkstek)
    -en paj eller två
    -fransk potatissallad
    -grönsallad med feta för att göra den lite matigare
    -bröd, frukt, ost och ett par olika yoghurtbaserade röror eller nån annan sås

Jag har dessutom tänkt göra tårtorna själv. Blir troligen flera olika sorters tårtor. Vi såg nånstans hur de hade ställt upp tårtorna på stubbar i olika höjd så att det blev lite mer bröllopsstuk med olika "våningar".
    Vad tror ni, hinner man med eller tar vi oss vatten över huvudet?

Kul att fler hakar på

Vad vi har tänkt när det gäller göra allting själv el ta hjälp av släktingar?
    Eftersom festen och bröllopet inte är på samma dag(vi vigs på annan ort) så hade vi tänkt att göra allting själva men kanske det blir ändå att man tar hjälp av nån,har en duktig kvinna på jobbet som är fenomenal på det här med upplägg och sånt.
    Vi har väl tänkt att köpa mkt kallskuret då det som sagt ska vara en buffé och det vi har kommit fram till hittlis
    *kassler
    *kyckling(grilla själva och förvara kallt)
    *fläskfileé(även här grilla och förvara kallt)
    *sallad
    *frukter
    *bröd och kex
    *ostar både hårda och mjuka
    *några goa såser

Efter detta hade vi tänkt att ha kaffe,the saft/läsk och kladdkaka med grädde

Under kvällen så blir det ju snacks typ chips,salta pinnar,jordnötter (det kommer stå på ett bord där man kan ta det i en engångsmugg och gå och sätta sig vid bordet igen tycker det låter enkelt och smidigt)

"Nattamat" blir nog korv med bröd

Våran buffé påminner en del om eran tycker jag vilket känns bra för då är man ju inte helt ute och seglarFlört
    jo all förvaring blir ju i kylskåp så vi får väl se om grannarna kan tänka sig att låna ut lite platsFlörthar ju inte så stor kyl som räcker till 100pers

• MG11

ops glömde ju potatissalladen såg jag nuSkäms

• thean

"Medelhavsknyten" är supergott som vi haft på buffé bord i min familj =) lite pilligt kanske men billiga ingredienser: Man gör en pizzadeg som man trycker ut i aluminiumformar (muffinsformar) sedan fyller man i lite tomatpuré (budget:ketchup) nån bit fetaost, en oliv och några strimmor skinka, krydda med oregano och "knyt ihop" degen över så det blir till ett knyte. Goda! Och känns lyxiga!

Man kan ju göra annan fyllning med... pizzabullar är ju också nåt man kan göra. Som kanelsnäckor med med pizzafyllning. Lätt att göra och frysa in.

Kycklingfilé spett marinerade i honungsmarianad och sweet chili sås blir också smarrigt på en buffé! =)

• MiaAnd

MG11: Ja, det är ju alltid skönt att höra att nån har tänkt lite lika. Vi sitter också och spånar på om vi ska fjäska in oss hos grannarna. :) Har precis blivit tillfrågad som medlem i vår bostadsrättsförening vilket ger en chans att lära känna några av grannarna lite bättre. Ypperligt tillfälle att smöra! ;) Ett par av dem bor dessutom i vår trappuppgång...
    Snacks får man ju inte glömma! Bra att du nämnde det. Ska genast notera det i blocket.
    Många som tipsar om knyten, piroger och liknande. Kan ju vara ett trevligt alternativ till paj. Ska ta mig en funderare på det.

Just nu sitter jag mest i ett rus/pirr för att vi påbörjat planeringen av vår bröllopsresa. Vill åka nu!!

Nu kom min BM in i rummet med 3 sorters nybakade minisemlor. :) Dags att avsluta surfandet på BT för idag... :))

• MG11

min blivande hade lite tur och kom över fryst rostbiff billigt.
    kort datum men man har ju det i frysen(kan ha det upp till ett år innan det blir dåligt)
    vi har för säkerhets skull provlagat en och den var ju god som helt inget fel alls(vill ju inte få sjuka gäster)
    ett annat tips är ju att köpa någon paket kex och sånt varje gång man handlar "vanlig mat" det blir inte så dyrt då samt att kex&rån har ett långt datum

Svar på tråden Billig buffe´ till 100 pers