• Wintercandles

    tog tillbaka frågan om hon ville vara tärna

    Långt innan det var offentligt att vi skulle gifta oss hade jag klart för mig vem jag ville ha som tärna bredvid mig. Men när jag väl frågade fick jag ett konstigt svar att "bara du inte väljer en klänning jag kommer se tjock ut i". Inte riktigt den reaktion jag hade förväntat mig kanske. Klänningsvalet hade jag ändå låtit henne få göra, då jag tycker att även tärnan ska få känna sig bekväm.

    Intresset fanns aldrig & hon frågade inget om vårt bröllop.
    Men en dag när hon träffar mig & min m2b säger hon många sårande saker bland annat frågar hon om vi verkligen har tänkt igenom det här med giftermål för det tar trots allt lång tid att skilja sig & om vi inte tycker att det känns fel med tankte på hon dumpat sin kille för 2 månader sedan.

    Jag blev sårad & min m2b blev arg vilket resulterade i jag ringde upp henne och förklarade hur vi kände. Jag sa  helt enkelt att vi inte ville ha henne som tärna längre. Reaktionen blev tystnad...

    Kanske jag överreagerade? Kanske jag inte kan förvänta mig att få stöd från min tärna? Har sånt fruktansvärt dåligt samvete.

  • Svar på tråden tog tillbaka frågan om hon ville vara tärna
  • förlovadflicka

    Jag tycker det var bra, någon som tycker så hade jag inte velat ha på mitt bröllop över huvud taget. Vet ju inte hur du sa det, men sa du det lugnt och respektfullt så kan du vara lugn, du har inte gjort något fel, det är det hon som gjort. :)

  • Wintercandles

    Jag sa det på ett väldigt lugnt sätt och förklarade precis som jag kände. Ordvalen är inte det lättaste i det sammanhanget. Men jag la upp det på ett sådant sätt så hon förstod att jag blivit sårad, sen frågade jag henne vad hon själv tyckte.
    Tanken var absolut inte att skälla, skrika eller använda elaka ord. Sånt hade jag bara ångrat i efterhand.
    Fast nu tycker jag klart att det är jobbigt ändå.
    Känns liksom fel att fråga någon annan nu :(

  • förlovadflicka

    Förstår att det känns så men alltså, så gör man bara inte! Det är hon som gjort fel och inte du, klart att du ska fråga nån annan om du vill :)

  • Smuppra

    Oh.. jobbigt det där men tycker du har gjort rätt. Jag ska fråga min tärna imorgon och jag hoppas definitivt på mer respons än "jag vill inte se tjock ut i tärnklänningen". Trots att min tärna födde barn i början på december...

    Förstår att det känns konstigt att fråga någon annan nu, men om du har någon annan god kandidat så tycker jag att du ska fråga den andre. Kan ju vara bra om du är ärlig också och säger att du hade den andra först men att.. osv. Så inte det kommer fram senare på ett dåligt sätt...

  • Wintercandles
    Smuppra skrev 2011-01-11 18:08:25 följande:
    Oh.. jobbigt det där men tycker du har gjort rätt. Jag ska fråga min tärna imorgon och jag hoppas definitivt på mer respons än "jag vill inte se tjock ut i tärnklänningen". Trots att min tärna födde barn i början på december...

    Förstår att det känns konstigt att fråga någon annan nu, men om du har någon annan god kandidat så tycker jag att du ska fråga den andre. Kan ju vara bra om du är ärlig också och säger att du hade den andra först men att.. osv. Så inte det kommer fram senare på ett dåligt sätt...
    Tack för tipset. Har tänkt på det du skrev om att det kan komma fram på fel sätt om jag inte berättar det själv.

    Lycka till själv med din tärna imorgon :)
  • BlackWIngedAngel

    Jag tycker att väldigt många av dikussionstrådarna härinne handlar om tärnor som inte lever upp till brudarnas höga förväntningar. Vanligtvis tillhör jag gruppen som säger; Glöm inte att det inte är deras bröllop, att de kanske inte insåg att du hade så höga krav på engagemang och glöm inte att ni ska ha en relation när bröllopet är över.

    Men någonstans går gränsen för hur förstående en brud ska vara också och i det här fallet har jag fullt förståelse för dig. Man får inte låta folk bete sig hursomhelst mot en!

  • Maria Rebecca

    Om det känns obekvämt kanske du kan "hoppa" tärna och "låna" några barn till brudnäbbar istället? Håller i övrigt med föregående talare, man kan inte ha hur höga krav som helst på sin tärna, men att de inte ifrågasätter äktenskap kan man faktiskt förvänta sig.

  • J och J

    Håller helt klart med föregående talara. Förväntar man sig ett visst beteende och engagemang får man prata med tärnan/orna och berätta vad man förväntar sig så det är klart. Ingen kan läsa ens tankar.

    min syster och ena tärna sa när jag frågade henne. Jag tänker inte ha vilken färg som helst på klänningen! du vet ju hur jag är. vi fick prata om det och säga att jag inte förväntade mig en sån kommentar utan snarare som hennes man och marskalk. Jag tar på mig vad ni vill.
    men nu är det utrett. Vi är såååå olika så man måste prata klarspråk annars blir det onödiga missförstånd och smågnabb.

    Men att tärnan ifrågasätter äktenskapet. illa. en gräns som stegs över.
    Helt klart kan du fråga någon annan som tärna! 
    Det är inte ditt fel alls
     

  • Wintercandles

    Jag förväntar mig inte att min tärna ska springa ärenden (detta gör jag gärna själv med min m2b, då planerandet är så roligt) eller vara mig till lags hela tiden.
    Förstår att man som tärna kanske inte heller riktigt tycker att bröllopsplanerandet kan vara så roligt att lyssna på jämt. Men jag förväntar mig däremot att min tärna ska tro på mitt framtida äktenskap. Och inte uttycka så illa som hon nu gjorde.
    Det jag vill få ut av min tärna är någon att bolla lite ideer med fram till bröllopet & någon som finns vid sida ha att roligt med & kan lugna nerverna lite på själva bröllopsdagen. Helt enkelt det man brukar ha vänner till i vardagen :)

  • J och J

    wintercandles: håller helt med dig.
    välj någon annan som du  känner faktiskt kan stötta dig med det du vill. 

  • Cammee

    Tycker att du gjorde helt rätt. Hade fått spel om min tärna hade sagt så till mig.
    Dock kanske lite synd om henne för hon kanske känner sig avundsjuk, eller pga uppbrottet med hennes pojkvän kanske hon inte tror på kärleken just nu, men det ger absolut henne ingen rätt att säga så.
    Synd om dig när du så länge vetat att du vill ha henne bredvid dig. Hade känt mig besviken. Men du klarar dig nog bättre utan henne som tärna. ;)

  • Smuppra
    Wintercandles skrev 2011-01-11 22:34:33 följande:
    Tack för tipset. Har tänkt på det du skrev om att det kan komma fram på fel sätt om jag inte berättar det själv.

    Lycka till själv med din tärna imorgon :)
    Tack!  Det gick bra. Hon blev glad och svarade ja och tyckte att det var en riktig ära! Hennes första fråga var om hon måste hålla tal (scenskräck). Men det kräver jag inte av henne, bara hon står med oss där framme så är jag nöjd Vis efter BT-trådar så berättade jag redan nu vad jag tänkt kring hennes roll och att jag inte har råd att betala klänning osv. Det förstod hon och frågade vilka krav jag hade och vad man egentligen kan ha på sig i kyrkan. "Måste den vara hellång eller kan man ha till knäna?" Så det känns bra.

    Hoppas det känns bättre nu efter några dagar med oss BT-brudar bakom dig.
  • Wintercandles
    Smuppra skrev 2011-01-13 19:20:04 följande:
    Tack!  Det gick bra. Hon blev glad och svarade ja och tyckte att det var en riktig ära! Hennes första fråga var om hon måste hålla tal (scenskräck). Men det kräver jag inte av henne, bara hon står med oss där framme så är jag nöjd Vis efter BT-trådar så berättade jag redan nu vad jag tänkt kring hennes roll och att jag inte har råd att betala klänning osv. Det förstod hon och frågade vilka krav jag hade och vad man egentligen kan ha på sig i kyrkan. "Måste den vara hellång eller kan man ha till knäna?" Så det känns bra.

    Hoppas det känns bättre nu efter några dagar med oss BT-brudar bakom dig.var
    Vad roligt med den reaktionen du fick av din tärna :)
    Precis så man vill att det ska vara.

    Själv så känns det absolut bättre. Men jag kommer vänta ett tag innan jag frågar annan vän.  
  • Smuppra

    Skönt att det är bättre. Ibland är forum bra att ha jo, klokt att vänta lite med att fråga nästa lycka till!

Svar på tråden tog tillbaka frågan om hon ville vara tärna