• Kit73

Bjuda singel + 1?? Vad är egentligen korrekt??

Hej!

Jag vet att man bjuder alltid båda i ett par oavsett om det är ett relativt nytt par eller ett "gammalt" etablerat. Men hur gör man när någon är singel? Vad är korrekt egentligen? Bjuda enbart singelpersonen eller singel + 1?
    Klart man gör som man vill men vad är KORREKT?? Någon som har klart för sig?? =)

/ Tacksam!

• Svar på tråden Bjuda singel + 1?? Vad är egentligen korrekt??
  • förlovadflicka

Vadå singel+1? Att den får ta med nån? I såna fall: nej, det låter väldigt konstigt... :P

• Kit73

JA jag menar att de tar med sig en dam/kavaljer... Men det kanske man inte behöva bjuda in till?

• förlovadflicka

Det tycker jag absolut inte. Man sitter ju ändå inte jämte sin partner när man är gäst så jag tycker inte det är nödvändigt. Kanske om gästen inte känner någon annan på festen förutom er men tror inte det hör till etiketten :) 

• Kit73
    förlovadflicka skrev 2011-01-24 14:44:49 följande:
    Det tycker jag absolut inte. Man sitter ju ändå inte jämte sin partner när man är gäst så jag tycker inte det är nödvändigt. Kanske om gästen inte känner någon annan på festen förutom er men tror inte det hör till etiketten :) 
    Tack!
  • turbovampyria

Min mb's marskalk vill ta med sig en dejt, eller han ahr uttryckt sig att då hinner mna nog fixa en dejt till dess. Jag tycker det är helt fel att ta med en dejt till ett bröllop då han knappt eller vi knappt känner den personen. Min mb verkar dock tycka det är ok att han gör detta.

Själv hade jag inte velat gått som en dejt till någon okänd persons bröllop. Det hade kännts helt fel.

• GnuGS

Nej, det låter jättekonstigt att bjuda med någons ospecificerade dejt... om man inte har ett super-informellt bröllop alternativt svår brist på gäster av något särskilt slag.

Jag hade lyckan att få följa med som en kompis’ ”+1”-gäst en gång, men det var ett påkostat bröllop i Asien med arrangemang i dagarna fem, och de tyckte nog att han inte skulle behöva resa dit ensam från USA. De andra utländska gästerna där var annars par.

En gång var jag på en bröllopsfest i USA dit en kompis kom med en ”+1”-gäst som han påstod inte ens var hans dejt utan just en ”+1” (kanske ett span...).
    Men det var ett synnerligen informellt bröllop som var mer som en sommarfest på en gård. Det var inget problem att klämma in en extra gäst, och min kompis står bruden mycket nära. Tror han var den enda som hade fått ta med en ”+1”.

Om ni bjuder in singlar kanske ni kan tänka lite extra på att det ska finnas någon annan där som den personen känner, och tala om det i god tid. Skicka ett mail med: ”Vi har bjudit XX, som du också känner” -- så kan de ta kontakt med varandra och t ex bestämma transport tillsammans. Då har ni visat att ni tänker på att vederbörande inte ska känna sig ensam på festen. (Det kan ju vara svårt att som gäst våga ta kontakt med allehanda gemensamma bekanta, om man inte vet riktigt vilka andra som bjudits.)

• Kit73
    GnuGS skrev 2011-01-24 18:56:13 följande:
    Om ni bjuder in singlar kanske ni kan tänka lite extra på att det ska finnas någon annan där som den personen känner, och tala om det i god tid. Skicka ett mail med: ”Vi har bjudit XX, som du också känner” -- så kan de ta kontakt med varandra och t ex bestämma transport tillsammans. Då har ni visat att ni tänker på att vederbörande inte ska känna sig ensam på festen. (Det kan ju vara svårt att som gäst våga ta kontakt med allehanda gemensamma bekanta, om man inte vet riktigt vilka andra som bjudits.)
    Hurra! Tack det är ju en jättebra idé!!!
  • Sebastiána

Man bjuder +1 om man vill, men det är knappast standard i Sverige.

• ClaraH

Inte en svensk sed att bjud +1, men jag tror det förekommer i både England och USA.

• GnuGS
    ClaraH skrev 2011-01-24 20:03:12 följande:
    Inte en svensk sed att bjud +1, men jag tror det förekommer i både England och USA.
    Jag tror att det visst förekommer, men inte att det direkt är en brittisk/amerikansk sed.

Jag kollade vad Emily Post (amerikansk etikettguru-sajt) har att säga i ärendet, och där påstås att en tärna eller marskalk (eller motsvarande) som är singel bör tillåtas bjuda med en gäst.
    www.emilypost.com/planning-your-wedding/521-receptioninvitationcourtesies
  • TheD

Man kan inte gå efter vad någon skriver/säger, det är så man blir hjärntvättad :) Vi kör vårt race eftersom det är vi som gifter oss och om det inte passar någon att komma, kom inte.

Nu ska jag återvända till klänningsfrågan.....ett rent h*lvete! :D

• GnuGS
    GnuGS skrev 2011-01-24 23:41:55 följande:
    Jag tror att det visst förekommer, men inte att det direkt är en brittisk/amerikansk sed.

Jag kollade vad Emily Post (amerikansk etikettguru-sajt) har att säga i ärendet, och där påstås att en tärna eller marskalk (eller motsvarande) som är singel bör tillåtas bjuda med en gäst.
    www.emilypost.com/planning-your-wedding/521-r...
    Det vill säga, det kanske är god ton – men att det skulle vara normalt att låta alla singelgäster ta med en person extra tycker jag verkar underligt. Men på vissa bröllop finns det nog obegränsade resurser eller mycket plats...
  • TheD
    GnuGS skrev 2011-01-25 00:53:42 följande:
    Det vill säga, det kanske är god ton – men att det skulle vara normalt att låta alla singelgäster ta med en person extra tycker jag verkar underligt. Men på vissa bröllop finns det nog obegränsade resurser eller mycket plats...
    :)
  • Moster Stina

Tror verkligen inte heller att det är  vanligt förekommmande i Sverige.
    Och jag kan ju säga att det kan vara nog så pinsamt, att ta med sig någon till ett bröllop, om man precis blivit ihop med personen. Eller pinsamt att följa med kanske jag ska skriva. Det blir ju liksom krav på en då...att oj VI två skall bli de där en gång...

Kanske inte alla känner så...men jag vet då att mina fd killar ( i yngre och mer otursamma år) hade dragit på direkten om jag ens nämnde att de skulle följa med på bröllop. Det hade varit detsamma som att prata om framtida barn med dem på första dejten.

Förlåt alla killar som läser detta! Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer in på alla...men det var i alla fall MIN uppfattning i yngre år.

• Kit73
    Moster Stina skrev 2011-01-25 11:20:12 följande:
    Tror verkligen inte heller att det är  vanligt förekommmande i Sverige.
    Och jag kan ju säga att det kan vara nog så pinsamt, att ta med sig någon till ett bröllop, om man precis blivit ihop med personen. Eller pinsamt att följa med kanske jag ska skriva. Det blir ju liksom krav på en då...att oj VI två skall bli de där en gång...

Kanske inte alla känner så...men jag vet då att mina fd killar ( i yngre och mer otursamma år) hade dragit på direkten om jag ens nämnde att de skulle följa med på bröllop. Det hade varit detsamma som att prata om framtida barn med dem på första dejten.

Förlåt alla killar som läser detta! Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer in på alla...men det var i alla fall MIN uppfattning i yngre år.
    =)
  • Aniara4
    Moster Stina skrev 2011-01-25 11:20:12 följande:
    Jag känner likadant. Jag träffade min nuvarande strax innan min bästa vän gifte sig, efter att inbjudningarna hade gått ut, och hon hade den stora vänligheten och generositeten att ringa och fråga om de skulle bjuda honom också. Jag uppskattade gesten men tackade nej delvis just för att inte skrämma honom. Följa med på bröllop gör man när man har en etablerad relation, och jag tyckte faktiskt inte att vi hade det efter bara två månader!
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-01-25 18:31:41 följande:
    Jag känner likadant. Jag träffade min nuvarande strax innan min bästa vän gifte sig, efter att inbjudningarna hade gått ut, och hon hade den stora vänligheten och generositeten att ringa och fråga om de skulle bjuda honom också. Jag uppskattade gesten men tackade nej delvis just för att inte skrämma honom. Följa med på bröllop gör man när man har en etablerad relation, och jag tyckte faktiskt inte att vi hade det efter bara två månader!
    Själv hade jag blivit jätteglad :P
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-01-25 18:36:01 följande:
    Själv hade jag blivit jätteglad :P
    Jag BLEV jätteglad, men det kändes ändå inte rätt att bjuda med honom i det läget. För mycket press för tidigt liksom.
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-01-25 18:39:21 följande:
    Jag BLEV jätteglad, men det kändes ändå inte rätt att bjuda med honom i det läget. För mycket press för tidigt liksom.
    Alltså, jag menade om jag blivit bjuden på hans bästa väns bröllop, har alltid älskat när folk ser oss som ett par, från första dagen <3 Men det är så olika :) 
  • Moster Stina
    förlovadflicka skrev 2011-01-25 18:40:16 följande:
    Alltså, jag menade om jag blivit bjuden på hans bästa väns bröllop, har alltid älskat när folk ser oss som ett par, från första dagen <3 Men det är så olika :) 
    Jo det hade jag gillat med, men i varje fall så har de killar JAG varit ihop med varit alldeles för skraja för sånt!
    Alltså att bli medbjuden så tidigt!

Men det är å andra sidan inte dem jag ska gifta mig med nu!

Min nuvarande, han hade minsann vågat följa med han!!!
Svar på tråden Bjuda singel + 1?? Vad är egentligen korrekt??