• jesssicaaa

Vad blir skillnaden?

Jag är så okunnig i detta vad som händer med allt nu när vi ska gifta oss snart...

Min BM äger huset som vi bor i. Och jag har två barn sen tidigare som bor med oss. Jag studerar och har ingen direkt ekonomi.

När min BMs föredetta flyttade ut så tog hon allt ur huset + att han köpte ur henne ur huset eller hur man nu säger. Och han har väl en slags inre rädsla att tänk om han måste göra så igen, då har han inte råd att bo kvar. Därför vill han att vi skriver äktenskapsförord att han äger huset och gården osv...
    Är detta det bästa för oss båda? hur gör man annars?

• Svar på tråden Vad blir skillnaden?
  • prinsessanogrodan

Bäst för er båda att skriva äktenskapsförord  vet jag inte, det betyder ju att om ni skiljer er så måste du och barnen flytta och har ingen rätt till huset som du kanske varit med och renoverat eller lagt pengar på. Är du med och betalar ev lån och amorteringar på huset? Då kan man ju säga att du betalar för huset men om ni skiljer er så har du "inget" för det.....Du har då betalat för ett hus du inte har någon som helst del i rent juridiskt.
    Jag kan förstå att din blivande är rädd för att historien ska upprepa sig, det förstår jag mycket väl.
    Om ni kommer överens om att han betalar ev lån och amoteringar själv? Så att DU inte riskerar att betala på ett hus och sen förlora på det i händelse  av skilsmässa....
    Jag vet inte, kanske ska du prata med någon juridiskt kunnig om detta?

• Snigel Bee
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-21 15:16:18 följande:
    Bäst för er båda att skriva äktenskapsförord  vet jag inte, det betyder ju att om ni skiljer er så måste du och barnen flytta och har ingen rätt till huset som du kanske varit med och renoverat eller lagt pengar på. Är du med och betalar ev lån och amorteringar på huset? Då kan man ju säga att du betalar för huset men om ni skiljer er så har du "inget" för det.....Du har då betalat för ett hus du inte har någon som helst del i rent juridiskt.