• salle82

Vigsel, middag för de närmsta o sedan öppet hus, men vilken tid ska man då sätta?

Hej!
    Planerar bröllop för fullt och sitter nu med planeringen av bröllopsdagens alla hållpunkter.. som det ser ut nu så kommer vigseln bli kl 14, därefter en snabb fotografering av oss medans gästerna tar sig till festlokalen där lite tilltugg o dryck väntar. När vi anlänt till lokalen o alla kort o dyl är tagna är det dags för maten som består av en redan utställd förrät och efter det buffé. Ingen efterrätt utan tårta senare på kvällen. Då vi inte kan bjuda alla till middagen, men ändå vill dela dagen med dom så har vi bestämt att efter middagen ha öppet hus.. nu är frågan bara NÄR ska man sätta starttiden för det...  vigsel kl 14, räknar med att sätta sig till bords vid 17, är ca 50 middagsgäster o vad vi tror så blir det "lagom" mkt tal o spex...

Så vad tror ni kan bli lagom för starttid?? 19? 20? 

• Svar på tråden Vigsel, middag för de närmsta o sedan öppet hus, men vilken tid ska man då sätta?
  • förlovadflicka

Kanske, men ska ni ha det som fest i såna fall? Vi ska också ha öppet hus, men det är före middagen. Ska vigas kl 13 och ha öh kl 15 men vi ska inte fotas mellan. Har varit på flera bröllop med öh och alla har varit innan middagen förutom ett. Men på det blev det att alla var inte bjudna på mat men alla kom på festen efter maten liksom. (Vilket jag verkligen inte kan rekommendera, för det blev väldigt rörigt!!!). Tycker det är bäst att ha det innan festen, annars kommer folk till lokalen och märker  "jaha, alla som kom innan mig var bjudna och så kommer jag här först av alla som inte var bjudna..." Om du fattar hur jag tänker... 20.00 blir väldigt sent för öppet hus som jag tänker det, med tårta och mingel. För som sagt, det var ingen bra idé att ha en fest som alla var välkomna på, vi tänkte först ha det men det blev sjukt oorganiserat för folk fattade inte att det inte var som ett vanligt öppet hus utan att de skulle lyssna på tal och kolla på sketcher. Så alla fortsatte prata medan folk gjorde grejer på scenen... INTE BRA! :S

• salle82

Våran tanke är att i och med att middagen övergår till öh så startar själva festen då har den äldre generationen varit med under middagen o hört alla tal o spex, när sedan "festfolket" kommer så kan de välja att antingen stanna eller tacka för sig.. När öh börjar så är det meningen att allt det "klassiska" när de gäller bröllop ska vara avklarat med undantag för tårtan o de gäster som vi tror kommer komma på öh är sådana som uppskattar att träffas, dansa och umgås till tidig morgon, precis som vi tänkt oss..Glad

tur vi har några månader kvar att fundera på..

• turbovampyria

Vi kommer ha middag för familjen, släkten och närmaste vänner. den börjar 17.30. Sedan har vi tänkt att det ska övergå till fest vid 21 och då får andra kompisar komma.

• förlovadflicka
    salle82 skrev 2011-01-28 18:49:08 följande:
    Våran tanke är att i och med att middagen övergår till öh så startar själva festen då har den äldre generationen varit med under middagen o hört alla tal o spex, när sedan "festfolket" kommer så kan de välja att antingen stanna eller tacka för sig.. När öh börjar så är det meningen att allt det "klassiska" när de gäller bröllop ska vara avklarat med undantag för tårtan o de gäster som vi tror kommer komma på öh är sådana som uppskattar att träffas, dansa och umgås till tidig morgon, precis som vi tänkt oss..Glad

tur vi har några månader kvar att fundera på..
    Ok, så ni ska typ bara ha allmän fest med dans och snacks? Det låter som ett bra upplägg i så fall! :) 19 tror jag nog blir alldeles för tidigt dock, men kanske 20 eller 20.30 :)
  • salle82

precis,  kanske ska döpa om det till bröllopsfest med start kl xx.xx

• förlovadflicka
    salle82 skrev 2011-01-28 20:39:58 följande:
    precis,  kanske ska döpa om det till bröllopsfest med start kl xx.xx
    Tror det blir bättre faktiskt, då tror inte folk att de bara ska äta lite kakor och lämna en present :)
  • Smuppra

Vi har vigseln klockan 16 och därför kan vi inte ha så som ni tänkt. Så vi bestämde oss för att ha middagen kvällen innan med närmsta familjen och tärna/marsalk (25 pers) och sedan festen direkt efter vigseln med vänner och övrig släkt. Då blir det inte något "aha, fick inte vi komma på middagen?". Dessutom blir det inte konstigt för de som var på vigseln och sedan ska på festen, var ska de ta vägen i flera timmar?

Men om jag hade haft vigsel så tidigt som ni hade jag nog kört på öppet hus efter vigseln o0ch sedan middag på det. Men... ja. Kombinationerna är oändliga!

Svar på tråden Vigsel, middag för de närmsta o sedan öppet hus, men vilken tid ska man då sätta?