• Anna89

Klädkod på inbjudan- Hjälp!

Vi vet inte hur vi ska skriva på inbjudningskorten... 
    Vi vill helst att alla gäster ska "klä upp" sig lite och inte komma i tex. jeans och t-shirt.
    Men vi är rädda att om vi skriver kavaj så kommer vissa att falla bort för att dom inte har råd att köpa en kostym..

Kan man skriva
    Klädsel: Valfri prydlig klädsel  el.
    Klädsel: Valfri uppklädd  ?

Kom med synpunkter och förslag till oss..

Tilläggas bör kanske att vi gifter oss i september.. 

• Svar på tråden Klädkod på inbjudan- Hjälp!
  • Aniara4

Det beror ju på om man vill följa de regler som finns eller inte. Vill man det använder man de befintliga klädkoderna och hittar inte på egna. Sen är det ju ett problem att alla inte vet att "kavaj" betyder kostym - vi funderar på att skriva kavaj och en kort förklaring just därför.

Men det löser ju inte ert dilemma. "Kavaj, eller det närmaste du har" kanske?

• nsdtr

Vi har skrivit kavaj, men för oss betyder det inte att de måste ha en hel kostym, men det ger dom en vink om att de inte ska komma i jeans o t-shirt. Finns ju massa olika snyggbyxor som man kan ha kavaj till..

• Aniara4

Fast klädkoden "kavaj" betyder ju de facto kostym, så alla allmänbildade kommer att komma i kostym då...

• MaybeBride09

Skriv absolut inte valfri klädsel! Då är det väldigt svårt att veta hur man ska klä sig. 

Då är det bättre med kavaj eller det närmaste du har. För då vet de ju att de åtminstode bör ha på sig skjorta och slips, annars kanske de kommer i t-shirts :P 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Sebastiána
    ClaraH skrev 2011-01-16 20:49:28 följande:
    Jag tror Magdalena Ribbing föreslår Vardagsfin, som en klädkod lägre än Kavaj.
    Eller, beroende på hur gästerna är, skriv "vårdad klädsel" så som krogarna brukar skriva.
  • nsdtr

ingen blir gladare än jag om alla dyker upp i kostym,allmänbildande eller inte,,men ingen lär ju komma i jeans iallafall o det är det ända jag bryr mig om

• Anna89

VI beställde inbjudningskorten igår och jag tog ditt tips Sebastina - vårdad klädsel !
    Det kommer bli kanonbra! Beställde från calligraphen korten Lavendel love

Svar på tråden Klädkod på inbjudan- Hjälp!