passionsblomman skrev 2011-01-26 22:06:56 följande:
Bukett 1: Kvistrosor
Vaxblomma-de pyttesmå blommorna
Chrysantehemum-de gröna "knapparna"
Cymbidiumorkidé-den bruna
Vita rosor Allt finns i september
Bukett 2: Gardenia -vet ej, har inte sett gardenia på snitt i Sverige, men kan finnas att
beställa. Doftar mycket starkt.
Anemoner-höstanemoner finns. Inte de "vanliga" som finns nu på vintern.
Eucalypthus-finns året om
Bukett 3: Anemoner
Rosor
Chrysanthemum
Rosmarin
Eucalypthus
Bukett 4,5 och 6 måste jag säga att jag sällan sett så ihopmosade blommor och så illa bundet på bilder som uppenbart ska sälja något. Jag ser ju somligt, men man kan verkligen inte säga att man här låtit varje blomma komma till sin rätt och tala och ge sitt uttryck. Hemskt! Eller kanske mer missbruk av faktiskt rätt dyra "råvaror" -förmodligen i England eller någon annastans där blommor inte kostar så mycket?
Du vill åt en vintage-känsla och jag tollkar det som att du här menar färgerna och att det ska se lite "slarvigt" och "shabby-chict" ut?
DET är inga som helst problem att åstadkomma iseptember, det finns mängder av blommor att välja bland. En central del i dina exempelbuketter är ju att det är oerhört udda antal blommor och enstaka inslag av olika material-det bidrar till den där "slarvigheten", om man tex jämför med en tät form av enbart en sorts ros. Kan bli mycket snyggt, men jag vill gärna påpeka att det är en oerhörd skillnad på att skapa en slarvig känsla som ska ge ett visst stuk på helheten, och att faktiskt göra ett slarvigt arbete.
Det här är alltså ingen kritik av dina önskemål utan bara ett iakttagande med floristögon på just exemplen du visar. Låt en riktigt florist göra ett väl utfört arbete. September är en bra blomtid och jag förslår följande som exempel:
Höstanemoner -finns vita eller rosa
Dahlior-finns i alla tänkbara färgkombintioner och former. Påminner om pioner om man väljer rätt sort.
Kvistrosor eller någon större ros
Prärieklocka-vit (finns även i rosa och olika lila toner) eller
Freesia
Vill du ha orkidéer i så finns de året om och i massor av varianter/färger-men de kan knappast kallas lantliga så jag tycker inte de passar i stilen.
Vaxblomma eller brudslöja, och eucalypthusen passar till.
Tack så jätte mycket för ditt svar :) Ja bilderna är från USA, nån kan nog vara från England också tror jag. Minns inte exakt.
Tror nog att du tolkat mig rätt i önskan med färgerna främst och även lite "slarvig" look fast ändå inte dåligt gjort så klart. Ja när du säger det om 4,5,6:an så är de kanske inte så välgjorda nej...
Lite "slarvig" kanske stilen jag vill ha kan beskrivas som men den passar nog min klänning och övrigt tema i bröllopet väl. Tror att en hårdbunden lång stavbukett skulle bli malplacerad i sammanhanget men tycker att det kan vara väldigt fint att ha hela buketten i en o samma blomstersort o bara nåt litet inslag av annat oxå som denna kanske:
även denna gillar jag men det är väl pioner o det går ju inte..
Tycker även att denna (i mitten) enhetliga bukett är fin. rosor blandat med nåt mer nån annan vit blomma..
Ja jag ska i alla fall prata med min pappas kusin som är florist, det är hon som ska få binda buketten. Ska visa bilderna och nämna de sorterna som du föreslog... Kanske blir en sån bukett jag e inriktad på svindyr för att det är så många olika sorter....
....jaja.. får se. Har ju ett tag till på mig att kolla runt på inspiration med..
Men tack så mkt för ditt svar