• GnuGS

Val av tärnor (och marskalkar) – hur har ni tänkt?

Här kommer ett långt inlägg, för er som har lust att bolla idéer kring tärnurval...

Jag hade tänkt nöja mig med mina tre söta syskonbarn i brudnäbben. Det finns även några gudbarn som nog gärna skulle vilja vara med där, och så ett av syskonbarnen till M2B som skulle passa. Det skulle vara fullt möjligt att kopiera kronprinsessparets upplägg och alltså ha ett helt knippe barn och halvvuxna i näbben, men inga tärnor alls.

Eftersom det ändå inte finns någon enskild person som är solklar som tärna, såsom min syster (vi står inte varandra särskilt nära) eller en bästis (har ingen särskild), så tänkte jag helt enkelt att det kunde räcka om några hugade väninnor är med under förberedelserna med klänning, sminkning etc, och sedan är vanliga gäster i kyrkan.

Men M2B vill absolut ha tre av sina barndomsvänner som marskalkar, och kan inte tänka sig att marskalkarna inte skulle få sällskap av lika många tärnor.

Så nu blir det en lite större grej än vad jag tänkte... Har en lista med fem, sex väninnor som alla har goda ”tärnkvaliteter”. Mitt *lyxproblem* är att jag har svårt att välja mellan dessa! Har tänkt fråga tre av av dem inom kort, eftersom det är hög tid.

Jag har känt dem i 5--22 år och ser dem alla som nära. Alla skulle vara ett gott stöd både på bröllopsdagen och i livet i framtiden; alla har visat stort intresse både för att träffa M2B (som är ny i mitt liv) och för bröllopsplaneringen -- så jag tror att de alla vore perfekta. Tror heller inte att någon av dem skulle bli sårad över att inte få bli tärna.
    Några av dem skulle också kunna få andra *hedersuppdrag*, t ex ska vi be en judisk väninna att läsa ur Gamla testamentet under ceremonin. M2B har tänkt be en fjärde barndomsvän att få vara bröllopsvittne, så det kan någon av mina väninnor också få vara – och vem vet, kanske vill någon vara värd(par) på festen.

Trodde att jag hade bestämt mig för vilka tre jag skulle fråga om just tärnrollen. Men så träffade jag häromveckan en tjej jag känt sedan gymnasietiden, och insåg att hon under mina tonår var lite av min personliga stylist och en i största allmänhet kreativ person.
    När hon nu erbjöd sig att fara från sin hemort till Stockholm för att hjälpa mig kolla på klänningar kom jag på att hon också borde få vara tärna (kanske var det just det hon fiskade lite efter?!). Några av de andra är mer utvalda för sina allmänna personliga kvaliteter och inte så inne på klädsel/stil/smink/hår som hon.

En annan av ”tärnkandidaterna” -- hon som vi ska be läsa ur GT -- är gravid, och kommer att vara relativt nyförlöst med sitt tredje barn vid tiden för mitt bröllop. Det kanske innebär att hon tycker det är lugnast att vara med sin bebis och amma i lugn och ro, snarare än att springa runt med mig under de stressiga förberedelserna?! (Så mycket spring blir det väl inte, men lite rörigt med förflyttningar, tärnfotografering före vigseln etc.)

Jag grubblar alltså lite på vilka som ska passa, fram och tillbaka – men har i alla fall bestämt att det inte gör ett dugg i sig att de flesta av tärnorna är gifta och har barn (trots att vi i övrigt kommer att vara hypertraditionella). Vi kommer inte heller att kalla dem ”hedersdamer” eller något sådant.

• Hur har ni tänkt när ni valt tärnor, i de fall det inte varit helt solklart? Har ni prioriterat personer som inte behöver tänka på sina småbarn under dagen?

• Blir det helt galet och bridezilligt att ha FEM tärnor (och dito marskalkar)? Vi ska ha ett stort och traditionellt kyrkbröllop, och kyrkan är stor och ”tål” stora följen – men det kanske ändå blir lite mycket? Ni som haft ett stort brudfölje, har ni varit nöjda med det? Det ser lite crazy ut med många tärnor på t ex amerikanska bröllopsfoton, men varför inte...

Egentligen vill jag gärna ha både fem tärnor och fem gud- och syskonbarn i näbben, men inser att det kräver minutiös planering... Jag kommer visserligen att ha gott om tid veckorna före bröllopet, men gränsen för vad man kan klara att planera går kanske här någonstans!

Oavsett antalet tärnor har vi dock tänkt att de får betala sina klänningar och skor själva, vi kommer inte att ha några krav på färgmatchning. Men hår, sminkning och blommor måste vi kanske stå för, så lite dyrare blir det väl ju fler personer det handlar om...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 14:03
    Vill bara lägga till att jag - som bor i USA - inte har någon särskild hang up gentemot amerikanska bröllop... Det är bara det att vi kommer att ha ett riktigt traditionellt, svenskt bröllop!

• Svar på tråden Val av tärnor (och marskalkar) – hur har ni tänkt?
  • GnuGS

Gjorde tyvärr inte klart fetmarkeringarna och hade tänkt korta lite innan jag råkade posta inlägget ovan. Sorry om det blev lite svårläst...

Jag glömde också att jag skulle vilja fråga om presenter till tärnor och marskalkar (ser att det finns en separat tråd, med fina förslag på sådana). Är det en traditionell svensk grej, eller en idé från amerikanska bröllop?
    Jag har aldrig varit tärna och vet inte vad som är brukligt. Min M2B har varit toastmaster på massor av bröllop, och marskalk på några. Han har aldrig varit med om att få någon särskild present för detta – och tror således att det är en typisk, galen BT-idé...

• Biscuit

Vill ni ha 5 tärnor resp marskalker så tycker jag att ni ska ha det. Det är väl inga problem.

Själv valde jag mina två tärnor genom att ta personer som känner mig så pass bra att jag inte behöver säga så mkt. Blir jag nervös, virrig eller svimmfärdig så vilja inte behöva säga det till dem. Men så resonerade jag och tyckte därför det var ganska enkelt. Har inte tagit hänsyn till vad någon tycker och tänker men det kanske jag kommer få ta smällen av senare.

M2B gick på någon sorts magkänsla, tydligen verkar det ganska lätt för dem på något sätt.

Lycka till!

• GnuGS
    Biscuit skrev 2011-01-11 15:00:11 följande:
    Vill ni ha 5 tärnor resp marskalker så tycker jag att ni ska ha det. Det är väl inga problem.

Själv valde jag mina två tärnor genom att ta personer som känner mig så pass bra att jag inte behöver säga så mkt. Blir jag nervös, virrig eller svimmfärdig så vilja inte behöva säga det till dem. Men så resonerade jag och tyckte därför det var ganska enkelt. Har inte tagit hänsyn till vad någon tycker och tänker men det kanske jag kommer få ta smällen av senare.

M2B gick på någon sorts magkänsla, tydligen verkar det ganska lätt för dem på något sätt.

Lycka till!
    Tack!

Håller med om att det verkar enklare för karlarna... Men ändå inte, jag påpekade att M2B:s svåger vore en naturlig reserv (vilket han verkligen vore; han har funnits i deras familj i 25 år och de står varandra nära) ifall någon av marskalkarna skulle tacka nej. Men det hade han knappt tänkt på alls.

Det är inte så att jag tror att det är några problem i sig att ha många tärnor/marskalkar, men anledningen till att jag inte ville ha några tärnor från början är att jag tänkte att det kommer att vara så mycket som ska koordineras och planeras ändå. Antar att det blir mer koordinering och kostnader med fem än med tre... Vad folk tycker och tänker struntar vi däremot i!

Hoppas också att tärnorna, hur många de nu blir, noterar ifall jag blir svimfärdig!
  • TheD

Hm, jag skulle nästan tycka det vore "cool" (kommer inte på något annat ord) med endast marsalk* xx... Man ska inte ha tärna/tärnor om man inte vill eller känner att det blir fel för att det inte finns några självklara. Detta gäller även åt andra hållet med marsalk.

Tänk attt du går in med endast karlar? Kan inte vara så pjåkigt ;)

Gör som ni själva vill.

Min syster som är mjn bästa vän kommer vara tärna och sen min fästmans goda vän ska vara marsalk. För oss känsn det lite överdrivet att ha 700 folk gåendes bakom haha. Om inte annat lite amerikanskt dvs överdivet. Men det är vad VI tycker så inga påhopp nu för jag vet hur dessa trådar kan spåra ur!!!!

• S2011

jag hade inga större problem att välja tärna (när jag väl kommit fram till att det var bra att ha en..) - det fick bli min bästa vän.

bm däremot hade stora svårigheter i att välja best man. han har en enorm umgängeskrets (till skillnad från mig) och hade 4-5 stycken som han funderade mellan.. han var dock på det klara med att han bara ville ha en av killarna med sig. det tog honom flera månader att komma fram till den kille han ville ha med sig (och som förstås var den jag hade räknat med att han skulle väljaGlad).

det är okej att fundera lite och sen låta magkänslan styra. lycka till!

• GnuGS
    TheD skrev 2011-01-11 16:26:09 följande:
    Hm, jag skulle nästan tycka det vore "cool" (kommer inte på något annat ord) med endast marsalk* xx... Man ska inte ha tärna/tärnor om man inte vill eller känner att det blir fel för att det inte finns några självklara. Detta gäller även åt andra hållet med marsalk.

Tänk attt du går in med endast karlar? Kan inte vara så pjåkigt ;)

Gör som ni själva vill.

Min syster som är mjn bästa vän kommer vara tärna och sen min fästmans goda vän ska vara marsalk. För oss känsn det lite överdrivet att ha 700 folk gåendes bakom haha. Om inte annat lite amerikanskt dvs överdivet. Men det är vad VI tycker så inga påhopp nu för jag vet hur dessa trådar kan spåra ur!!!!
    Haha, jag tyckte också att det kunde vara stiligt att gå in med en massa karlar. Men jag tycker i och för sig att det ska bli kul att gå in tillsammans med några av mina bästa väninnor också, även om det inte direkt är något jag drömt om...
    (Jag har inte haft några föreställningar ”om hur drömbröllop skulle vara” alls tidigare, utom att jag tänkte att mina syskonbarn skulle vara riktigt söta som näbb. Sedan träffade jag M2B, och det stod klart att det måste bli ett riktigt traditionellt kyrkbröllop. Och det passar mig faktiskt också! Men jag har alltså inte tänkt ut tärnor sedan länge, som en del verkar ha gjort.)

Jag och M2B har varit singlar så länge, och har båda stora vänkretsar där alla verkligen gläds åt att just vi funnit varandra, så på det viset är det ju fint att gå in tillsammans med många nära vänner. Det kommer i alla fall inte att bli ”fel”! Men visst kan det bli lite överdrivet...  Här har ni ett bröllop med sju coola tärnor och dito marskalkar (eller kanske snarare best men/groom’s men, eftersom det är i USA): jonaspeterson.com/wedding/wedding-nick-surya-basalt-colorado.
  • GnuGS
    S2011 skrev 2011-01-11 16:52:29 följande:
    jag hade inga större problem att välja tärna (när jag väl kommit fram till att det var bra att ha en..) - det fick bli min bästa vän.

bm däremot hade stora svårigheter i att välja best man. han har en enorm umgängeskrets (till skillnad från mig) och hade 4-5 stycken som han funderade mellan.. han var dock på det klara med att han bara ville ha en av killarna med sig. det tog honom flera månader att komma fram till den kille han ville ha med sig (och som förstås var den jag hade räknat med att han skulle väljaGlad).

det är okej att fundera lite och sen låta magkänslan styra. lycka till!
    Intressant att höra hur ni tänkt, tack för lyckönskningarna!
    Och vad skönt att ha en enda person som liksom är helt rätt i sammanhanget... M2B har också EN vän som det helt klart skulle bli ifall han liksom bara fick ha en marskalk.
    Mig passar det i och för sig bra att ha många nära väninnor istället för en enda som är ännu mer nära, om ni förstår vad jag menar.
    Nå, det löser sig nog. Ska bli riktigt roligt att ta del av reaktionen från dem som jag kommer att fråga, en och annan kan nog bli lite paff (och glad)!
  • cookieandkermit

För mig och min BM så var valen självklara. Jag har min absolut bästaste vän som tärna och han sin absolut bästaste vän som "bestman". Dock kommer inte min tärna ha de "traditionella" uppgifterna som möhippa och dyl utan jag "kräver" bara att hon är med mig hela dagen på dagen D. Och vi kommer troligtvis betala för deras kläder så min tärna kanske får ett halsband också, då det går att hitta billiga klänningar men det är svårare att hitta billiga kostymer o dyl..

• J och J

Vi har också ett litet dilemma i denna fråga.
    Först skulle vi ha fyra till fem stycken vardera. Men det blev svårt för mig att välja några. Har många jag skulle vilja ha med mig.

Min blivande har också många som står honom nära.

Just nu ser det ut som att vi kommer ha tre vardera och även en best man som står framme med blivande. far ska gå med mig.

Min bästa vän och min syster är dom två som är självklara för mig.

best man blir blivandes bror. sedan min lillebror och min systers man. båda väldigt nära vänner till honom. sen är det en till nära vän till min blivande.

min tredje har jag dock jättesvårt med. en del av mig vill fråga blivandes syster. alla andra våra syskon är med i följet och känns lite taskigt att inte hon också ska få va det. dock ska hon nog vara en av solisterna på vigseln. hon är 16 år.
    men samtidigt är inte hon någon jag skulle ha valt helt självmant tror jag.
    jag vet inte vem annars den tredje skulle vara. har många nära vänner. någon från utlandet som jag inte vet om dom kommer komma. en annan som är gravid och kommer ha ett spädbarn då så det blir lite svårt med det kanske.  det är folk som har stått mig nära massor med år även om vi inte alls ses så ofta. 

kanske är det lättast att välja blivandes syster. vilket dilemma...

bröllop är inte ett superlätt projekt!! 

• SaJo1981

tärnor var lättast för mig, det stod helt solklart för mig att ha min syster, min m2b´s syster och min allra bästa vän, tyvärr hade då min sambo en lista på 5 som han ville ha som marskalkar så det blev lite svårt att välja som han sa...till slut blev det tre av hans bästa vänner (jag had eju gärna sett min bror med men det är som sagt inte mitt val) den 4 vännen blev toastmaster istället och min bror får äran att leda våra tvillinggossar in i kyrkan eftersom dom inte ens har fyllt två vid tiden för vårt bröllop=)

• FruHassel

Här har jag stora problem med funderingarna kring tärn/tärnor. Min bm vill ha sina 2 bästa kompisar och visst skulle jag kunna tänka mig att ha min bästa kompis som tärna MEN problemet är att hon inte är engagerad på det viset med saker. Hon gillar inte att vara i blickfånget och jag tror inte att hon skulle tycka att det var speciellt roligt att vara mitt stöd en hel dag ... Jag är dessutom en person som gillar att vara "ensam". Min pappa ska leda mig fram i kyrkan och på sätt och vis kanske det räcker men samtidigt skulle jag vilja ha tärnor.... svårt

• Jeliqa

Vi kommer att ha ojämnt med tärnor och marskalker. BM har valt två av sina vänner till marskalker och vill inte ha fler medan jag har tre tärnor. De kommer dock inte att gå in tillsammans någon av dem så det är inget problem för oss.

Jag valde mina tärnor med hjärtat. De som jag helst ville dela hela dagen med, förberedelser och planeringstiden. BM tog två av sina barndomsvänner och tänkte inte över det mer . :)

• mojikanan

Det är bara fantasin som sätter gränser!! 
    När det gäller sitt eget bröllop så tycker ja att det inte finns någe "rätt eller fel"
    Jag ska ha tre tärnor!
    Min kusin, min svägerska och min bästa vän sen 20 år tillbaka..
    vi kommer att ha en bestman min blivandes bästa vän  och den som för fram mig på vigseln och det kommer att vara min lillebror!!

• turbovampyria

Jag ska ha en tärna och min mb en marskalk. Jag ska också ha en brudmarskalk, dvs en av mina killkompisar som blir min tärna Skrattande

• turbovampyria

Jag glömde att skriva att min tärna är min syster och mb's marskalk är han bästa vän. Brudmarskalken är en av mina bästa vänner.

• eeyore78

För mig har det inte varit svårt alls att välja mina tärnor och näppar
    Jag ska ha min absolut bästa vän och hennes tre helt underbara döttrar som tärnor och näppar
    Min blivande man´s dotter är ett självklart val och min brorson ska oxå vara med <3
    Så jag kommer att ha 3 tärnor och 2 näppar

På min blivande mans sida kommer hans son att vara och två av hans kompisar + min brorson
    Gillar tanken på att vi är lite fler där framme och delar denna stunden <3

Jag ska be mina två bröder "ge bort" mig då våran far inte länge är i livet
    Dom har inte blivit tillfrågade än men jag hoppas att dom säger JA
     Om dom inte vill så går jag upp själv (tror jag)

Vi kommer nog oxå att stå för kostanderna för deras kläder
    (tur att det finns mååånga fina billiga klänningar men som en här så det är lite värre med killarnas kläder)
    men förhoppningsvis så har dom en kostym =))

• GnuGS

Nu har jag pratat med de flesta av mina tilltänkta tärnor, näbbar samt ett bröllopsvittne, och de flesta har tackat ja (utom en höggravid tärnkandidat som funderar på ifall det skulle funka att ägna tiden åt att springa runt med mig, när hon behöver amma sin bebis en hel del – och min femåriga brorsdotter måste fundera lite på ifall hon vågar vara med i näbben när alla kollar på henne!).
    Traditionellt är ju tärnan en ungmö – men på grund av *min höga ålder* har jag mest gifta väninnor/väninnor med barn. Vill bara säga att det känns bra (och vi kommer inte att kalla dem ”hedersdamer” eller liknande)! De jag pratat med hittills har haft mycket kloka råd om bröllopsfestarrangemang och om äktenskap, som ingen ogift mö i världen skulle kunna leverera.

Svar på tråden Val av tärnor (och marskalkar) – hur har ni tänkt?