• Lina Lina

Tips på blommor till bukett i lantlig stil

Efterfrågar dina tips på blommor!

Bröllopet är i lantlig, enkel stil. Färgskala från i mörkbeiget till ljusbeiget med grov känsla, tänk linne, återvunnet papper etc. och jag vill att buketten ska vara likadan. Jag tänker mig att den binds med grov oblekt tråd. Jag vill gärna ha in lite korn och vete i den för att öka på lantkänslan. Gärna något mer bladigt, kanske björk. Och frågan är då vilka blommor som passar in med detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 21:55
    Ska kanske lägga till att bröllopet sker mitt i juli!

• Svar på tråden Tips på blommor till bukett i lantlig stil
  • M Berg

varför inte sesongens blommor med långa stjälkar???
    Lite fär i buketten skulle nog vara fint som tex lila.

• passionsblomman

Jättefina tankar du har med buketten! När jag läste rubriken ttänkte jag tipsa just om grovt snöre och ax som råg eller veta, men det hade du ju redan tänkt ser jag ju i trådtexten.
    Det finns ju mängder av blommor med just lite äng/trädgårdskänsla, särskilt just i Juli.
    Några exempel kommer här:

Stjärnflocka-Astrantia
    Daggkåpa-Alchemilla mollis
    "
    Hundkäx"-Ammi majus
    Lövkoja-Matthiola
    Praktvädd-Scabiosa
    Riddarsporre-Delphinium
    Stormhatt-Aconitum
    Lejongap-Antirrihinum
    Phlox
    Dahlia
    Freesia
    Solros
    Veronica
    Prärieklocka-Eustoma
    Iris
    Kvistrosor och Elegansnejlikor passar också i den här typen av buketter.
    Vill man ha några mer storblommiga sorter också så är liljor eller rosor passande.
    Även nejlikor fungerar fint.

Glöm inte att många av våra kryddväxter också finns att få som snitt hos floristen. Oregano och Mynta är tex underbara!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011

Jag tänkte automatiskt sommarblommor som blåklint och prästkrage men de kanske inte är i säsong då?

• passionsblomman
    MrsT2011 skrev 2011-01-26 10:12:45 följande:
    Jag tänkte automatiskt sommarblommor som blåklint och prästkrage men de kanske inte är i säsong då?
    Nej, de är tyvärr redan över vid midsommar.
  • Lina Lina
    Passionsblomman, du satte verkligen fingret på exakt den känsla jag är ute efter! Solig
    Jag fortsätter be om råd eftersom du verkligen kan dina blommor, hoppas du orkar svara. Så här ser min favoritlista ut nu;

Grunden:
    Prärieklocka – vit-gul
    Stjärnflocka – ljusrosa-grå
    Kvistrosor – beige eller créme
    Phlox – vit
    Freesia – vit
    Hundkex – vit

För att skapa lite höjd:
    Lejongap – vit
    Lövkoja – vit

För grönt inslag:
    Daggkåpa – limegrön
    Bupplerum – limegrön

För lantlig känsla:
    Korn och havre

För doft: Kryddor?

Som du märker gillar jag småblommigt mer än storblommigt. Jag vill inte ha någon stor bukett, hellre något nätt som ser ut att ha blivit handplockat på ängen typ. Det ska andas avskalat, lantligt och enkelt. Jag vill inte ha någon stark färg i buketten men gärna lite skiftningar i gammeldags rosa, beige och ljusgult till det gröna. Vilka skulle du plocka ut av ovan?

När jag letade fann jag en jättefin bukett med prärieklockor och bupplerum (det var därför den kom in på listan). Ligger i mitt galleri nu. Det är helt i rätt stil på buketten (som dock får vara lite mindre för att inte vara otympligt lång) men färgskalan går lite för strikt i vitt och grönt för min smak. Lätt att blanda upp dock med lite korn och havre.
  • passionsblomman

Vet du, vilka som helst av de här blommorna går bra och kan blandas.

Jag tycker att det smartaste du gör är att prata med din florist och lämna den här listan med sorter så ni båda vet vad det är du menar och vill ha. Sedan få h*n lite fria händer utifrån vad hon får tag på av sorterna. Istället för att förbeställa en massa sorter (vilket ju blir en hiskelig massa blommor om du dessutom inte vill ha en stor bukett, blommorna ligger 20 i varje bunt) så är det bättre att när h*n handlar till butiken så vet h*n om din bukett också och väljer ut av det allra finaste.

Det brukar faktikst vara det bästa sättet att få både det mest ekonomiska, kreativa och kvalitetsmässiga. När jag har den friheten som florist kan jag nämligen båda välja blnade det bästa för dagen OCH lyckas hitta fynd som är till bra pris. (När jag förbeställer sort för sort blir det alltid dyrare från odlarled)

Det är också jätteskönt att veta att "får jag inte tag i daggkåpa så bryter inte kunden ihop för att hon får buplerum, och det funkar bra med vit lejongap likaväl som med lövkoja"

• Lina Lina

Så sant, så sant, tänkte inte så långt. Hade fått för mig att jag var tvungen att begränsa mig men givetvis kan jag lämna ifrån mig hela listan och ge floristen fria händer. Om du i egenskap av florist skulle vilja humma mellan tummen och pekfingret, vad tror du en sådan här bukett går på? I jämna hundralappar typ.

Och tack för all inspiration, jag känner att hela blomsterfrågan är avklarad nu till full belåtelse Solig

• Darling Daisy

Jag vill också ha en sommarbukett från ängen! Jag älskar att gå o plocka blommor o blad längs vägen eller vid ängen och har sen tonåren sagt att "så ska min brudbukett se ut"

Mina favoriter är stjärnflocka, klöver, prästkrage, kärringtand, kråkvicker, timotej, hundäxing, gröe, svingel, humleblomster och midsommarblomster.
    Så här brukar mina buketter se ut (inte min bild)

Passionsblomman: funkar dessa bonnagranna blommor i en brudbukett? Håller den?

• passionsblomman
    Lina Lina skrev 2011-01-26 15:13:01 följande:
    Så sant, så sant, tänkte inte så långt. Hade fått för mig att jag var tvungen att begränsa mig men givetvis kan jag lämna ifrån mig hela listan och ge floristen fria händer. Om du i egenskap av florist skulle vilja humma mellan tummen och pekfingret, vad tror du en sådan här bukett går på? I jämna hundralappar typ.

Och tack för all inspiration, jag känner att hela blomsterfrågan är avklarad nu till full belåtelse Solig
    Jag överlåter prisfrågan till din florist. Det blir bara dumt att höfta till med något. Det är så mycket som spelar in-alltifrån vart du bor till dagspriset på blommor och naturligtvis mer exakt hur stor buketten ska vara. Det går ju åt en del blommor till just "ängsbuketter" eftersom varje blomma i sig inte fyller så mycket, men du vill ju inte ha en stor så...ja du hör, bättre att du paratar med floristen och får ett hum.
  • passionsblomman

Darling Daisy, om det du undrar är ifall du kan plocka själv just dessa sorter och om de håller, så är svaret ja, ifall de plockas så de får dra vatten minst ett dygn innan och naturligtvis att de inte är för långt komna i blomningen etc. Bäst är att plocka tidig morgon, medan det fortfarande är dagg, då är blommorna som minst uttorkade och får de sedan stå djupt i kallt och rent vatten i svalt utrymme så brukar det bli bra. Kom ihåg att skära av alla stjälkarna med en vass kniv-inga saxar!!! 

Däremot kan du behöva en vas under dagen att sätta buketten i mellan frissan, kyrkan och vad det kan vara. En sprayflaska med finaste dimstrålen är bra att fräscha upp buketten med under dagen också.

• Lili

Kan visa min bukett, eftersom jag liksom du ville ha en ganska vildvuxen och lantlig bukett. Där ingick bl.a. stjärnflocka, prärieklocka och eucalyptus (+ fresia, men den ser ju mer odlad ut). Hade en rosa nyans på min stjärnflocka, en del trodde att det var rödklöver, så det borde ju vara rätt effekt Skrattande
  • Darling Daisy

Passionsblomman, tack för tipsen!! Jag får se hur det blir i slutändan - om jag plockar själv eller går till lokala floristen. Dina tips ovan ang hur floristerna beställer blommor är toppen!!

Tack! 

• Lina Lina

Darling Daisy: Vad kul att du kunde namnet på de olika gräsen och vanliga blommor i naturen, det har jag undrat så när jag varit ute. Tycker det är jättefint med "vanligt" gräs.

Lili: Din bukett var jättefin!!! Doftade eucalyptusen något?

Passionsblomman: Tack för fina tips på hur man får den egenplockade buketten att hålla. Om inte till bröllopet så till framtida sommarfesten!

Skulle egentligen vilja plocka min bukett själv men jag bor för närvarande i stan (Malmö) och vet inga bra smultronställen för att plocka blommor Gråter

• Lili

Tack Skrattande Eucalyptusen doftade nog litegrann, men man fick nog sticka näsan ganska nära för att känna det. Valde den mest för att jag tyckte att bladen hade så fin form och en blekt grågrön nyans som jag var ute efter.

Svar på tråden Tips på blommor till bukett i lantlig stil