• Alexanders Maria

Blommor under säsongen maj-juni

Vilka blommor är i säsong under slutet av maj och början av juni i blomsterbutiker?
    Mina favorit blommor är tulpaner (vet att dessa har sesong nu) pioner, dalior, hortensior, luktörter och dylika blommor? Finns någon av dessa? Älskar även gammelldagsa rosor med många kronblad, men vet inte om de finns sånna i butik dock :/  aldrig sett sånna så...

• Svar på tråden Blommor under säsongen maj-juni
  • LSJS

Pioner blommar mellan maj-juli, det är väl lite olika blomningstid beroende på sort. !! annars blommar liljekonvaljer, syrenér ofta då.

20110528
  • Alexanders Maria

Ja det gör de, men jag tänkte framförallt ifall de är i butik då säsongen är tidigare än vad de i vanliga fall är när de blommar utomhus. Men jag har för mig att de säljer pioner under maj i butik. 

• thean

Åh jag vill också ha pioner i min bukett. Antingen bara pioner i en ganska bullig rund bukett alt blandat med rosor ... =) bröllop i maj-juni också. Enklast är väl att gå till en florist och fråga? Hade önskat att mina egna trädgårdspioner hade blommat då för att kunna använda "egna" till bordsdekorationer men mina pioner hemma blommar först efter midsommar nån gång...

• Fårävvör

Jag vill också ha pioner! Gifter mig 28 maj, så hoppas/räknar med att de går att få tag i då. Har inte kollat med floristerna än, men borde göra det snart... Funderar på att maila några olika om prisuppgift, har verkligen inte tid att springa runt i fler affärer just nu!

• thean

finns så många underbara buketter om man bild-googlar på brudbukett med pion! Kommer bli svårt att välja! =)

• Potter

Ranunkel är väl oxå en maj-juni-juli blomma. Själv hade jag önskat att den, pioner och luktärter hade blommat i augusti... men så är det tyvärr inte  :-/  Lycka till med ditt bukettletande!

• passionsblomman

Som någon redan sagt, så spelar blomningstiden ute i trädgårdarna ingen roll för när de olika blommorna finns i butik. (Tur är väl det, för då vore blomsterhandeln stendöd på vinterhalvåret i Sverige. )

Generellt sett så kan man säga att vi i snittbranschen ligger en säsong före. Alltså är tulpanerna i högsäsong nu, tillsammans med det mesta av "vårblommor" som syrener, lökväxter, ranunkler, förgätmigej och anemoner etc. Även luktärter är fina nu, men kan finnas i man och tidigt i juni med.

Maj juni är högsäsong för Pioner

Dahlior får man tag på även på försommaren men har högsäsong under juli-september.
    Hortensia är jättefina på sensommar och höst, men finns faktiskt numera nästan året om.

Rosor, Liljor och nejlikor, freesia och väldigt mycket annat finns året om.

De "gammeldagsa rosor" du tänker på är förmodligen trädgårdsrosor.
    Det finns en typ av rosor som heter Davis Austin-rosor. De går att beställa hem men kostar mycket. Lite liknande knsla kan man få av riktigt stra rosor av typen Ecuadorrosor och liknande. Får de slå ut bra innan man bnder dem så är de vrålmaffiga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MrsT2011

Oj, kan man köpa syrener i butik redan nu? Det vore härligt att ha på bordet hemma när man har gäster, älskar deras doft,

• passionsblomman
    MrsT2011 skrev 2011-01-26 10:14:04 följande:
    Oj, kan man köpa syrener i butik redan nu? Det vore härligt att ha på bordet hemma när man har gäster, älskar deras doft,
    Man kan köpa syrener redan till jul också. Det är däremot så att de inte doftar fullt lika mycket som vissa sorter i trädgårdarna gör.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Alexanders Maria

Tack för alla svar!

De hjälper massor! Jag tror att de antagligen skulle vara för dyrt med Davis Austin-rosor. Men tro mig. Jag har suttit och sucktat efter de rosorna. Jag har iallafall fått för mig att de är dessa rosor. (kan som alltid ha fel dock)

Men är de inte ljuvliga?
Svar på tråden Blommor under säsongen maj-juni