• Thailand2011

Palladium och vitguld tillsammans???

Har hittat min drömring på Moissaniteco.com.
    Tyvärr har dom nickel i sitt vitguld och det vill jag inte riskera... Är lite känslig ibland.
    Dom gör även ringarna i palladium.

Nu är det så att jag har en slät förlovningsring i vitguld... Har palladium samma färg eller det blir inte snyggt att ha ihop?

Är det någon som har bra bilder på vitguld o palladium tillsammans är jag oerhört tacksam!!!!

• Svar på tråden Palladium och vitguld tillsammans???
  • Oonah

Min förlovningsring är gammalt vitguld (med nickel, tyvärr, usch, men det är en släktklenod och jag älskar den) och vigselringen i palladium. Jag ser absolut ingen som helst skillnad på dem. Lagt upp en bild i mitt galleri. Min mittersta ring är i vitguld, och de två andra i palladium. Hans är också palladium.

Jag ser som sagt ingen skillnad alls på bilden, eller i verkligheten.

Vitguld kan behöva omrodieras ibland.

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Loanne

Färgen på vitguld och palladium tillsammans tror jag inte man ser skillnad på.
    Vad jag kom att tänka på är däremot om det är olika hårdhet på de olika metallerna och om den hårdare kan slita på den mjukare?
    Har nämligen själv funderat på att ha platina och vitguld tillsammans, och då har jag varit lite rädd för detta.

Någon som vet mer, kanske?

• Thailand2011

Vad skönt att ni inte tror att man ser någon skillnad... Jag vill ju ha kvar min förlovningsring!

Det där med olika hårdhet har jag inte tänkt på... Kul om någon har något bra svar på det!

Hur är det annars med palladium.... Är det snyggare än vitguld och håller sig skinande längre eller? Tycler min vitguldsring är matt. Haft den i 10 månader snart så det kanske är dax att lämna in den.....

• Emblas Mamma

JAg har funderat på samma sak till min vit/rödguldsring!

Men frågan är: Vilket är snyggast, palladium eller platina? Vad är skillnaden?

• Västvind

Nytt vitguld och palladium ser man skillnad på då palladiumlegering som man använder nu är gråare än när man använde nickel.
    Tror det är därför nickel forfarande används i bla USA för att det ger vitguldet bättre färg.

Skillnaden på palladium och platina är att paltinan är något vitare samt väger dubbelt så mycket, palladium väger mindre än vitguld och platina mer än vitguld.

Tycker du ska gå till en guldsmed och fråga efter att få se orhodierat vitguld samt palladium så kan du jämföra skillnaden och slipper överraskningar

• Emblas Mamma
    Västvind skrev 2011-01-19 09:53:28 följande:
    Nytt vitguld och palladium ser man skillnad på då palladiumlegering som man använder nu är gråare än när man använde nickel.
    Tror det är därför nickel forfarande används i bla USA för att det ger vitguldet bättre färg.

Skillnaden på palladium och platina är att paltinan är något vitare samt väger dubbelt så mycket, palladium väger mindre än vitguld och platina mer än vitguld.

Tycker du ska gå till en guldsmed och fråga efter att få se orhodierat vitguld samt palladium så kan du jämföra skillnaden och slipper överraskningar
    Så platina är bättre än palladium egentligen?
    Hur skiljer priset tror du? :) På alla tre!
  • Västvind
    Emblas Mamma skrev 2011-01-19 09:59:55 följande:
    Så platina är bättre än palladium egentligen?
    Hur skiljer priset tror du? :) På alla tre!
    Platinan är den "ädlaste" ädelmetallen, den är hår vitast och väger mest och ligger högst i pris
    Vitguld är den som är mest grå i sin naturliga färg och ligger imellan i pris och vikt (ca 30% minder än platina)
    Palladium är vit hård väger ca 30% mindre än vitguld och materialet kostar mindre än vitguld.
    Dock är arbetskostnaden på palladium hörgre pga dess hårdhet så priset för färdig ring i vitguld och palladium är oftast nästan samma.
    Pga att en platinaring både väger och kostar mer blir det dyrare men personligen tycker jag det är värt om man tänker hur mycket och länge man ska använda sina ringar.

Jag skulle häldre välja palladium framför vitguld då jag inte vill ha en ring som "kräver" underhåll.
  • Emblas Mamma

Jag har funderat på palladium för att slippa underhåll,
    min ring är nu i rttguld med vitguld inuti, dock är det troligtvis nickel i vitguldet då det inte har livit så mörkt på över 30 år.
    Så det borde gå ihop med en palladiumring.. Hoppas!

HAde gärna haft platina men tror inte jag vill lägga dom pengarna i nuläget:)
    Palladium får det kanske bli! :)

Svar på tråden Palladium och vitguld tillsammans???