• baby74

Hur gör man bordsplacering om man inte vill ha honnörsbord?

Hejsan,
    Vi ska gift oss i juni och har börjat att fundera på bordsplacering. Det är nämligen så att vi vil inte ha honnörsbord tillsammans med våra föräldrar utan skulle hellre sitta med våra närmaste vänner, brudtärna och bestman.
    Men hur gör man då placeringen? Ska man fortfarande ha honnörsbord fast göra en placering med kompisar istället? kommer det att bli för mycket negativa reaktioner? Eller kan man göra på något annat sätt? Runda bord? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur gör man bordsplacering om man inte vill ha honnörsbord?
  • förlovadflicka

Blir inte föräldrarna väldigt ledsna då? Våra hade verkligen blivit det... :S

• Novanna

På svägerskans bröllop placerade man bästa vännerna närmst bruden och brudgummen vid det avlånga honnörsbordet, vet bara hur illa min svärmor tog detta (djupt stött och besviken, att få stoltsera med att vara brudens mor var viktig för henne). Alla vi andra reagerade också och undrade vad som hänt. Kanske hade det då sett bättre ut med runda bord, så att man kommit ifrån det här med ett honnörsbord, alla hamnar då mer på samma nivå som vid en vanlig fest.

• Moster Stina

Ni kanske har ett viktigt skäl till att ni ej vill ha med föräldrarna...

Runda bord kan vara svårt att få fram. Kan väl bli väl krångligt och dyrt bara för att de ska bli runda.

Men det är väl klart att ni skulle kunna sitta tillsammans med era vänner vid ett honörsbord.
    Sätt några pallar mitt emot brudparet, där folk kan slå sig ned och prata extra med er under kvällen.

Vidare så kan ju småbord vara ett alternativ i alla fall, om man nu inte vill ha ett U-eller E-format bord med långa tungor.
    Jag var på ett bröllop förra året, som hade honörsbord, plus småbord och det var jättetrevligt tyckte i alla fall jag.
    Då har man liksom större chans att lära känna några fler vid bordet än bara sin nämaste bordgranne.
    dessutom är det ingen som blir placerad längst bort på kortsidan, på det minst attraktiva stället.

Vi skall själva göra så, och i den lokalen vi skall vara så skall vi enligt tips skjuta ihop två fällbord så att det blir ett större kvadratiskt. Och sen bilda massor av sådana småbord.

• GnuGS
    Moster Stina skrev 2011-01-10 13:52:05 följande:
    Jag var på ett bröllop förra året, som hade honörsbord, plus småbord och det var jättetrevligt tyckte i alla fall jag.
    Då har man liksom större chans att lära känna några fler vid bordet än bara sin nämaste bordgranne.
    dessutom är det ingen som blir placerad längst bort på kortsidan, på det minst attraktiva stället.

Vi skall själva göra så, och i den lokalen vi skall vara så skall vi enligt tips skjuta ihop två fällbord så att det blir ett större kvadratiskt. Och sen bilda massor av sådana småbord.
    Hur många blir det kring ett sådant småbord -- 8 personer (två på varje sida), eller?
  • baby74

Ja, vi tycker om våra föräldrar så det är inga dispyter eller så som gör att vi tänker så här. Det är bara det att det vore så mysigt att få vara närmast ens nära vänner.

Vi vet att det finns runda bord som det ryms max 12 personer på och vi räknar med att det blir ungefär 60-70 personer. Vad vi funderar på är om man har runda bord, bara för att bryta helt mot traditionerna, och tar bort de platser som har ryggen mot brudparet och har någon dekoration där istället så ser alla brudparet. Om vi placerar ett runt bord precis brevid vårat med våra föräldrar och några andra nära vänner/familj så är dom ju iallafall nära oss. Tror ni det skule fungera?
    Naturligtvis skulle vi prata med våra föräldrar om det innan så att dom är med på det .

• stjärna18

Vi ska ha ett honnörsbord med bestman och tärnorna + deras respektive och sen duka med tre "tungor".
     Vi vill inte ha ett klassiskt bröllop och festen vill vi ska vara kul och inte så "tillknäppt". Vi vill ju hellre sitta och prata med våra vänner än föräldrar och de har inget emot detta alls. Sen är det ju inte så att man ska sitta still hela kvällen. Vi ska ha en grillbuffé och sen tårta på det. Vi har hyrt ett liveband så det blir musik strax efter middagen och då hoppas jag så många som möjligt ställer sig upp och dansar =)
    Jag tycker att man ska göra som man själv vill och inte lyssna för mkt på alla andra, det är trots allt ert bröllop och ni som bestämmer. Lycka till!!

• korpen

Jag jobbade med servering på ett bröllop där man använt sig av den varianten som beskrivs här ovan, ett honnörsbord med ett gäng runda bord framför, 6 st om jag minns rätt. De var ungefär 5-6 personer runt småborden. Det verkade väldigt trevligt och gemytligt. Efter ett tag löstes också grupperna upp såklart och både brud och brudgum förflyttade sig runt till de olika borden och satt vid varje bord ett tag under kvällen.

Vill ni inte ha honnörsbord alls kan ju det vara ett alternativ, med bara runda bord utspridda.

• baby74

Ja, det låter ju faktiskt mysigt med honnörsbord och småbord också!
    Vi vill inte heller ha ett klassiskt bröllop där man måste följa etiketter hela tiden utan det ska vara uppsluppet och inte så tillknäppt som jag misstänker att det mycket väl kan bli.
    Stjäna 18; var sätter ni era föräldrar?

• baby74

Blir det inte för "formellt" med honnörsbord om man vill lätta upp stämningen?

• turbovampyria

Jag kommer inte ha ett traditionellt honörsbord. Det är ett honörsbord med 5 tungor. Jag och min sambo i mitten och brudföljet bredvid oss på vardera sida. Tror att min mamma blev lite besviken men hon accepterade det och sa att det var jag som bestämde hur jag ville ha det.

• Moster Stina
    GnuGS skrev 2011-01-10 14:01:32 följande:
    Hur många blir det kring ett sådant småbord -- 8 personer (två på varje sida), eller?
    Enligt en bröllopsfixare jag känner, så skall vi ha 9 st vid varje bord. Antar att hon menar att vi inte ska sätta några med ryggen mot brudparet då.
Svar på tråden Hur gör man bordsplacering om man inte vill ha honnörsbord?