• dobbenochister

Angåede penagar i bröllopspresten!

Hej,

Vi ska gifta oss i juni och sitter just nu och klurar på hur man ska formulera sig då man önskar sig pengar i bröllopsprestent. Jag har tittat runt på olika forum och finner att många par önskar sig pengar till bröllopsresa då de redan har allt de önskar sig. Min fästman och jag har valt att inte göra det som är det vanligaste idag, utan har istället bestämt att vi vill flytta ihop efter vi har gift oss. Detta betyder att vi båda kommer att lämna våra ettor för en större lägenhet och behöver pengar till allt möjligt Glad

Jag är oerhört tacksam för alla förslag om hur man kan be om detta utan att det uppfattas som tiggeri? Båda vi tycker att det viktigaste är att alla kommer och inte vad de ger oss, men visst skulle det vara trevligt med ett startkapital för vårt nya gemesamma hem!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 15:07
    Ursäkta mig, menar givetvis bröllopspresent...

• Svar på tråden Angåede penagar i bröllopspresten!
  • Chicita

Eftersom ni faktiskt vill ha saker (men välja själva vad det är för saker) så skulle jag nog gått in på Cervera och Duka eller andra såna affärer och registrerat mig på deras bröllopssidor.
    Då berättar man att man är registrerad hos dom affärerna och de som handlar kan se vad ni önskar och också vad andra köpt...
    Vill ni exempelvis ha en servis så kan era vänner köpa EN tallrik i den servisen och när 12 (eller hur många ni nu satt som gräns) är köpta så talar dom i affären om att ni redan har fått 12 såna tallrikar så att dom borde ta något annat.

När sambons kusin gifte sig så hade dom gjort så.
    Enda missen var att ingen hade uppmärksammat att kaffekopparna såldes i 2-pack. Så istället för 12 kaffekoppar så fick dom 24 *S*

Och några av de dyrare sakerna hade vissa gått ihop och köpt också.
    Det är ju så enkelt när man liksom bara kan pricka av vad dom vill ha... 

• epeb

Vi är lite i samma sits, Jag har redan det mesta i hushållsgrejer, så vi kommer önska oss mest från ikea åså. Så jag vet inte riktigt hur man ska få ihop det på ett snyggt sätt. inte så kul att få en massa dubletter av grejer heller..

• Geogaddi

Vi kommer att önska oss pengar till bröllopsresan. Vi kommer att formulera det i informationsbladet (eller vad det nu kallas) och hänvisa till Toast Madame (eller en av mina tärnor, vi har inte bestämt oss än). Sen kommer hon att läsa upp alla namnen under bröllopsmiddagen som har varit med och bidragit till resan. Givetvis inte med belopp.

För den äldre generationen - tex våra föräldrar - är nog det lite ovant. De har inte direkt sagt att de tycker att det är opassande, men vi har hört att de tycker att det är lite konstigt. Andra gäster som redan har frågat oss om sånt (våra kompisar som är yngre) har fått svar, de verkar inte tycka att det är ett dugg konstigt.

Vad tror ni andra?

• dobbenochister

Tack så mycket för förslaget. Jag har funderat på att gå till Cervera först men insåg sedan att jag har inte tid till att stå och välja, sedan är vi båda sådanna att vi måste tänka efter en eller två gånger innan vi köper. Därför skulle det kännas skönare att i lugn och ro efter bröllopet gå tillsammans och köpa lite vartefter.

Presentkort kan vara en bra idé för de som tycker att det är tråkigt att ge bort pengar?!  Nu gäller det väl bara att hitta en bra formulering!

• Chicita

Jag "stal" början av den här versen av en annan som inte önskade sig saker. 
    Så du kanske kan få lite inspiration av det i alla fall...

Så här skriver jag på vår bröllopshemsida

Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...

Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...

• Smuppra
    Chicita skrev 2011-01-26 10:45:48 följande:
    Jag "stal" början av den här versen av en annan som inte önskade sig saker. 
    Så du kanske kan få lite inspiration av det i alla fall...

Så här skriver jag på vår bröllopshemsida

Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...

Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...

Tjusigt! Kopierar den till min "bra att ha inför bröllopet"-mapp. Kanske kan få till det så det passar in på vårt
  • Salat
    Geogaddi skrev 2011-01-25 16:35:23 följande:

Vi kommer att önska oss pengar till bröllopsresan. Vi kommer att formulera det i informationsbladet (eller vad det nu kallas) och hänvisa till Toast Madame (eller en av mina tärnor, vi har inte bestämt oss än). Sen kommer hon att läsa upp alla namnen under bröllopsmiddagen som har varit med och bidragit till resan. Givetvis inte med belopp.

För den äldre generationen - tex våra föräldrar - är nog det lite ovant. De har inte direkt sagt att de tycker att det är opassande, men vi har hört att de tycker att det är lite konstigt. Andra gäster som redan har frågat oss om sånt (våra kompisar som är yngre) har fått svar, de verkar inte tycka att det är ett dugg konstigt.

Vad tror ni andra?

Låter lite konstigt att läsa upp namnen på alla som har bidragit till resan... Kan faktisk skapa lite dårlig stämning, eller? Vi önskar oss också bidrag till resan men alla oavsett om vi får presentkort/Ticket eller annan gåva får tackkort! MEN nu är ju jag en av dom "eldre"  45 år... hehe
  • Aniara4

Vi kommer inte att säga någonting om presenter i inbjudningen, utan hänvisa alla frågor till våra mammor (förmodligen), och sedan ge dem instruktioner om vad de ska svara på olika frågor, inklusive presentfrågor. Det är lite snyggare om någon annan tipsar om vad som skulle vara en bra present än om man själv ber om det.

Svar på tråden Angåede penagar i bröllopspresten!