• skruttisOmuffis

Skillnad mellan tiara och diadem??

Precis som rubriken avslöjar... Vad är det för skillnad mellan en tiara och ett diadem?

Jag vill inte ha en tiara  som är "hög" och jättedekorerad. Därför undrar jag om jag lika gärna kan köpa ett väldekorerat diadem och ha i håret som en tiara? Jag tänkte ha halvuppsättning till det.

Jag har hittat ett diadem med pärlor och "kristaller" på glitter men vill inte ha den direkt bakom öronen utan lite mer längre bak på huvudet ja, mer som en tiara.

Någon som är duktig på sånt här? Funkar detta?!

• Svar på tråden Skillnad mellan tiara och diadem??
  • helena86

Om inte jag har helt fel så en tiara hög och ett diadem lite lägre. Gå in på min profil och titta på mitt diadem :D

• FelizLane

Diadem ligger väl mycket närmare håret och är väl som ett ''vanligt'' diadem. En tiara däremot står ju upp från huvudet så man ser den. 

• skruttisOmuffis

Så vitt jag vet så finns det tiaror som är lika "låga" som ett diadem...

Frågan är om man kan fästa ett diadem lite mer som en tiara?

helena86 skrev 2011-01-15 17:43:40 följande:
    Gå in på min profil och titta på mitt diadem :D
    Det var jättefint!
  • blomman851

Ja, du kan fästa diadem lite mer "uppåt" som en tiara. Det handlar om att använda hårnålar, och sedan beror det på hur man arrangerar håret runt om...

• skruttisOmuffis
    blomman851 skrev 2011-01-18 20:45:45 följande:
    Ja, du kan fästa diadem lite mer "uppåt" som en tiara. Det handlar om att använda hårnålar, och sedan beror det på hur man arrangerar håret runt om...
    Aha... Åh tack så mycket för ditt svar!

Nu kan jag känna mig lite friare i mitt letande efter pynt till barret!
    Just det diademet som jag tittat på blir det dock inte...sambon gillade det inte. Men jag har fått upp ögonen för ebay så där kikas det flitigt nu!
  • Moster Stina

Ha ha jag var också på glitter igår...och jag råkade också fastna för ett jättefint diadem! Men jag hade ju inte tänkt att ha diadem så jag höll mig från att köpa det! MÅSTE besinna mig!

Svar på tråden Skillnad mellan tiara och diadem??