• ulrika­christ­ensen
    Äldre 12 Jan 16:03
    5410 visningar
    7 svar
    7
    5410

    Efternamn för barn vid eventuell skilsmässa?

    Hej.

    Jag har egentligen inga problem med att ta min blivande mans efternamn. Det jag oroar mig över är vad som händer om/när vi får barn och vi eventuellt senare skiljer oss. Då kommer jag antagligen inte vilja ha kvar det efternamn som jag har tagit av min man utan ändra tillbaka till mig gamla. Kan jag då lägga in mitt "gamla" efternamn som ett mellannamn för barnen? Vet att man kan känna samhörighet ändå men tycker att det hade varit så surt att de bara hade hans efternamn om något sådant skulle uppstå. Inte för att detta är något som man vill fundera på men det är lika bra att vara realistisk och då vill jag veta vad som gäller.

    Detta är i stort sätt den enda anledningen till att jag är tveksam till att ta hans efternamn. Är e inte intresserad av att ha dubbelnamn då jag bara tycker att detta verkar krångligt och vi har båda väldigt långa efternamn och jag vill visa att vi är en familj genom att ha samma efternamn.

    Så om jag byter till hans efternamn. Barn (som vi ej har ännu) får hans efternamn. Vi skiljer oss och jag byter tillbaka till mitt gamla. Kan vi lägga till mitt gamla efternamn som ett mellannamn för barnet då?

  • Svar på tråden Efternamn för barn vid eventuell skilsmässa?
  • Zia 200906­18
    Äldre 12 Jan 16:44
    #1

    Kul att du själv inte vill ha dubbelnamn för att det blir krångligt men inte har några problem att ge ev. framtida dina barn det "krånglet"Drömmer


  • FelizL­ane
    Äldre 12 Jan 18:53
    #2

    eeehhhh..... Att du ens tänker i banorna om ni skiljer er, ska ni gifta er över huvud taget då? :S

  • Anna B
    Äldre 12 Jan 18:56
    #3

    Oj.. vilket problem.... jag ska också gifta mig... men har inte funderat på att skilja mig... det får man ju hoppas att man slipper!

  • SaCa
    Äldre 12 Jan 19:09
    #4

    Enklast är väl att kolla med skatteverket. Vad jag har förstått det så får barnen automatiskt det gemensamma efternamnet (om föräldrarna har gemensamt) och vid en eventuell skilsmässa så kan barnet ensöka om att få den andra föräldrens efternamn. Men jag vet inte hur det är om föräldrarna får ändra sådant efter födseln och inte heller om barnet får ändra när föräldrarna hade gemensamt vid födseln.

    Här är en länk med svar på några av frågorna sen kan man ju ringa och fråga också: http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004056.html

  • ulrika­christ­ensen
    Äldre 12 Jan 19:31
    #5

    Jag vet att jag är oerhört synisk som tänker så men frågar man inget så får man inget veta. Jag gifter mig självklart för att jag hoppas att det ska hålla livet ut men man vet ju aldrig. Grubblar extremt mycket, därför jag kommer på sådana här saker.

  • Vi2all­tid
    Äldre 12 Jan 20:18
    #6

    När mamma och pappa gifte sig tog de pappas efternamn. När jag föddes fick jag alltså det namnet. När de sedan skilde sig så undersökte vi om jag kunde få ta mammas namn, och det kan gå om pappan skriftligt godkänner det. Kanske har det ändrat sig sedan dess, men så var det då i alla fall

  • Maalin­Johans­son
    Äldre 17 Jan 01:30
    #7

    Eller så behöver du inte byta tillbaka till ditt efternamn?
    Min Mamma behöll "pappas" efternamn och vi alla heter Johansson =)

Svar på tråden Efternamn för barn vid eventuell skilsmässa?