• amorvincitomnia87

Ranunkler i brudbuketten

Min favoritblomma är ranunkel, och skulle sååå gärna vilja ha det i min brudbukett..
    Är det någon som är kunnig i om dessa blommor går att bevara och spara?
    Vad kostar dem? Ska gifta mig 11juni, är det säsong då?
    Är det någon som i sin brudbukett endast använt vita ranunkler? Skulle så gärna vilja se bild på hur det kan tänkas bli! Här är en bild jag hittat, men jag vill inte ha gröna knoppar i. Har du en bättre bild?
    Många frågor! Hoppas du kan svara!

• Svar på tråden Ranunkler i brudbuketten
  • passionsblomman

Ranunkler är inte vackra att försöka torka eller konservera-öht brukar vita blommor inte bli vidare bra.

Högsäsongen är nu och under våren, men det går troligen att få tag i även i juni när det är såpass tidigt.
    Buketten du visar är väldigt typisk för hur det lär se ut, knopparna är ju rätt lätta att tänka bort.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Invincible

Passionsblomman, om jag får vara så fräck att köra en fortsättningsfråga:

I början av september, är det hopplöst att få tag på ranunkler? Eller blir det "bara" svindyrt?
    Jag har blivit förälskad i blomman just idag, då vi fick en leverans i ett arrangemang till jobbet. De känns som den perfekta mixen av pioner och rosor på något sätt.

Om september är en hopplös månad, har du nåt tips på vad som kan vara i säsong då? I liknande still så att säga?

TS: förlåt för lite trådstjälande, kändes dumt att starta en ny tråd också... Du har fantastisk smak iallafall! :)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • passionsblomman

Invincible, höra sig för kan man alltid, och så får man se vad som lyckas. Men en ganska hopplös ranunkel-månad är det tyvärr. Jag har inga liknande blommor att föreslå egentligen. Du kan kika på Zinnia och se vad du gillar den blomman. Dahlior är annars fina och i bra säsong i september. Men annars kommer du nog faktiskt närmast med rosor.

• Jag han

åh, jag ville ju också ha en bukett med ranunkel! Gifter mig i augusti.

Passionsblomman:
    Nu snor jag tråden lite och frågar om det finns blommor som liknar ranunkel till utseendet och som går att få tag på i augusti?

• passionsblomman
    Jag han skrev 2011-02-01 19:53:02 följande:

Passionsblomman:
    Nu snor jag tråden lite och frågar om det finns blommor som liknar ranunkel till utseendet och som går att få tag på i augusti?
    Svaretpå det blir exakt som det till Invincible. Augusti och september är samma säsong på det stora hela.
  • Jag han
    Jag han skrev 2011-02-01 19:53:02 följande:

Passionsblomman:
    Oj, förlåt. Såg inte inlägget innan... :(

TS: visst är de fina!
  • passionsblomman
    Jag han skrev 2011-02-01 19:56:56 följande:
    Oj, förlåt. Såg inte inlägget innan... :(
    Det gör väl inget! Don´t be sorry, be happy!
  • Kattpoet

Mamma hade astrar i sin buket när de gifte sig i  September för 40 år sen.  Borde det inte gå idag med?

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-02-01 20:07:18 följande:
    Mamma hade astrar i sin buket när de gifte sig i  September för 40 år sen.  Borde det inte gå idag med?
    Jo. Men inte är de så värst lika Ranunkler, eller vad tänkte du?
  • Kattpoet

Nej men det finns en sort som är mer ihop knöglad än andra,  minns inte namnet , mamma och mormor oldade den varje år och blommorna ser me ut som mjuka kuddar än  fluffiga yrväder.... he hum...

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-02-01 20:17:09 följande:
    Nej men det finns en sort som är mer ihop knöglad än andra,  minns inte namnet , mamma och mormor oldade den varje år och blommorna ser me ut som mjuka kuddar än  fluffiga yrväder.... he hum...
    Okeeej! hihi! Jamen de låter fina-nu menar jag allvar- det måste ju vara någon lite "dubbel" sort. Då snackar vi säkert! Lever din mamma så du kan fråga henne vad de heter?
  • Kattpoet

Jag gjorde just det.... svaret  blev,  Mormor köpte dem... de var med grön påse och billigast.... Och mormor är död..  

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-02-01 20:22:12 följande:
    Jag gjorde just det.... svaret  blev,  Mormor köpte dem... de var med grön påse och billigast.... Och mormor är död..  
    Rynkar på näsan Man åh!
  • Kattpoet

Det såg ut som en blanding mellan Callistephus chinensis 'Silvery Rose'  och  Callistephus chinensis 'Chamois Turm men lite tättare och vita.

• passionsblomman
    Pinova skrev 2011-02-02 07:18:59 följande:
    Åh, jag älskar ranunkler och skulle gärna ha dem i min brudbukett, men jag gifter mig i slutet av oktober. Så jag antar att det också är hopplöst.
    Nejdå, det behöver det inte alls vara. Däremot kanske de är dyrare än de är just nu, då det är högsäsong. men faktiskt börjar de så smått komma sent på hösten, så kolla upp det om du verkligen gärna vill ha dem! Be din florist försöka, och så har ni ett alternativ till i reserv ifall det inte finns att få tag på.
  • Pinova
    passionsblomman skrev 2011-02-03 16:07:53 följande:
    Nejdå, det behöver det inte alls vara. Däremot kanske de är dyrare än de är just nu, då det är högsäsong. men faktiskt börjar de så smått komma sent på hösten, så kolla upp det om du verkligen gärna vill ha dem! Be din florist försöka, och så har ni ett alternativ till i reserv ifall det inte finns att få tag på.
    Åh, nu gav du mig hopp! Tack.
    Då ska jag garanterat försöka få tag på ranunkler till min brudbukett.
Svar på tråden Ranunkler i brudbuketten