• Niome

Lokal vid havet

Jag får lite panik när jag läser att alla är ute i så god tid. Vi har tänkt att gifta oss i maj 2004 men har varken bokat kyrka eller lokal.
    Är det någon som har tips på en lokal vid havet? Gärna i Torslanda/Hjuvik.
    Drömmer dessutom om ett utomhus bröllop men vädret kan man ju inte lita på i detta landet. Är det någon som har erfarenhet av utomhus vigsel?

• Svar på tråden Lokal vid havet
  • Ankmor

Vad sägs om Hjuviks marina?

www.hjuviksmarina.se/

Närmare havet kommer du inte!
    (har inte själv varit där så jag kan varkens säga bu eller bä)

• Maria

Utomhusbröllop kan vara jättefint men man får ju vara beredd på möjligheten att det kan regna. Antingen får man ha en plan B för regn eller så får man vara mentalt förberedd på det så att man kan vara lika lycklig även om man blir genomblöt. Jag har varit på flera utomhusbröllop, inklusive ett där regnet fullkomligt vräkte ned, det var som om de vigdes i en dusch...men som tur var var det varmt så det gjorde inte så mycket.

Är det kallt väder måste man ha en plan B, då skulle det bli outhärdligt om regnet öste ned.

• My24

Maria

Stod de som gifte sig under bar himmel i regnet? Hade de inget tält eller liknande? Eller hade de tält och det blev blött i alla fall?
    Vill nämligen ha utomhusbröllop så jag är bara lite nyfiken.

• Rosita

Mitt tips är Stjärnviks värdshus på Vargö. Där hade vi vår fest. Gästerna fick en härlig båttur igenom södra skärgården. Titta på www.stjarnvik.se.

• Hippie chic...

Rosita! Vill du berätta mer om Stjärnvik!? Kan man sova över, om inte hur går båtarna och hur gjorde ni? Ni vigdes inte där eller? Priserna hur är dom och hur var maten? Har du hört någon som varit på Styrsö Skäret och i såna fall hur var det? Mycket frågor blir det, väntar ivrigt på svar...

• Ponderosa

På Björkö finns ju Rotundan (Segelsällskapet Frams klubbhus) på sydspetsen. Färjorna går från Lilla Varholmen i Hjuvik och tar 5 minuter.

Lokalen är delvis rund med fantastisk utsikt över skärgården. Utanför finns härliga klippor att ha välkomstdrinken på.

• Sommar2004

Hej, hej Rosita!

Får man lov att fråga vad ni fick betala och hur ni löste transport och boende, kanske stannade alla över?
    Vad kostade båttransporten?

• Maria

My24,

Nej de stod helt under bar himmel, inget tält eller liknande. De hade ett litet tält som skyddade maten och ljudanläggningen men där som de hade ceremonin stod de helt öppet. En del av gästerna kunde stå i regnskydd, men brudparet själva, tärnor m.fl. stod ute i ösregnet. Det var ett sånt där våldsamt regn så de blev ju plaskblöta på mindre än en minut, men det är ju på ett sätt bättre - det känns ofta sämre om man blir så där halvblöt...

Som tur var var det riktigt varmt och brudparet tyckte efteråt att det hela gått jättebra, det blev bara en extra upplevelse och ett extra minne. Regnet upphörde så småningom fast marken var ju närmast översvämmad så när man dansade så blev det mera gyttjedans - brudens vita klänning var brun upp till knäna ungefär..

• Othello

Har varit på ett kanontrevligt bröllop på Nimbus på Öckerö! Lycka till!

• Zazza

det står att lokalen Hjuviks marina inte uthyrs som fest- och danslokal

har jag hamnat fel?

• Zazza

Hjuviks båtklubb har ett klubbhus man kan hyra däremot

www.chl.chalmers.se/~borre/hjbk/index.htm

vet inget om det, mne jag tänker höra mig för om det

• viggen

Har varit på fest på hjuviks båtklubb två gånger. Jättetrevligt! Bra att det ligger precis vid havet och bussen. Långt i från hus vilket gör att man kan partaja in på småtimmarna om man vill. Såg någon annanstans att det kostade runt 3000 kr.
    lycka till!

• camilla / henrik

Jag har själv bokat Hjuviks båtklubb till vårt bröllop den 5 juni nästa år. 2.500 kr kostar det + 200 kr om man vill ha tillgång till lokalen redan på fredagen (och det vill man ju!). Festen får hålla på hur länge som helst!

Svar på tråden Lokal vid havet