• bella

Kostnad

Hej! Ny här och lite nyfiken, jag och min sambo har pratat om att gifta oss, men jag är lite orolig över kostnader, vi har verkligen inte gott om pengar men vi har ju så vi kan leva gott, hur mycket kostar ett bröllop ca? Förstår ju att det är HIMLA olika, men ge gärna lite förslag! Sen har jag en till tanke, vi har ett datum och vill gärna ha en speciell kyrka som är populär, där är min far vaktmästare, vill ju helst inte att han ska få veta det för vi måste ju boka nu om man vill gifta sig nästa år,mm, vet inte hur man ska göra, hur långt innan har ni berättat för era föräldrar?

• Svar på tråden Kostnad
  • turbovampyria

Alla bröllop kostar olika. Det beror på hur du vill ha ditt bröllop. Vårat bröllop kostar 37000kr och då gör vi det mesta själva, dvs maten, inbjudningskorten, tackkorten, dekorationer mm. Ska man däremot ha catering eller restaurang får man räkna med en större kostnad.

Din far kommer itne få reda på att ni gifter er i kyrkan eftersom du ringer till pastorsexpeditionen och bokar. Vill du inte att han får veta så säg det till dem. Tror dock itne de för vidare sådan information eftersom det är tystnadsplikt på personuppgifter.

VI berättade för våra föräldrar när vi bestämt oss för att gifta oss ca 1½ år innan bröllopet.

• amorvincitomnia87

Vår budget ligger på 47000 och vi har 84 gäster.
    Vi berättade för våra föräldrar så fort vi bestämt oss också, eftersom vi ville att de skulle få vara med och planera :)

• förlovadflicka

Vår budget ligger på 40.000 för 40 gäster. Vi tänkte när vi började planera att 20.000 blir nog bra och det GÅR att göra ett fint bröllop så billigt men kostnaderna springer iväg riktigt mycket. Bröllop är skitdyrt, iaf om man gör det någorlunda traditionellt. Men kyrkan och så kostar ju inte iaf. :) Sen kan man ju också bara bjuda på cupcakes i trädgården eller något så sparar man in pengar, man behöver inte bjuda på mat. Jag tycket det viktigaste är att man satsar på det man väljer att ha, så att inget blir halvdant och fult och känns som en kompromiss. Men man kan ju göra mycket själv, tex baka och göra inbjudningskort. :)
    Vi berättade för våra föräldrar direkt när vi bestämt datum, de hade nog inte blivit så glada annars. (speciellt som jag fortfarande bodde hemma, hehe)
    Lycka till! :) 

• Flodis Hjärtat

Alla bröllop är olika och kostar olika mycket pengar beroende på vad man prioriterar och vilka kontakter och hur mycket hjälp man får. Alla har olika förutsättningar och alla bröllop oavsett kostnad tycker jag är lika fina och speciella.

Vi köper alla tjänster till vårt bröllop, vilket gör det hela dyrare, åker på resa långt bort, dyra ringar etc så det drar ju iväg, men så finns pengarna redan. Vi skuldsätter oss inte, får inte ont i magen när vi ska betala ngt. Man måste helt enkelt rätta munnen efter matsäcken.

Men att gifta sig är gratis, och det finns massar med tips här på BT om hur man ska gå tillväga för att kostnaderna inte ska dra iväg.

Lycka till med planerandet!

• Debe

Vi planerar för 60 gäster och planerar att att göra av med 40 000 kr, absolut max 50 000 kr. Inga ringar inräknade.
    Vi kommer hålla kostnaderna nere genom att ha en billig lokal, köpa alkohol i tyskland och göra maten själva.
    Våra föräldrar har vi planerat ska hjälpa till så de fick veta ganska snabbt att vi planerade att gifta oss.
    Som andra redans skrivit så går det att göra det billigt men det kan lika gärna dra iväg och bli jättedyrt!
    Lycka till!

• SnartFruSir

Vi slår på stort och tömmer i princip hela sparkontot. Vi har kvar en buffert såklart i fall något skulle hända, men det mesta kommer gå åt. Vi räknar med 130 000 kr för 90 gäster. Resa tillkommer. Vi gör en hel del själva och vi får ett väldigt bra pris på maten, eftersom den kommer från min pappas resturang.

När min mamma gifte sig med min styvpappa hade de 85 gäster, och det gick allt som allt på 24 000 kr. Och det var ett jättebra bröllop- även sett ur en 11-årings ögon.

• Sebastiána
    bella skrev 2011-01-28 14:20:28 följande:
    Hej! Ny här och lite nyfiken, jag och min sambo har pratat om att gifta oss, men jag är lite orolig över kostnader, vi har verkligen inte gott om pengar men vi har ju så vi kan leva gott, hur mycket kostar ett bröllop ca? Förstår ju att det är HIMLA olika, men ge gärna lite förslag! Sen har jag en till tanke, vi har ett datum och vill gärna ha en speciell kyrka som är populär, där är min far vaktmästare, vill ju helst inte att han ska få veta det för vi måste ju boka nu om man vill gifta sig nästa år,mm, vet inte hur man ska göra, hur långt innan har ni berättat för era föräldrar?
    Att gifta sig är i princip gratis, sedan bestämmer man själv hur mycket man vill spendera på klänning, ring, fest osv.
  • Rosia Persson

Oj, vilken stor skillnad det är på priser ni nämner.
    Visst får man minnen för livet och dagen blir säkert mer än perfekt men om man inte är väldigt rik så vill man väl gärna ha pengar kvar till bröllopsresan?
    Vi vill helst hamna under 50000:- för bröllopet och lägga 30000:- på resa till något exotiskt och romantiskt. Lite fickpengar på resan så den blir bra är också viktigt för oss.
    Man blir såklart tvungen att välja en något enklare festlokal istället för ett dyrt sagoslott och hitta möjligheter att dra ner på kostnaden vilket inte alltid är så kul.

Svar på tråden Kostnad