• Rebeccan

Stressad!

Hej,

Min sambo och jag ska gifta oss 23/7-2011 och nu börjar stressen komma! Jag vet egentligen inte varför, det är ju gott om tid. Men jag känner att det är så mycket som ska planeras och jag vet inte ens vart jag ska börja. Kyrka, pastor, festlokal, fotograf och frisör är bokade. Men nu börjar ju allt annat...

* Porslin
    * Vigselprogram
    * Festhäfte
    * Dukning
    * Porslin
    * Alkoholmängd

Det är bara en liten del av allt. Känns som att jag ska bli knäpp av stressen. Vet verkligen inte vart jag ska börja! Vet egentligen inte vad jag vill få ut av att skriva det här... Det kändes lite skönt bara. Nån som har nåt tips jag kan ta till mig? 

//R 

• Svar på tråden Stressad!
  • förlovadflicka

Bara börja någonstans och få det gjort :)

• mri

Förstår din känsla.
    Gifter oss den 28/5 och samma känsla började krya på mej för några dagar sen. Vi har det mesta fixat, verkligen jättemånga saker ligger på plats. Men det är allt det där som inte är färdigt som ligger och gnager.  Jag är absolut INTE en orolig människa, jag är lugnet själv och vi har inte alls någon detaljplanering utan låter dagen bli som den blir.  Ändå är det där som inte är fixat där hela tiden, flyger fram och tillbaka i hjärnan och allt man gör blir lixom ofokuserat och halvgjort.  Hoppas det släpper snart igen, för detta var snudd på obehagligt.
    I ditt fall är det nog egentligen bara att börja nånstans....själv måste jag vänta tills det är dags för en massa saker.

Lycka till!

• Sammet

det är förstås tuffare om man ska göra allting själv.  
    Vi har underlättat detta med att köpa paketpris hos lokalen.

Men jag förelår att du involverar vänner och bekanta. Det är ju kul uppdrag. Ge alla ett uppdrag och låt de komma fram med en lista på alternativ!  "Sara, kan du kolla vart man kan köpa trycksaker", "Kalle, kan du ladda ned bra musik", osv. 

Det gäller att släppa kontroll begäret (vilket man lätt få o svårt att släppa när man väl börjat)

Sen finns massa länkar på den här sajten.

Vigselprogram o festhäfte håller jag också på att kolla, så vi får skicka varandra bra länkar för tips o alternativ.
    Ju enklare desto bättre facktiskt tänker jag: Jag ska skippa vigselprogram, men många har enkel agenda på låtar som ska sjungas och om nån speciell ska prata eller läsa ur nånting.  Vigselförättaren kan hjälpa till där.

Festprogrammet ska också vara enkel tycker jag, En sida där det står "välkomna", En sida där menyn är, en sida där det finns lite roliga visor, och en sida där det står "kom ihåg saker" tex. 

Eller vad tycker du?Solig

• Rebeccan
    Sammet skrev 2011-01-24 18:33:33 följande:
    det är förstås tuffare om man ska göra allting själv.  
    Vi har underlättat detta med att köpa paketpris hos lokalen.

Men jag förelår att du involverar vänner och bekanta. Det är ju kul uppdrag. Ge alla ett uppdrag och låt de komma fram med en lista på alternativ!  "Sara, kan du kolla vart man kan köpa trycksaker", "Kalle, kan du ladda ned bra musik", osv. 

Det gäller att släppa kontroll begäret (vilket man lätt få o svårt att släppa när man väl börjat)

Sen finns massa länkar på den här sajten.

Vigselprogram o festhäfte håller jag också på att kolla, så vi får skicka varandra bra länkar för tips o alternativ.
    Ju enklare desto bättre facktiskt tänker jag: Jag ska skippa vigselprogram, men många har enkel agenda på låtar som ska sjungas och om nån speciell ska prata eller läsa ur nånting.  Vigselförättaren kan hjälpa till där.

Festprogrammet ska också vara enkel tycker jag, En sida där det står "välkomna", En sida där menyn är, en sida där det finns lite roliga visor, och en sida där det står "kom ihåg saker" tex. 

Eller vad tycker du?Solig
    Det låter toppen! Kände mig väldigt lättad när du skrev att ni struntar i vigselprogram, vad ska man ha det för? Det skippar vi med, det kändes lite onödigt och det stressade mig. Ska börja ta tag i allt som ska fixas, involvera lite vänner och släppa på stressen. Det är ju faktiskt gott om tid kvar. 6 månader hinner man fixa mycket på! Du får gärna maila mig om du hittar nåt roligt så gör jag detsamma! Kram
  • Sammet

ja, alltså jag tycker inte att alla gäster ska behöver VETA allt som händer. Det är ju facktiskt kul att det blir lite "surprise" också på tex vigseln, och alltså utan program. De flesta vet ju att det kommer bli tal och musik, men VAD e väl lite väl mycket

• Moster Stina

Skriv först lista på allt som skall göras och köpas in. Denna lista kommer du att kompletera efter hand eftersom man ALLTID glömmer något ack så viktigt.

Sen kan du börja åka runt/kolla runt vad saker kostar och skriva upp priset. Jämför och välj sen efter tycke och plånbok.

Många, många tips kommer du få här på bröllopstorget.
    Kolla t ex efter budgettrådar, eller planering så kommer du att se andras listor.

När jag började planera på sensommaren för ett år frammåt så blev jag alldeles hispig och stressad jag med. Kunde inte sova p g a allt som skulle kommas på.
    Undvik detta genom att ALLTID skriva upp allt du kommer på, på listan. Händer det mitt i natten att du kommer på något bra så skriver du i  alla fall upp direkt. Annars håller hjärnan dig vaken för att komma ihåg precis allt när det är morgon.

Vi har planerat länge för att gifta oss i augusti, men nu har vi blivit med barn och gifter oss istället i juni. Borde förstås vara tokstressad över detta, men alla skrivna listor har räddat mig. Har liksom redan tänkt på det mesta i alla fall!
    Lycka till!

• mri

Ja, listor är verkligen räddningen...

• Rebeccan

Tack för alla era tips. Tror det är min prestationsångest som har gaddat ihop sig med min kontrollbehov - vilket såklart spökar rejält. Vill ju att den dagen ska bli toppen, något att minnas med otrolig glädje och att man känner att det blev som man hoppats. Det är väl kanske lite dumt, äktenskapet är ju det viktiga men själva bröllopsdagen känns väldigt viktig för mig (och många andra såklart!). 

Funderar lite på vad som ska finnas bakom mig och m2t. Han är pollenallergiker så björk eller "vanliga" blommot är förbjudna. Nån som har nåt bra tips?

Tack för alla svar, har börjat med listor! 

Svar på tråden Stressad!