• Loppansson

kan inte så mkt, behöver tips

vårt färgtema är rosa (ljus) , grått/silver och vitt. Har fått för mig att jag vill ha orkidéer i min bukett, men sen vill jag (tror) jag ha freesia, iris persica som är silver-grå och tulpanpelargoner... kan detta funka??? Vill inte ha något grönt i buketten. Det ska vara en droppformad bukett lite "slarvig" inte så jämn och perfekt om ni kan förstå vad jag menar?
    Är helt novis...

• Svar på tråden kan inte så mkt, behöver tips
  • Moster Stina

Jag älskar orkidéer! Och sådana kan verkligen vara fina.
    Och säkert i en brudbukett också!
    Jag var på ett mycket påkostat bröllop förut där bruden hade en STOR hängande slarvig bukett av enbart orkidéer.
    Borde varit hur fint som helst, men såg ärligt talat ut som SKRÄP på håll! Och det är ju så folk oftast ser den.
    Så jag vill bara varna lite. Oftast blir det säkert inte så, men i det fallet såg det ut att vara FULA pappers eller plastblommor! Jättefult faktiskt!

Men att blanda med annat kan säkert bli fint. Och DYRT!

• MrsT2011

Jag vill också en inte alltför tät droppe, utan lite luftig och slarvig. Men floristen sa att man "måste" ha grönt som utfyllnad! Vad göra?  Kan vi som inte vill ha grönt få till en snygg, luftig droppe utan att det ser för glest ut?

• Loppansson

puffar upp denna lite, så jag kanske kan få mera råd :)

• passionsblomman
    MrsT2011 skrev 2011-01-27 11:13:04 följande:
    Jag vill också en inte alltför tät droppe, utan lite luftig och slarvig. Men floristen sa att man "måste" ha grönt som utfyllnad! Vad göra?  Kan vi som inte vill ha grönt få till en snygg, luftig droppe utan att det ser för glest ut?
    Nej. Det kan ni inte. Tekniken kräver att man täcker oasisen med grönt, annars kan jag garantera att resultatet kommer att se bedrövligt ut kort sagt.
    MEN man an faktiskt använda grönt på ett "osynligt" sätt. Dvs vare sig du eller ngn anna kommer att tänka på att där är grönt i buketten. Ta Kronprinsessans bukett so exempel, hur många av er tänker på vad hon har för grönt i den? Nä. Just det. Men jag lovar att där finns grönt i botten. Nu är ju just hennes bukett något så våldsamt blomrik (och därmed oerhört påkostad givetvis) att den  blir väldigt fyllig utan en massa grönt emellan blommorna. Men där är ju någon tusenlapp mer eller mindre heller knappast en issue, eller hur?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Loppansson skrev 2011-01-27 09:13:09 följande:
    vårt färgtema är rosa (ljus) , grått/silver och vitt. Har fått för mig att jag vill ha orkidéer i min bukett, men sen vill jag (tror) jag ha freesia, iris persica som är silver-grå och tulpanpelargoner... kan detta funka??? Vill inte ha något grönt i buketten. Det ska vara en droppformad bukett lite "slarvig" inte så jämn och perfekt om ni kan förstå vad jag menar?
    Är helt novis...
    Du säger ingenting om när du gifter dig?
    För pelargoner kräver att det är sommar och går att ta av krukväxter.
    Formen på Freesia och orkidéer är ju lite snarlik när man ser blomman rakt framifrån, och i och med det finns en risk att de lite tar ut varandra i ett binderi. Dvs de framhäver inte varandra, utan konkurrerar med ögat om samma uttryck. Av den anledningen skulle jag hellre välja ett annat sällskap till Orkidéerna, så att de framhävs maximalt. Irisen här också till de lite spretiga i sitt språk, så jag tror det räcker med enbart Orkidéerna och Irisen om du också ska ha pelargonerna. Det riskerar annars att bli ett väldigt rörigt helheltsintryck. En blomma som skulle tala lite mer tydligt för sig själv ihop med de du  nämner (istället för Freesian) är Kalla. Den passar i det ojämna och lugnar också lite.

Apropå silver, så finns det ett flertal växter under "grönt" som har silvergrå toner i sitt bladverk. Lammöron, Hjärtan på tråd, Björngräs, Eucalypthus och Mimosa är några exempel som alla skulle ge mycket av "det lilla extra" till buketten.

Orkidéer (ljusrosa) Kallor (vita) Iris (gråblå), ev. Pelargonerna och så Lammöron, Eucalypthus samt Björngräs skulle jag föreslå, utifrån vad du hittills berättat.
  • Loppansson
    passionsblomman skrev 2011-01-29 17:26:10 följande:
    Du säger ingenting om när du gifter dig?
    För pelargoner kräver att det är sommar och går att ta av krukväxter.
    Formen på Freesia och orkidéer är ju lite snarlik när man ser blomman rakt framifrån, och i och med det finns en risk att de lite tar ut varandra i ett binderi. Dvs de framhäver inte varandra, utan konkurrerar med ögat om samma uttryck. Av den anledningen skulle jag hellre välja ett annat sällskap till Orkidéerna, så att de framhävs maximalt. Irisen här också till de lite spretiga i sitt språk, så jag tror det räcker med enbart Orkidéerna och Irisen om du också ska ha pelargonerna. Det riskerar annars att bli ett väldigt rörigt helheltsintryck. En blomma som skulle tala lite mer tydligt för sig själv ihop med de du  nämner (istället för Freesian) är Kalla. Den passar i det ojämna och lugnar också lite.

Apropå silver, så finns det ett flertal växter under "grönt" som har silvergrå toner i sitt bladverk. Lammöron, Hjärtan på tråd, Björngräs, Eucalypthus och Mimosa är några exempel som alla skulle ge mycket av "det lilla extra" till buketten.

Orkidéer (ljusrosa) Kallor (vita) Iris (gråblå), ev. Pelargonerna och så Lammöron, Eucalypthus samt Björngräs skulle jag föreslå, utifrån vad du hittills berättat.
    Tusen tack för dina råd!! Vi gifter oss i Juni, ska ta till mig det du sagt!! :)
Svar på tråden kan inte så mkt, behöver tips