• GnuGS

    Klänningsval till Mother of the Bridezilla

    Behöver egentligen bara skriva av mig lite, så sorry att det blir lite långt -- men om någon har några tankar är de välkomna..!

    Igår fick mina föräldrar veta en hel del om hur jag och M2B tänkt och planerat kring bröllopet. Tillsammans med hans föräldrar var de och vi också och tittade på festlokalen, för första gången. Sedan åkte jag hem till dem, och fick bland annat prova mammas gamla brudklänning som möjligen går att återanvända med hjälp av en ändringssömmerska.
    På deras begäran tillbringade jag för första gången på länge en vardag hemma hos dem, utan M2B eller andra familjemedlemmar omkring oss – och de fick känna sig lite involverade i bröllopsplaneringen.

    Kort sagt, vi hade för första gången på länge en bra eftermiddag tillsammans -- vilket kändes bra, eftersom de känt sig försummade sedan jag träffade M2B...

    Det tråkiga var att mamma ändå blev ledsen, för att jag inte kunde förmå mig att tycka om hennes val av klänning att ha på sig på bröllopet och middagen.

    Hon hade sagt innan att hon var så glad för att hon redan -- fem månader före bröllopet -- hade bestämt vad hon ska ha på sig, och tog stolt fram plagget ur garderoben för att visa mig.

    Och jag kunde inte dölja min besvikelse... För det var en så hiskligt ful klänning.

    Trots att vi ska ha ett frackbröllop har jag inget krav på att mamma ska ha en särskilt elegant klänning, eller att hon ska något nytt och snofsigt. Hon är helt enkelt inte tillräckligt klädintresserad för att man ska kunna begära det (men estetiskt lagd på andra vis). Jag hade dock aldrig trott att hon själv skulle välja att ha på sig något så ... gräsligt som det hon igår halade fram ur garderoben.

    Det är en tvådelad klänning, som hon tydligen köpt på postorder och haft i många år. Den är mörkblå, i något slags slinkigt konstmaterial, med mönstrade strimmor i svart och vitt och med pressade strimmor (andra än mönstret, om ni förstår vad jag menar) i tyget. Modellen är inget speciellt, ganska vid och rak. Kjolen var asymmetriskt skuren; lång, men något kortare på ena sidan. Raffig djungelinspiration i tantversion, liksom.

    Jag hade inte sett klänningen förut och vet inte i vilka sammanhang hon använt den tidigare, men den skulle möjligen kunna fungera vid ett teaterbesök eller en middagsbjudning. Det är verkligen inte en klänning som jag hade trott att någon vettig människa oavsett klädkod skulle vilja ha på sin dotters bröllopskalas.
    Utan att ha sett den på har jag svårt att tro att den sitter särskilt snyggt på mamma. Den var bara ... så ful. Ingen festkänsla, inte ens någon sommarkänsla (bröllopet är i juni). Hade hon provat den på klädrean, och jag hade varit med som smakråd, hade jag genast avstyrt ett köp av just den klänningen -- oavsett ändamål och pris.

    Allt det här sade jag förstås inte, utan jag försökte vara diplomatisk och sade något i stil med att ”mönstret ser kanske lite väl oroligt ut”. Men hon såg ju på mig att jag inte alls gillade klänningen...och hon blev ledsen.
    När hon senare sade det, svarade jag bara att hon givetvis ska ha något som hon känner sig fin i, och att det inte är jag som bestämmer. Jag kunde dock inte förmå mig att ljuga och säga att jag tyckte att denna klänning var fin, eller ett bra val.

    (Pappa sade dock glatt att han tyckte hon var fin! Alltid något.)

    Att det skulle bli knepigt för mamma att hitta en långklänning anade jag inte, för hon har varit på mängder av ståtliga fester såsom disputationsmiddagar genom åren och jag trodde att hennes garderob var full av lämpliga plagg.
    Men tydligen har hon gått ner mycket i vikt sedan de åren, och har ingen lust att bära sina gamla ”tält” från 80- och 90-talen (och långklänningarna hon hade på 60-talet blir för små).
    Det kan jag förstå, men det är ändå trist att hon tycker det duger med den klänning hon visade mig. Hon är över 70 år, och tror att hon inte längre kommer att få några inbjudningar till fester där hon förväntas bära långklänning/aftonklänning. Därför tänker hon heller inte köpa någon ny till bröllopet, eftersom hon är säker på att det blir enda gången hon får använda den.

    Till saken hör att mamma utan vidare skulle ha råd med en ny klänning -- men på äldre da’r har hon dessvärre blivit lite snål och vill inte unna sig fina saker.
    Jag tror heller inte riktigt på att hon aldrig skulle kunna använda den igen i något sammanhang. (Hon är ofta på middagar, på teater/konsert etc även om det kanske inte handlar om galor med klädkrav.)

    Till saken hör också att mammas klädval _sedan fyra decennier_ fått hård kritik vad hon än tagit på sig -- men då av min syster, som jobbar med klädmode och är ytterst stilmedveten.
    Så jag tycker synd om mamma för det, och vill inte bidra till att det blir ännu en jobbig grej med hennes klädval. Samtidigt jag vet att denna klänning skulle bli så totalsågad av min syster, som garanterat skulle avsky den, att mamma borde vara glad för varje liten förvarning om att den kanske inte är det optimala valet. Jag har såklart fått dåligt samvete för att jag blivit en sådan ryslig Bridezilla som överhuvudtaget bryr mig om vad mamma ska ha på sig på bröllopet.
    Det enda jag kom på att säga igår – som kändes snällt och bra och som en lösning – var att jag tyckte det skulle vara roligt om hon istället använde min mormors fina gamla folkdräkt. Det vore en bra idé, men blir nog helt enkelt för varmt.

    Men ... vad tycker ni? Ska jag hoppas på att mamma kommer på bättre tankar, uppmana henne att välja även bland sina kortare klänningar, be henne tänka på saken, be min kritiska syster om ”a second opinion” -- eller helt enkelt ta med henne till någon butik, och hjälpa henne att hitta en lagom festfin och inte alltför dyr klänning?! 
    Jag vill ju att mamma bara ska glädjas åt bröllopet och festen, inte att sådana här grejer ska bli jobbiga – men också att hon ska vara finklädd och inte se alldeles hisklig ut... Hon har dessutom fem månader på sig att hitta något bra. Eller ska hon helt enkelt få ha på sig den klänning hon valt? Tyvärr har jag nog redan lyckats förstöra hennes glädje över det...

  • Svar på tråden Klänningsval till Mother of the Bridezilla
  • Mace

    Usch, jobbig situation.

    Jag tror det bästa är att låta det vara just nu och helt enkelt inte säga något mer om klänningen, men istället jobba för att få din mamma att känna sig mer delaktig både i bröllopet och i ditt liv. Ring henne och fråga/berätta om småsaker, oavsett om du verkligen behöver hennes råd eller ej och försök att involvera henne.

    Låt klänningsfrågan vara ett par månader och se sedan om du kan t.ex. prata med din syster som kan ta med din mamma ut och shoppa (kanske som en present från er för att hon ställt upp så mycket)?

    Involvera din mamma i ditt eget val av klänning också, så kanske hon lättare börjar fundera över sitt eget val.

    Och du, även om hon har en hemsk klänning är det inte hela världen. Var glad att hon är där istället.  

  • Sebastiána

    Jadu, det är sannerligen inte lätt. Min mamma gjorde samma sak när min syster skulle gifta sig. Det var visserligen en lite dyrare klänning av fint märke, men gräslig och den klädde henne inte alls, vilket jag faktiskt sa (men jag var ju inte brud då). Hon gav bort klänningen till en av sina systrar och köpte en ny, lite billigare, tvådelad dress som satt som klippt och skuren och dessutom fick henne att se snyggare ut än vanligt. Tyvärr var detta några år sedan och klänningen är inte lika snygg längre annars hade jag hoppats att hon skulle haft den även på mitt bröllop.

    Jag förstår på ett sätt att hon tycker att det är onödigt att lägga pengar på en dyr och fin klänning om hon aldrig kommer att använda den igen, men om det var jag hade jag tänkt tvärtom. Om jag var övertygad om att detta var den sista festen i livet där jag skulle få ha en sån klänning hade jag passat på att köpa något väldigt elegant och tjusigt. Om det är sista tillfället får man ju ta vara på det!!!

    Jag har sagt till min mamma att hon egentligen inte ska vara finare klädd än andra gäster, men att det inte gör mig något eftersom jag vill att de ska se vilken fin mamma jag har!

  • GnuGS
    Mace skrev 2011-01-20 12:07:58 följande:
    Usch, jobbig situation.

    Jag tror det bästa är att låta det vara just nu och helt enkelt inte säga något mer om klänningen, men istället jobba för att få din mamma att känna sig mer delaktig både i bröllopet och i ditt liv. Ring henne och fråga/berätta om småsaker, oavsett om du verkligen behöver hennes råd eller ej och försök att involvera henne.

    Låt klänningsfrågan vara ett par månader och se sedan om du kan t.ex. prata med din syster som kan ta med din mamma ut och shoppa (kanske som en present från er för att hon ställt upp så mycket)?

    Involvera din mamma i ditt eget val av klänning också, så kanske hon lättare börjar fundera över sitt eget val.

    Och du, även om hon har en hemsk klänning är det inte hela världen. Var glad att hon är där istället.  
    Jättebra råd, Mace - tack! Tror du är på helt rätt spår vad gäller att försöka involvera henne.
    (Jag har just per mail bett min syster – som bor utomlands – om råd vad gäller min brudklänning, och att börja klura på hennes egen lille sons näbbklädsel. Kan dock inte släppa lös henne på mamma, de skulle nog inte kunna shoppa tillsammans utan att det skulle bli katastrof..! Synd, för min syster har verkligen god smak och stil, och lätt för att hitta grejer. Men _jag_ skulle kanske kunna ta mamma till någon butik vid tillfälle.)

    Du har rätt, det är inte hela världen om mamma bär en hisklig klänning. Det är därför jag har dåligt samvete för att det blev som det blev.
    Men allas blickar kommer att riktas mot henne, och hon kommer ju att synas mycket. Inte minst när hon är med och tänder ljus i kyrkan, och håller ett gissningsvis strålande tal (hon brukar hålla tal som får ögonen att tåras). Då vill jag ju vara stolt över henne och tycka att hon är riktigt fin eller åtminstone ser OK snygg ut, inte att hon ser ut som hon klätt sig i något som katten släpat in...

    Nå, det löser sig säkert, särskilt om jag följer dina råd!
  • GnuGS
    Sebastiána skrev 2011-01-20 12:17:30 följande:
    Jadu, det är sannerligen inte lätt. Min mamma gjorde samma sak när min syster skulle gifta sig. Det var visserligen en lite dyrare klänning av fint märke, men gräslig och den klädde henne inte alls, vilket jag faktiskt sa (men jag var ju inte brud då). Hon gav bort klänningen till en av sina systrar och köpte en ny, lite billigare, tvådelad dress som satt som klippt och skuren och dessutom fick henne att se snyggare ut än vanligt. Tyvärr var detta några år sedan och klänningen är inte lika snygg längre annars hade jag hoppats att hon skulle haft den även på mitt bröllop.

    Jag förstår på ett sätt att hon tycker att det är onödigt att lägga pengar på en dyr och fin klänning om hon aldrig kommer att använda den igen, men om det var jag hade jag tänkt tvärtom. Om jag var övertygad om att detta var den sista festen i livet där jag skulle få ha en sån klänning hade jag passat på att köpa något väldigt elegant och tjusigt. Om det är sista tillfället får man ju ta vara på det!!!

    Jag har sagt till min mamma att hon egentligen inte ska vara finare klädd än andra gäster, men att det inte gör mig något eftersom jag vill att de ska se vilken fin mamma jag har!
    Jag tänker likadant -- vilket tillfälle hon fått att verkligen klä upp sig till en stilig och förhoppningsvis rolig fest! (Som sagt, jag är inte så övertygad om att det blir den sista.)
    Det är ju också en smula tråkigt ifall alla gäster – inklusive de äldre damerna – har mer passande kläder än mamma. Vi kräver ju inte galastass eller något särskilt exklusivt.
    En fin lång klänning/kjol är ju heller inget som är konstigt eller totalt oanvändbart. (Till skillnad från hur frack kan kännas knepigt för en del frackovana herrar -- en annan knepighet i familjen, som vi dock får ta i någon annan tråd!)
    Tyvärr har det varit en hel del klagomål från mamma på att bröllopet blir alltför pretentiöst och pampigt... Trist, tycker jag. FIck faktiskt be mamma försöka ha mer av en ”Åh, vad det ska bli roligt med kalas!”-känsla och glädja sig åt allt än att spontant säga ”usch!” eller ”nej men ojdå! Så dyrt!” eller ”Men det vore väl onödigt” om alla roliga – och inte alltid kostsamma – inslag vi klurat ut.
    Allt detta hänger väl samman med att hon är ledsen över att så mycket i livet blivit jobbigt, att hon inte är lika efterfrågad på arbetsmarknaden som förr, att pappas rörelsefrihet försämrats etc etc etc – men det blir ju inte precis roligare att betrakta det negativa med bröllopet, istället för allt det positiva och fina.
    Jag hade hoppats att mamma skulle känna mer glädje över att jag äntligen träffat någon att gifta mig med (jag är nästan 40!) och att denne får mig att flytta hem (efter många år utomlands) men...
    Imorgon ska hon ha sin bästa väninna på besök, hoppas hon kan ge lite perspektiv på saker och ting (och att hon inte är artig och säger att klänningen – om hon får se den – ser fantastisk ut)!
Svar på tråden Klänningsval till Mother of the Bridezilla