• J och J

vilka blommor kan man plantera själv

Jag har inte superkoll på vad det finns för sommarblommor som man kan plantera själv.

vi kommer att gifta oss i juli.
    våra färger är lila, limegrönt och turkost.

vet att det är svårt med turkosa blommor och blå.

skulle vilja ha tips på blommor i dessa nyanser som man kan plantera själv som blommar i juli sen.

blåklint har jag tänkt men inte kommit på mer

tips någon? 

• Svar på tråden vilka blommor kan man plantera själv
  • 1700tal

Vad roligt med fler som själv "odlar" sin brudbukett!

Lila är förstås enklast...  Nepita och lavendel är väl det mest uppenbara blomvilliga som är lila och som kan fylla ut en bukett. De är visserligen perenna men blommar generöst hela första säsongen. Nävor finns oxå i många lila nyanser och är fina i buketter.

Luktärter är oxå suveräna, finns i många blå och lila nyanser.

Sommarastrar finns i blå och lila nyanser samt vissa gula nyanser som du kanske kan plocka upp till limegrönt men lime är klart knepigare till somarblommor.. Du har inte tillgång till eller kan sätta jättedaggkåpa. Det är vänder ju floristerna till det riktigt limegula. Det lyser i buketten och ser ju ut som ett flor, nästan lite brudslöjkänsla fast limegrönt.. Blomstertobak finns i lime om det måste vara ettårig blomma.

Stor vaxblomma (blå), blomma för dagen (blå) är oxå läckra blå färger.

Vet inte om du var ute efter blå eller lila nyanser. Du skrev lila men nämnde blåklint. Men du kanske har tänkt en blåklintssort med lila nyans (det finns ju).

Det turkos skulle jag ta upp i ett sidenband, pärlor osv...

• J och J

åh tack för alla tips.
    jag har tillgång till växthus också.

jag ville ha blåa nyanser, lila nyanser och gröna nyanser.

mina tärnor kommer att ha en lila bukett, en blå bukett. en grön bukett.
    den lila av en blomma, den blå av en, den gröna av en. gärna i olika strukture och form.

och jag en färgglad. 

sen på borden kan det vara alla möjliga blommor men i dom nyanserna 

• Lili

Liksom 1700-tal tänkte jag också tipsa om luktärter. Odlade såna till min brudbukett i somras och de blev jättefina, men tyvärr började de blomma en vecka för sent, så jag fick köpa min bukett i alla fall... Tungan ute

Men om du lyckas pricka in tidpunkten för blomningen är det ljuvliga blommor, dessutom doftar de så gott!

• passionsblomman

Det svåra är nog egentligen inte att hitta sorter, utan att bestämma över blommorna så du får dem i blom precis lagom. DET blir en väldans utmaning, inte minst på det är flerra sorter du är ute efter.
    Är du van att dra upp/odla blommor och växter? Annars har du lite att göra med att läsa på. För när de planteras/sås, hur de har det med ljus, näring och all  annat, hur säsongen utvecklar sig etc spelar ju alltihop in. Ohyra och allt annat skit som kan förstöra för en...
    jag menar inte att låta som en rå-pessimist, jag vill bara i all välmening flagga för att detta med odla själv kanske inte är så lätt. Jag tror det är bra att ställa in sig på att man kommer att få köpa vissa sorter och sedan vara glad åt ifall man kan komplettera med hemodlat.

Det är nog också att lura sig själv ifall man gör detta för att man tror att det kommer att bli billigare än att köpa färiggodlat. För fröer och plantor är rätt kostsamt och dessutom går det ju åt en hel del.

Har man redan en trädgård att plocka ur är det ju en annan sak.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ClaraH

Jag skulle gå till en blomterhandel och kolla in fröpåsarna, när man ska sätta fröerna och när de blommar. Jag hade själv tänkt att odla ruccola och tomater och gurka till bröllopsmaten, samt astrar, men jag gifter mig ju i augusti. Sätt fröerna med några veckors mellanrum så får du hoppas att du passar in blomningstiden.

• J och J

min mor är van att odla allt. hon har världens grönaste fingrar. 

vi kommer nog kombinera köpta och planterade
    sen så kan man ju  alltid ta från naturen av det som finns om det inte skulle räcka =)

får prata med mamma mer o se om det går att lösa annars får det bli köpta eller sånt som man kan hitta blommande då 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
Svar på tråden vilka blommor kan man plantera själv