• jesssicaaa

Vad blir skillnaden?

Jag är så okunnig i detta vad som händer med allt nu när vi ska gifta oss snart...

Min BM äger huset som vi bor i. Och jag har två barn sen tidigare som bor med oss. Jag studerar och har ingen direkt ekonomi.

När min BMs föredetta flyttade ut så tog hon allt ur huset + att han köpte ur henne ur huset eller hur man nu säger. Och han har väl en slags inre rädsla att tänk om han måste göra så igen, då har han inte råd att bo kvar. Därför vill han att vi skriver äktenskapsförord att han äger huset och gården osv...
    Är detta det bästa för oss båda? hur gör man annars?

• Svar på tråden Vad blir skillnaden?
  • prinsessanogrodan

Bäst för er båda att skriva äktenskapsförord  vet jag inte, det betyder ju att om ni skiljer er så måste du och barnen flytta och har ingen rätt till huset som du kanske varit med och renoverat eller lagt pengar på. Är du med och betalar ev lån och amorteringar på huset? Då kan man ju säga att du betalar för huset men om ni skiljer er så har du "inget" för det.....Du har då betalat för ett hus du inte har någon som helst del i rent juridiskt.
    Jag kan förstå att din blivande är rädd för att historien ska upprepa sig, det förstår jag mycket väl.
    Om ni kommer överens om att han betalar ev lån och amoteringar själv? Så att DU inte riskerar att betala på ett hus och sen förlora på det i händelse  av skilsmässa....
    Jag vet inte, kanske ska du prata med någon juridiskt kunnig om detta?

• Snigel Bee
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-21 15:16:18 följande:
    Bäst för er båda att skriva äktenskapsförord  vet jag inte, det betyder ju att om ni skiljer er så måste du och barnen flytta och har ingen rätt till huset som du kanske varit med och renoverat eller lagt pengar på. Är du med och betalar ev lån och amorteringar på huset? Då kan man ju säga att du betalar för huset men om ni skiljer er så har du "inget" för det.....Du har då betalat för ett hus du inte har någon som helst del i rent juridiskt.
    Jag kan förstå att din blivande är rädd för att historien ska upprepa sig, det förstår jag mycket väl.
    Om ni kommer överens om att han betalar ev lån och amoteringar själv? Så att DU inte riskerar att betala på ett hus och sen förlora på det i händelse  av skilsmässa....
    Jag vet inte, kanske ska du prata med någon juridiskt kunnig om detta?
    Håller med! Låter inte som att det är det bästa för dig men för han!
  • jesssicaaa

Jag förstår era tankar. Men jag betalar inget för boendet utan enbart mina egna räkningar. Men våran tanke är ett gemensamt konto efter bröllopet, borde ju bara ge fördelar för mig eftersom jag knappt har några pengar?
    Man kan inte skriva något typ av papper att den dagen jag har ett fast jobb så har jag rätt till halva huset eller hur man nu säger, men måste jag då betala han för halva huset?

• Sebastiána
    jesssicaaa skrev 2011-01-30 21:38:18 följande:
    Jag förstår era tankar. Men jag betalar inget för boendet utan enbart mina egna räkningar. Men våran tanke är ett gemensamt konto efter bröllopet, borde ju bara ge fördelar för mig eftersom jag knappt har några pengar?
    Man kan inte skriva något typ av papper att den dagen jag har ett fast jobb så har jag rätt till halva huset eller hur man nu säger, men måste jag då betala han för halva huset?
    Så länge ni är gifta är det såklart en fördel att du inte betalar för boendet (kommer att det så själv eftersomm jag är i samma sits som du), men om ni skulle skilja er får du som sagt gå från hus och hem. Jag tänkte föreslå min BM att vi åtminstone sätter en tidsgräns på äktenskapsförordet om man kan göra det, så att det gäller t.ex de första 5 åren av äktenskapet eller så. Jag förstår både din BM och min. Min har också blivit blåst på det mesta av sin ex och är rädd för att råka illa ut igen. Jag är inte alls som hans ex och det vet han, men skadan är ändå skedd så att säga.

Om vi skriver äktenskapsord på min BM:s hus ska vi i rättvisans namn också göra det på mina banktillgångar. Det kan ni också göra. Och spara de pengar du sparar på det billiga boendet så att du KAN flytta OM det skulle bli så att ni skiljer er någon gång.
  • Lillananna

Om jag var du skulle jag gå och rådfråga en jurist. De vet bäst. Man kan skriva in det mesta man vill i ett äktenskapsförord. Och dessa kan vara en fördel för dig också. Då jag antar att han har lån osv på huset. Dvs sticker han under efter ni är gifta så kan du sitta där med hälften av hans räkningar på ett hus som du inte bo i.
    skulle jag vara du skulle jag skriva på ett äkteskapsförord där du inte har någon "rätt" till hans hus. När du slutat plugga så får ni sätta er igen och diskutera igenom det. Då kanske du ska köpa in dig i halva huset. Så att ni då alltså äger 50% var. Men han har då inte betalat hela huset och kommer då alltså få pengar av dig/banken som blir hans innan och efter ni skulle splittras...

Det går att göra mycket för att skydda båda parterna. men juristerna vet detta bäst. Och vet också hur man skriver så att det blir lagligt bindande.

Svar på tråden Vad blir skillnaden?