• rottizz1

hjääääälp mig!!! långt

Hade blont hår (färgat), ville sen bli lite mörkare så jag köpte en schampo toning (typ beige) från frisören- Wella fresch color. Tvättade det 1 gång med det och det blev ok- inte så mkt färg på längderna men en del i botten. Gång nr 2 gör jag samma sak men tar då på en hätta för jag tänkte att det kunde bli bättre resultat då, efter det la jag i redken extreme deep fuel, då jag har ganska torrt hår. Dagen efter när jag hade duschat hade jag fått gröna slingor i håret. Jag köpte special schampo mot det, testade att ha i ketchup, tomatpure samt askorbinsyra (inte samtidigt) men ingenting hjälpte, blev nästan värre. Det gröna började gå över i turkost. Höll på med detta i 3 veckor och inget hjälpte. Frisören sa att sista utvägen är att färga det mörkt. Detta gjorde jag i onsdags- mörkbrunt med röda inslag , gjorde även en pigmentering innan. Idag sitter jag med mörkbrunt hår (lite mot min vilja) med ett starkt skimmer av grönt över nästan hela håret. Håller på att tappa hoppet helt. Vad f*n ska jag göra??? Nu har jag testat allt och dessutom färgat det i en färg jag egentligen inte ville ha- men det hjälpte ju inte. Vet inte vad jag ska göra.
    Vet inte om det beror på vattnet eller på nån reaktion av något annat slag. Känns helt hopplöst. Ska gå till frisör och höra imorgon men ville bara höra om någon har tips eller erfarenhet av detta.
    Jag är ledsen =(

• Svar på tråden hjääääälp mig!!! långt
  • förlovadflicka

Prova att tvätta håret med flaskvatten, det kanske är för mycket koppar i vattnet? :)

• Evillina

Ojoj. Jag skulle nog låta en frisör ta över. Alltså gör det inte hemma själv. Jag har dock inga erfarenheter. Har du provat googlat på Hjälp grönt hår? Då kankse du finner några svar. Jag färgar inte håret längre för det blir så jäkla slitet (har dålig hårkvalitet). Men hoppas du hittar en lösning!

• rottizz1

Var som sagt hos en frisör senast i onsdags- det var hon som färgade det mörkt. Borde egentligen gå tillbaka men jag orkar inte! Har fått nog av outbildade frisörer de senaste månaderna.
    Har googlat o läst allt som finns att läsa om ämnet grönt hår- har som sagt testat ALLT!
    Har antagligen för mkt koppar i vattnet, men har varit blond i ca 5 år och har aldrig haft sånna här problem. Snyft!

• moonlightgirl

Jag har varit ute för samma sak och det konstiga är att jag lärde mig inte av mitt misstag första gången det hände utan jag gjorde misstaget en gång till. Man kan inte färga håret från ljust till mörkt utan att ha i rött. Det är när du färgar direkt från ljust till mörkt som håret blir grönt. Det var så de sa till mig så jag fick köra på toningar som var brunröda och då funkade det. Men snacka om deppig jag vart jag ville inte vara rödhårig, kände mig som en tant. Så oftast är det så att man ska prata med frisören om vad man funderar på.

Sen kan det också vara så som förlovadflicka skriver att det kan vara för mycket koppar i vattnet.  Men den största orsaken är att du inte hade i rött när du färgade håret. Jag råder dig att gå till en frisör och be dem om hjälp och att de färgar/tonar det åt dig. Lycka till 

• Evillina

Man ska ju tydligen färg det i någon rödton inte rött men bara nån ton av rött. Askorbinsyra blandat med vatten står det mycket om också. Har du provat det? Jag skulle nog gå tillbaka till frisören i alla fall eller gå till en annan frisör? Men du kanske får det gratis eller rabatt om du gör det på samma ställe? Jag vet inte men "Wella fresch color" klingar inte så bra i mina öron, eller? konstigt att frisörer säljer det. Är det det något billigt dåligt? Usch jag förstår att det är jobbigt!

• rottizz1

Hon la i rött pigment innan hon la i den bruna färgen det är det som är det skumma. Håret är rödbrunt nu med skimmer av grönt

• rottizz1

Har haft i askorbinsyra 3 ggr utan resultat.
    Wellan var en schampotoning, ska tydligen vara jättebra samt skonsamt för håret. En förp kostade ca 110 kr så den var inte jättebillig.

• jkbr

men usch vilken dålig frisör! du skulle ju bara ha tagit en blondor tvätt och tonat det igen i en lite gyllen ton ( för att dämpa det gröna) är håret grönt nu  när det är brunt?  du behöver röda piment i håret för att få det i en fin brunton.
    Frisören måste förpigmentera håret med rött sen färge det och undvik kalla färger. men kanske du borde fråga en annan frisör? 

• turbovampyria

Jag är röd hårig och färgade håret brunt, fast det var ett tag sen. Jag fick alggrönt hår och inget hjälpte. Jag fick vänta tills min vanliga hårfärg växte ut och det färgade bleknade efter många tvättar. Då färgade jag håret med en annan hårfärg och jag fick äntligen normal färg på håret. Efter det färgar jag aldrig brunt igen.

• Familjen Sköld

När min syster och hennes kille byggde hus byggdes det där ett gammalt torp tidigare stått. När de bott där några veckor så blev hennes hår grönt, det berodde på någon kemikalie i rören och det var enkelt fixat. Jag tror det gick att köpa något att sätta på dusch-munstycket. Men hur som, vi var inne hos ett tiotal frisörer och bad om hjälp. Vi fick massor tips på olika medel att köpa men de hjälpte inte. Till sist fick hon tipset att tvätta håret i ketchup och det hjälpte. Jag har även hört att det hjälper av andra.. Det röda tar bort det gröna, som blått tar bort gult (principen med silverschampoo)

Så det är bara att göra en ketchupinpackning, hur galet det än låter:)

• förlovadflicka

Men om det är alldeles för mycket koppar i vattnet så är det antagligen det i dricksvattnet också, vilket inte är så nyttigt i längden så det är nog bäst att fixa det på något sätt i såna fall...

• rottizz1

Testade som sagt både ketchup, tomatpuré samt askorbinsyra. Köpte även specialschampo- inget funkade. Var på bellbox igår. Fick köpa en mahognyfärgad skumtoning. Satte i den idag och nu är det gröna borta. Får se hur länge det håller.
    FAMILJEN SKÖLD
    Vet du vad det var för nåt de satte på munnstycket?

FÖRLOVADFLICKA
    Vi bor i lägenhet, så det är väldigt svårt att fixa. Vattnet luktar väldigt mkt klor. Frisörerna som jag varit hos har blivit jätteförvånade att vi bor i lägenhet- alla tror att man bor i hus med egen brunn.

Tack alla för era tips!

• Zelmah

Gå till en VVS-affär och fråga om de har filter (mot koppar, järn osv i vattnet) att sätta på duschmunstycket.

Jag vet att det finns andra typer av filter men de sätter man nog inte på duschmunstycket utan snarare från tanken nånstans, men det är ju desto svårare i en lägenhet. Kanske ni kan kontakta värden så att han kan åtgärda det, prata med era grannar och fråga om de upplever samma problem. Är ni fler som säger ifrån hjälper kanske det får mer effekt.

Min pappa bor på landet, eller ja vid havet, och han har jätte mycket järn i vattnet= allt blir gulorange... vittvätten blir inte så bra och på sommaren smakar vattnet väldigt mkt järn... han har sagt att han ska köpa ett filter till tanken men att det kostar lite att installera.

Så kontakta värden, det låter ju som att det bör sättas in ett ordentligt filter i huset.

• shakynose

När jag ville gå från ljusblond till mörkblond, så blev det såklart grågrönt först. Tricket jag kom på då lyder som följer:
    Färga håret med en eller två nyanser mörkare än önskat slutresultat, gör sedan en slingblekning! Oftast resulterar blekningen i en lite varmare ton som balanserar upp det grönaktiga. Om det fortfarande ser lite grågrönaktigt ut så kan man lägga i en guldig toning över, men jag brukar faktiskt inte behöva det.Glad

• Piiiip

Tror att det beror på vattnet. Se till att få ett filter mot koppar eller tvätta håret i flaskvatten.

Mitt hår blev också turkost när vi bytte varmvattenberedare. Lite surt vatten fick kopparen i den nya tanken att fälla ut och resultatet blev precis som för dig. Grönt hår med turkosa slingor.

• HoPPsanSa sÅ gLad

Meeen oj, jag har heller aldrig råkat ut för något sådant men som sagt gå till frisören. Är den frisören du går till inte utbildad eller erfaren? Då är det klart värta tt lägga några hundralappar och gå till en kompetent frisör som kanske är något dyrare. Men då kommer du garanterat att få proffs hjälp!

Lycka till!

• rottizz1

Gått till 3olika frisörer det senaste, efter rekomendationer från andra som varit nöjda.
    Jag är inte kräsen av mig- men tycker att de borde säga ifrån om de känner att de inte har kunnskapen att göra vissa grejer. Nu har det ju löst sig, hoppas jag iaf- men det har fan inte varit kul. Ska kolla med vår värd- måste ju finnas nåt de kan göra. Annars får de varna vid inflyttning att man inte kan tvätta håret om man är blond.
    tack för all hjälp!

Svar på tråden hjääääälp mig!!! långt