• dreams come true

Musikhjälp till vigseln!

Förhoppningsvis, om allt går i lås kommer vi ha en manskör som sjunger på vårt bröllop. MEN, vad ska de sjunga?
    Vi kommer också ha en som spelar tvärflöjt.

Ska man köra på ett tema? Vi bor vid en kuststad, ska gifta oss utomhus på sommaren. Skärgårdstema? Vad skulle det kunna vara? Funderar på skärgårdsdoktornmusik för tvärflöjten. Men sång?

Eller ska man ha något annat? Mer inriktat på kärlek?

Ge mig alla tips och idéer ni har!
    Allt från klassiskt kärleksfullt till knasigt och häftigt!

• Svar på tråden Musikhjälp till vigseln!
  • Cantaton

Manskören fick mig att tänka på "Shall I Compare Thee" och flöjten "Så skimrande var aldrig havet". Men det var verkligen bara spontana tankar! Delar med mig av dem så länge

• Cantaton

Åh, jo, en sak till. Det är ju rätt många som har "Rid i skog" ur Ronja Rövardotter som in- eller utmarsch. Den är jättemäktig med manskör! Kanske något att ha i åtanke?

• dreams come true

Har du några länkar?

• dreams come true

tänker främst på ronja...

• TheD

Åhhh Skärgårdsdoktorn!!!!!!!!!!! Älskar den serien!

• Cantaton

"Shall I compare thee" med blandad kör:

Kan inte hitta någon flöjtinspelning på "Så skimrande.." men här kommer den med Taube:

Ronja Rövardotter:

• Cantaton

Manskören kanske skulle kunna göra något kul av Beatles' "All You Need is Love"?

• dreams come true

Hittade precis samma länk som dig på ronja, och det vore ju hur häftigt som helst med den. Vi är nästan redan helt bestämda på den. Vänta medan manskören sjunger och sedan sakta gå mot vigselplatsen till flöjtmusiken...

All you need is love skulle ju också vara häftigt..

• litennyfiken

Jag kan även tipsa om "Att angöra en brygga" som bröllopsvals (om nu brudgummen är sjövan) och i princip allt med Evert Taube. Kanske nån i manskören kan traktera en gitarr och kan sitta och plocka lite Taube när gästerna kommer?
    Det funderar vi på till vårt skärgårdsbröllop i sommar nämligen. :)  

• MrsT2011

Evert Taube funkar ju alltid, till exempel "Min älskling du är som en ros".

Annars är mina absoluta favoriter bland skärgårdsvisor "Kostervals" och "En gång jag seglar i hamn". Den sistnämnda ska vi ha som allsång i festhäftet!

En annan vacker sång som jag tror gör sig bra för manskör är bröllopsklassikern "Där björkarna susa". Vi ska ha den instrumentalt på orgel som utgångsmusik, men texten är väldigt vacker.

Och på temat knasiga sånger måste jag säga att robert brobergs "båtlåt" är kanon! Den spelades upp som hyllning till brudparet på ett bröllop jag var gäst på.

• MrsT2011

Glömde förresten berätta hur mycket jag tycker om John Paul Youngs "love is in the air"!

Svar på tråden Musikhjälp till vigseln!