• J och J
    Äldre 19 Jan 10:42
    1358 visningar
    3 svar
    3
    1358

    bröllop inte helt lätt

    Detta med bröllop är verkligen inte helt lätt.
    Jag vrider och vänder mig för att försöka få det som vi vill ha.

    En stor eloge till dom som lyckas hålla budgeten nere!
    För mig är det så väldans svårt.
    Kanske är det för att jag har många krav på saker jag inte kan/vill avstå från.

    Budgeten jag tänker vi borde klara är 70000 inkl ringar och resa (vi åker till montenegro sen maldiverna på ettårsfirandet) 

    blivande vill helst att vi har 50000 typ. det förstår jag inte hur det ska gå.

    det är väl mat o dricka som kostar. jag vill ha catering för att kunna slappna av. samt att vi vill vara i en loge utan kök. logen är förövrigt dyr men nåt vi gärna vill ha ändå.

    men tårta/cupcakes gör vi själv.
    klänningen kostar 500kr och kostymen 700kr. så där är det ju en stor kostnad nere.
    mannens ring kostade 800kr men min vigsel blir 6000.
    hår gör mannens syster. smink blir makeupstore.
    bukett blir mor som gör samt alla blomster till dukning blir från trädgård o sånt som finns i naturen
    inbjudningar gör vi själva
    allt pynt osv pysslas o görs själv
    trycksaker skriver vi ut själva.

    ändå blir budgeten hög. förstår inte alls hur man håller den nere
    tips? hur ser det ut för er?

    (vi har bjudit 159st. men många är utomlands ifrån och vet folk som inte kommer så vi tror 120-130st) 


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 10:47
    vi ska även ha betalbar.

    vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresa så kan ju hända att det täcker montenegro resan. men sånt kan man ju inte räkna med.

    min blivande börjar fundera om man inte ska ha kuvertavgift istället för present. men jag har lite svårt för det då i stort sett alla mina gäster kommer långt ifrån och det redan kostar för dom att åka.
  • Svar på tråden bröllop inte helt lätt
  • tinato
    Äldre 19 Jan 11:28
    #1

    Ja, det är svårt det där... så länge man inte ska ha det hemma så får man räkna med att det blir en del, allra helst om man är så många gärster.

    Vi är blir 90 personer, catering ( buffe´ca 20,000sek ) lokal ca 18,000sek, buss till gäster, kläder, smink etc etc. Vi räknar med ca 80.000 ( då inkl detta fri bar, vi tar oss till Tyskland & handlar...) 

    Så... många bäckar små blir det ju !  

  • Late Night Love
    Äldre 19 Jan 12:03
    #2

    Ja jag håller med har ägnat sista veckan åt att komma på billigare alternativ till det mesta.
    Så här har vi räknat. Baserat på ca 80 gäster inga barn medräknade och öppen bar.

    Lokal 3400:-
    Mat fixar vi tapas som förrätt vid minglet och sedan buffé fick uppgift att det skulle gå loss på ca13200:- men hoppas på att kunna få ner det lite pga kontakter totalt har jag räknat på ca 15000:- ink lite snacks och frukt
    Dricka inhandlas i tyskland, kan nog ha en kille som vi kan skicka bud med så ca: 5000:-
    Kläder blir 2000.- min klänning 500:- frack till gubben samt 700 för tärnklänningar förmodligen 1000.- skor
    Tårta har jag kommit på att om man inte nämner ordet bröllop så blir det billigare ca. 2500:-
    Band har jag tagit hjälp av min brors vänner de ville väl ha en 1000 lapp var så ca: 4000:-
    Fotograf har jag två vänner som är hobby fotografer de har lovat att ställa upp :)
    Häst och vagn från kyrka till lokal 1500:-
    Dekoration, dukar mm ca 1000:-
    Inbjudningarna har vi inhandlat på panduro hobby och sedan fixar vi placeringskort mm själva ca 500:-
    Blommor har jag en kollegas fru som tidigare varit florist så hon har lovat att ställa upp med det ca 1000 för blommor samt lite mindre blommor på borden
    Frisör bra kontakt men har lovat att stå för tärnorna räknar 2000:- högt räknat
    Smink får jag nog fixa själv, finns nog ingen hjälp att få av proffs eftersom vi bor ute på landet.....

    Det som inte e med räknat är bröllops resa, tar vi nästa år, förmodligen OS i London :)
    Ring till mig, skall jag inte få se innan han sätter den på mitt finger har ingen aning om vad den kostar....
     Han vill inte ha ngn.
    Hotell till bröllopsnatten, har vi inte bestämt om vi ska ha då en taxi till närmaste stad går på ca 800:-...

    Har jag glömt ngt? förmodligen.... men många av de här posterna har jag lyckats leta fram efter hand de mesta gick på 3dubbelt när jag först började kolla på det men det skadar ju inte att fråga efter alternativ och alla som man känner blir superglada när man ber dem om hjälp!
    Lycka till!

  • J och J
    Äldre 19 Jan 17:32
    #3

    ok så kolla upp kolla upp kolla upp.
    har också märkt att det kan skilja sig mycket.

    det blir svårt. kanske man kan försöka med 60 000 iaf =) det borde helt krasst gå då vissa lyckas på några tusen.! 


    jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
Svar på tråden bröllop inte helt lätt