GeneralElectric skrev 2011-01-26 13:39:17 följande:
Jag är inte Kiruna-expert, men svarar ändå... Var där några dagar i somras, och spanade själv efter bra restauranger då.
Jukkasjärvi känner du antagligen till; antar att det är på ishotellet ni ska ha själva bröllopskalaset?
Vad jag förstår så finns inte så många gourmetkrogar i själva Kiruna, men jag hörde talas om en som var på gång att öppna i höstas. Tyvärr minns jag inte vad den heter, så kolla med turistbyrån.
Kolla också med Scandic Hotel, som ligger alldeles intill turistbyrån. Det är representativt och stiligt, med utsikt mot gruvområdet från festvåningen/restaurangen.
Slutligen skulle jag vilja rekommendera Restaurang Lapporten i Björkliden, där jag själv åt fantastiska måltider under tre nätters vistelse på fjällhotellet. Norrländska specialiteter med moderna influenser; otrolig utsikt mot Torne träsk och fjällvärlden. Detta innebär dock en resa från Kiruna – men med Lapplandsmått mätt är det ingen jättelång resa.
Kolla också med STF:s vandrarhem i Abisko, där finns också en restaurang med hög kvalitet (som jag själv dock inte testat). Kanske är det där ni ska vara, jag vet att de arrangerar bröllop.
Lycka till! Vad fint det låter med bröllop i Kiruna-trakten, jag blev helt förälskad.
Och ännu lite längre bort i fjällvärlden ligger Riksgränsen. Kanske för långt bort för er, om ni liksom bara vill ta emot era gäster när de kommer till just Kiruna dagen innan, men ändå bra att känna till (eller för andra som hittar denna tråd):
Enligt en person jag känner i Kiruna så finns i Riksgränsen en restaurang med en krögare som dels lagar bra mat, dels och framför allt – enligt min kräsne bekant – är riktigt bra på att kombinera rätterna med fantastiska viner!