• Troligen

Hur fixar ni eran dekorering till festlokalen?

Vi funderasr på att dra till ikea och köpa lakarn iaf, har ni andra tips på vad man kan köpa där, eller någon annan stans i göteborg? M.m Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur fixar ni eran dekorering till festlokalen?
  • Etheleglin

Hyr lite, pysslar lite, köper lite och sedan har lokalen lite. Så det blir en mix av alltihop.

• Moster Stina

Vi bestämde färgtema först. Och jag letade rätt på två sorters tapeter (på Coop) som vi kommer ha som festprogramspärmar. (en gråsvart med medaljonger och en rosabrokig).
    Sen kollade vi via nätet vad IKEA hade i dekorationsväg. Åkte dit och bestämde oss för att KNOPPA-lakan duger alldels utmärkt. Billiga men jättefina som dukar. Sen har vi köpt massor av GALEJ-lyktor. De är verkligen prisvärda, och ger ett jättefint ljus. Sen köpte vi ett gäng billiga blockljus. Lila/rosafärgade och ett gäng vita.
    Tillsammans med massor av lyktor, värmeljus och små  IKEAskålar som vi fyller med rosa och vita rosenknoppar, vatten och ett vitt blockljus så tror vi det blir fint på borden.Vi skall också färga fiberduk ljusgul och lägga som löpare mitt på borden.
    Fiberduk från Biltema, Granngården eller annat ställe kommer vi vanlig vit, hänga upp i taket så det blir en riktigt himmelskt och lyxig känsla.
    Vi orkar varken klä eller knyta lakan runt hundra stolar, men kanske att vi knyter en trevlig rosett runt varje stolsrygg med fiberduk.

Sen så kan jag rekommendera att plocka blåbärsris i början av juni, för då är den helt otroligt vackert och skirt genomskinlig ljusgrön. Blir både ett jättevackert, och billigt pynt ihop med bara ett par rosenknoppar i en skål med vatten.

• Troligen

Å, jag gifter ju mig i mitten på maj, men finns det blåbärsris då med? Det lät ju toppen..

• Gwennie

Egentligen blir det en mix av alla "ordnarsjälvsvaren". Tycker att det är otroligt roligt att fixa saker själv och med ett helt bröllop framför mig kan jag verkligen leva ut mina lustar!
    Det gäller att ha en klar bild från början och börja i god tid, men lyckas man med det, är det bara roligt :)

• Troligen

Har man bara tid så är det kul att fixa själv.:)

• Moster Stina
    Troligen skrev 2011-01-25 12:41:06 följande:
    Å, jag gifter ju mig i mitten på maj, men finns det blåbärsris då med? Det lät ju toppen..
    Vet tyvärr inte. Det var min svärmor som gjorde en jättehärlig bukett hemma hos mig förra året och tipsade om dem. Men det var som sagt i juni!
  • Trulsa72
    Troligen skrev 2011-01-25 12:41:06 följande:
    Ett litet tips gälland blåbärsriset. Plocka det ett par dagar upp till en vecka innan bröllopet ha det inne så hinner bladen slå ut till bröllopet Glad
  • Chicita

Det jag ska ha går inte att köpa på IKEA tyvärr, eller jo vi kan fuska lite...
    Men annars är det att hyra hos specialfirmor eller köpa på avsedda marknader.
    Så det blir en hel del självpyssel för min del :)

• Zelmah

mycket hemmapyssel blir det :) jättekul! Önkar man fick fixa med sånt oftare. Förr gjorde jag alltid egna handgjorda julkort osv packar alltid in och lackar o stämplar julklappar osv. Men de senaste åren när jag inte hunnit med julkort.

Till dekorationer på bröllopet blir det som sagt mkt handgjort. Servettringar med mässingtråd och pärlor, till vaser samlar jag på mig glasflaskor i olika form; gamla oljeflaskor, vinäger, cider o såsflaskor etc, de ska jag sen dekorera med breda spetsband, jute och sidenband. Ljuslyktor gör jag i olika varianter av fina gamla burkar med spets, band, mässingtråd o pärlor i creme, aqua o mullvad. Fyller botten med sand. Jag kommer pyssla egna favors mest för att det är kul o passar restan av stilen - pappersstrutar i gammeldags paketpapper fyllda med marshmallos förslutna med vitt vaxsigill o hampatråd virat om. Placeringskorten kommer bli av stenar jag plockar från skärgården sen virar jag svart ståltråd runt och upp som en spira som sedan har dubbelcirkel att fästa fast namnkorten i. Är sugen på att vika papperstanor att hänga i några grenar. Kanske jag ska göra ett par "nätbollar" oxå , ser jättesnyggt ut m vita sånna hängandes från taket. Ja sen gör jag ju självklart inbjudningarna för hand oxå.

Sen ska jag såklart köpa knoppalakanen, fiberduk från biltema mm klippa till juteväv från claes Ohlsson att ha som löpare.

• GnuGS

Jag är inte så värst pysslig av mig, men kommer att ha en del tid och ska försöka göra så mycket jag kan. Har dessutom fått hjälp av en kompis som åtagit sig att vara dekoratör och har storslagna planer för vår lokal! Men vårt stora orosmoment är tiden... Vi kan visserligen betala extra för att komma åt vår lokal klockan 12 istället för 16 när hyrestiden egentligen börjar – men vi får svårt att utnyttja det eftersom min kompis såklart ska vara med om vigseln. Finns liksom ingen annan kompis som man kan begära ska jobba gratis utan att få vara med om själva bröllopet... Vi får se till att förbereda allting minutiöst, och så får dekoratörskompisen göra det han kan på en timme innan han måste byta om – och så får vi kanske hyra in några tonåringar som kan fullfölja hans idéer... Men jag oroar mig redan för logistiken kring detta..!

• Zelmah
    GnuGS skrev 2011-02-11 13:28:35 följande:
    Jag är inte så värst pysslig av mig, men kommer att ha en del tid och ska försöka göra så mycket jag kan. Har dessutom fått hjälp av en kompis som åtagit sig att vara dekoratör och har storslagna planer för vår lokal! Men vårt stora orosmoment är tiden... Vi kan visserligen betala extra för att komma åt vår lokal klockan 12 istället för 16 när hyrestiden egentligen börjar – men vi får svårt att utnyttja det eftersom min kompis såklart ska vara med om vigseln. Finns liksom ingen annan kompis som man kan begära ska jobba gratis utan att få vara med om själva bröllopet... Vi får se till att förbereda allting minutiöst, och så får dekoratörskompisen göra det han kan på en timme innan han måste byta om – och så får vi kanske hyra in några tonåringar som kan fullfölja hans idéer... Men jag oroar mig redan för logistiken kring detta..!
    åh vad jobbigt när det känns stressigt så. Vi får tillgång till lokalen dagen innan så vi kan pynta i lugnt o ro.. eller ja lugn o ro är väl att ta iofs... har många grejer som ska fixas så det tar nog lååång tid hehe...

Hoppas ni kan göra upp en bra plan, är det ont om tid är bra strategier och en genomtänkt plan a och o. Men det finns ingen möjlighet att ni kan komma åt lokalen dagen innan eller?  Men det ska nog lösa sig bra ska du se, vet man vad man har att spela med får man jobba utifrån det. Skönt att ha en kompis som gärna hjälper till!
    Själv är jag kontrollfreak och vet inte hur jag ska klara av att ta emot hjälp av andra med dekoreringen o dukning mm... jag kommer gå o rätta till allting o göra om efter alla andra ändå haha! fy vilken bridzilla det låter som men så är jag helt enkelt, bröllop eller ej.. jag är väldigt perfektionistisk o allt måste stämma exakt med min bild över hur jag tänkt det... men men jag får nog försöka tagga ner o låta andra hjälpa till om de vill..  lite hjälp måste jag nog ha... hänga upp fiberdukar, formatera bord o allt.. har inte ens körkort så nån måste ju hjälpa till med transport av alla prylar och att köra dit maten mm :)
  • GnuGS
    Zelmah skrev 2011-02-11 13:50:30 följande:
    åh vad jobbigt när det känns stressigt så. Vi får tillgång till lokalen dagen innan så vi kan pynta i lugnt o ro.. eller ja lugn o ro är väl att ta iofs... har många grejer som ska fixas så det tar nog lååång tid hehe...

Hoppas ni kan göra upp en bra plan, är det ont om tid är bra strategier och en genomtänkt plan a och o. Men det finns ingen möjlighet att ni kan komma åt lokalen dagen innan eller?  Men det ska nog lösa sig bra ska du se, vet man vad man har att spela med får man jobba utifrån det. Skönt att ha en kompis som gärna hjälper till!
    Själv är jag kontrollfreak och vet inte hur jag ska klara av att ta emot hjälp av andra med dekoreringen o dukning mm... jag kommer gå o rätta till allting o göra om efter alla andra ändå haha! fy vilken bridzilla det låter som men så är jag helt enkelt, bröllop eller ej.. jag är väldigt perfektionistisk o allt måste stämma exakt med min bild över hur jag tänkt det... men men jag får nog försöka tagga ner o låta andra hjälpa till om de vill..  lite hjälp måste jag nog ha... hänga upp fiberdukar, formatera bord o allt.. har inte ens körkort så nån måste ju hjälpa till med transport av alla prylar och att köra dit maten mm :)
    Nej, jag tror inte det går att komma åt lokalen innan (med mindre än att man hyr den då också, kostar 9 000:- för en kväll och 3 000:- för att få den fyra timmar tidigare). Den används under dagtid.
    Men det är möjligt att det går att få till en undantagsöverenskommelse, t ex att man får göra i ordning sådant som inte är i vägen för någon.
    Så tack för dina råd och ditt stöd! Jag hoppas också att god planering är a och o i sammanhanget.
    Just det, transport av alla grejer – ännu en grej jag oroar mig över...och vem som ska ta ansvar för att alla dekorationer tas ner...
    Ja, det är onekligen speciellt att planera bröllop. På vanliga fester kan man ju greja med allt in i det sista, plus att man då är kvar till sist – men här är det bara att släppa på kontrollbehovet...
  • Trolljentan

Herregud vilken bra ide med fiberduk i taket!!! Vi kommer vara i en gammal renoverad lada, så det kommer ju passa hur bra som helst =)
    Har funderat jättemycket på hur jag skulle lösa det med taket (det är ju bara plåttak), men nu vet jag!!!! =)

• SoonToBeYours

Är det någon som har tips på hur man får upp fiberduken på ngt snyggt sätt??

Ps. Underbart med massa pysseltips!!!  Tacktack!

• MrsT2011
    SoonToBeYours skrev 2011-02-11 15:07:36 följande:

Om du menar fästanordningar så vet jag inte, men dekorationsmässigt är det väldigt snyggt att hänga dem i meterbreda våder över hela rummet som solstrålar, där mittpunkten hamnar rakt ovanför brudparet! Så hade de gjort på ett bröllop jag var på, men har ingen aning om hur de fäste materialet tyvärr!
  • Moster Stina
    SoonToBeYours skrev 2011-02-11 15:07:36 följande:

Jag var på ett bröllop där de hade duken som hängande ränder i taket.
    Tror att det var ordnat med typ 3-4  tvättlinor, spända längs med taket, fast en lagom bit ned. Sen la de alltså fiberdukar tvärsöver. Inte så tätt. Tror att detta sätt måste vara det enklaste sättet att få upp dem.
    Det såg förresten himmelskt ut, och vi snor självklart den idén till vårt eget bröllop!
Svar på tråden Hur fixar ni eran dekorering till festlokalen?