• fantis

färga marsipan?

Hej allihopa! Eftersom man får så bra svar här utav er så undrar jag när jag kan färga min marsipan som jag ska ha till tårta. Kan jag färga den och kavla den en tid innan, eller måste jag göra det dagen innan?
    Undrar också om ni har nåt tips om hur jag ska kavla ut den ordentligt så den inte fastnar...Tack så länge.

• Svar på tråden färga marsipan?
  • Sibella

Du kan färga och kavla den i förväg. Lägg den mellan rejäla bitar plastfolie när du kavlar så fastnar den inte. Vänd på den ibland och lätta på plasten om det har blivit veck. Sen är det bara att rulla ihop den och förvara den i plastfolien...

• fantis

Tack så mycket! Visste väl att jag kunde få svar här.Kan jag förvara marsipanen i 2 veckor? I kylen då eller?

• Johanna = en lat kock

skulle rekommendera att du färgar den i god tid innan och förvarar i en tättslutande påse i rumstemperatur och kavla inte förrän ett par dagar innan eftersom den kan torka lite i kanterna och spricka när du lägger på den

för det andra så rekommenderar jag _inte_ plastfolie eftersom den gärna veckar sig...

använd tjockare plast... ex vaxduk eller byggplast eller tjock sopsäck...
    rulla ihop vira in hela alltet i plastpåse / säck och sug ut luften så mycket som möjligt

sen rullar du upp och lägger med plasten uppåt på tårtan innan du drar av plasten

ha inte marsipanen i kylen eftersom den svettas då...

• fantis

Tack så jättemycket för hjälpen...

Svar på tråden färga marsipan?