• downey

Beräkna mat?

Vi har planerat en buffé med följande rätter just nu.

Pajbuffé med bland annat följande pajer.

3 st Köttfärspaj
    1 st Tacopaj
    3 st Västerbottensostpaj
    2 st Grönsakspajer

Pajerna är tillagade i formar som rymmer 14 dl och är 22 cm i diameter. Vi kommer att vara ca 52 personer varav några är barn. Till ovan kommer vi även att ha potatissallad och rostbiff.

Frågan är hur mycket potatissallad och rostbiff kan det tänkas behöva. Knappast 52 personer potatissallad eftersom vi även har pajer till denna buffé.

Någon som har något förslag?

• Svar på tråden Beräkna mat?
  • TheD

Jadu... När det gäller pajer räknar jag 1 paj = 4 pers. Men potatissallad hm, försöker komma på hur mycket vi hade till min student för då hade vi en lyxig buffé men suck. Kommer inte ihåg. Då var vi 20-något pers dvs inte 52 ;)

När du äter potatissallad, hur mycket tar du då? Räkna med två omgångar per person men ta bort lite eftersom ni ändå kommer ha mättande pajer.

Nu när jag läser det sista inser jag att det inte var hjälpande alls hahaha.

Jag hoppas någon annan kan ge dig ett bättre förslag :D

• downey

Verkligen ingen som har  någon aning?

• Love Story

Jag tror att du kommer att behöva mer än 1 Tacopaj, många gillar att ta en liten bit av varje för att smaka på allt och då kommer inte en paj att räcka. Vid nyår serverade jag buffé där jag gjorde västerbottenostpaj, vi var 7 personer och då gick 2 mindre pajer åt (formarna var 20 cm i diameter) även fast jag hade gjort lax, kyckling, rostbiff, sallader, gratänger och bröd också.

Hittade den här sidan som kan vara till hjälp: www.tasteline.com/recept/Ber%C3%A4kning_av_buff%C3%A9mat

• Moster Stina

Vilken god buffé ni kommer att ha!

Pajer brukar folk gilla och i synnerhet tacopaj brukar vara populärt överallt efter vad jag själv varit med om.

Gjorde förresten själv potatissallad till min stora släkt, till en midsommarknytis. Alla tycket mycket om den...men..

Jag gjorde ungefär en hink för mycket. Alla fick äta sallad i MÅNGA dagar efter detta, och jag tror mycket slängdes.

Gör du en typ köp-potatissallad med typ bara majonäs så orkas det inte ätas lika mycket som om det är en något lättare i alla fall...
    Men jag tror att en knytnäve per person är lagom. Högst!

Svar på tråden Beräkna mat?