• Gotländskan

Varför väntar folk alltid med att osa?????

Gud!
    Korten gick iväg för 2 veckor sedan och än så länge har bara ca ett 30 tal hört av sig och osa t. Varför skall de alltid vänta in i sista stund för???
    Kan man inte bara säga ja eller nej direkt???

• Svar på tråden Varför väntar folk alltid med att osa?????
  • MaybeBride09

anledningen till att man ska ge 7 veckors OSA är ju att man kanske inte vet med en gång om man kan komma. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Gotländskan

ja i och för sig! man blir ju så himla nervös bara när de inte hör av sig. Vi har väldigt lång osa faktiskt nästan 3 månader men man önskar att de bara kastar sig på telefonen :)

• turbovampyria

Jag skickade till första januari och själv tänkt den tanken. Men jag gav dem lång osa tid eftersom jag inte ville skicka save the date utan skickade inbjudningarna på en gång. Det är väl så att när det står ett senast datum så tar de det som de datum de ska höra av sig.

Vill också tillägga att knappt någon alls har hört av sig till mig. Fast har hört från omvägar att de flesta ska komma.

• M Berg

vi har 8 månader osa... ok det låter långt men allt var klart, inbjudning osv såv i tyckte vi kunde skicka ut dem i tid då vi har ett sommarbröllop å folk måste kunna planera semestrar... dock vet jag att många kommer även om de inte sagt det rakt ut. många vill hjälpa till å planerar redan kläder osv.... Ta det lungt. Svar kommer....

• Emblas Mamma

Vi kommer skicka inbjudnignarna 3 månader innan, så dom får ca 5 veckor på sig att osa eller så.
    Vill gärna att dom hör av sig snabbt! Tycker det är jobbigt att vänta :P

• Fröken Söt

Fast om man vill ha svar snabbt kan man sätta ett kortare osa-datum. Jag svarar själv oftast sista veckan innan osa, just för att jag inte ska behöva ändra svaret om något oförutsett dyker upp.

• Emblas Mamma

Jo, men man måste ju ha ett par månader på sig att fixa bordsplacering och mat och massa grejer:)
    Jag syr egna dukar och grejer och då måste jag ju veta hur många bord jag ska ha osv..

Sen känns det som om folk lättare glömmer att osa om man har för lång väntan på det. Många är ju mänskliga, lite glömska och lata för att ta telefonen, eller har för mycket att göra så dom väntar in i det sista, och kanske glömmer bort det!
    Jättejobbigt om det skulle vara så:) Så därför kan jag tänka mig att det är så många som inte osar,r!

Jag skulle glömma det själva just på grun av att jag har mycket för mig, hinner inte lyfta en telefonlur knappt och sen är jag väldigt glömskt med:)
    Vi har glömt osa til lett bröllop för något år sen, just för att man fick 6 ånader på sig att svara.. Om man nu väntar in i det sista är det väldigt lätt hänt att glömma att man skulle svara på det :)

• prinsessanogrodan

Det är väl olika hur man vill ha det som brudpar, en del sätter o.s.a långt innan bröllopet av olika anledningar (mat,dryck, man gör mycket själv tex) andra brudpar gör tvärtom. Gästerna är väl olika individer de med, jag personligen brukar alltid svara långt innan o.s.a och vill veta saker långt i förväg - andra kanske glömmer att svara om de har "för lång tid" på sig. Folk är väl olika helt enkelt. Det finns ingen "perfekt" tidsintervall mellan utskick av inbjudningar och o.s.a!  Av våra gäster har 90% svarat och vi skickade inbjudningarna nästan ett halvvår innan bröllopet. Alla som svarat svarade JA samma dag de fick inbjudan, resten kommer vi ringa till när det närmar sig o.s.a (om de inte svarat innan dess alltså).

• Emblas Mamma
    ClaraH skrev 2011-01-21 22:08:24 följande:

Hur långt har ni mellan osa. och till bröllopsdagen? Vi gifter oss 20 augusti och jag tänkte sätta 30 juni. Är det för tidigt?

Det beror på hur beroene ni är av svaren!
    Själv måste vi som sagt ha det lite tidigare eftersom vi gör maten själva, syr dukar och grejer..
    Känns skönt att ha tid på sig!

Dessutom har jag en intensivkurs denna terminen med HEMSKA tentor som kräver många många timmar på fritiden och då vill man verkligen ha gott om tid att göra bordsplaceringen och annat! :)
  • ClaraH

Jag ska göra maten själv också men jag gör ju inte inköpen förrän samma vecka. Däremot vill jag ju ha lite tid för bordsplacering osv. men det kanske ändå är för tidigt med 30 juni?

• hysterica75
    ClaraH skrev 2011-01-21 22:08:24 följande:

Hur långt har ni mellan osa. och till bröllopsdagen? Vi gifter oss 20 augusti och jag tänkte sätta 30 juni. Är det för tidigt?

vi gifter oss 20 augusti och har satt osa till sista maj.
    skickar ut inbjud i slutet av mars..
    vi behöver tid till att planera maten och allt och under sommaren vill man ju inte stressa;)
Svar på tråden Varför väntar folk alltid med att osa?????