• Emblas Mamma

    Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?

    Alltså vi vet inte riktigt hur marskalken ska vara klädd!
    Hur ska ni göra?
    Likadana kläder som brudgummen? Men hur skiljer man dom åt då?
    Eller har dom helt olika?
    Eller bara samma färger?
    Eller bara samma kläder och olika färger?

    Har aldrig tänkt på det innan och nu känns det ju lite konstigt :P


  • Svar på tråden Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?
  • Sebastiána

    Egentligen ska de klä sig lika, men vi kommer nog göra så att de har likadana kostymer men att brudgummen har extrasnygg väst och plastrong och marskalken bara slips.

  • ClaraH

    Vi har satt samma klädkod på alla. Men brudgummen kommer ha väst och det kanske inte alla gäster har, även om det är ett helt OK tillägg till klädkoden kavaj. Korrekt enligt etikett (M Ribbing) är att alla män ligger på samma klädnivå, men jag förstår om man som brudgum vill sticka ut. Dock tycker jag att det på festen ser bäst ut om marskalken har samma klädkod som övriga gäster.


    Personligt tycker jag att ha kläder i färgtema är att övermatcha, men det är min högst personliga åsikt. Min tärna kommer att ha det hon passar bäst i och jag tror inte det blir enligt färgtemat.

    Jag tror inte att det är svårt att skilja ut vem brudgummen är, det är han som går med bruden...Glad. Tänkt när klädkoden är Högtidsdräkt, då ser alla likadana ut och det finns inget behov av att se annorlunda ut, det skulle ju verkligen vara att bryta mot etiketten.

  • Emblas Mamma

    OJ vad svårt det blev nu:)
    Vi tänkte egentligen att brudgummen och marskalken skulle ha ungefär likadana kläder.
    Men jag har aldrig tänkt på att brudgummen inte ska vara finare än gästerna?
    Bruden får ju vara det och jag tycker det är lite orättvist mot stackars brudgummen :)

    Brudgummen ska ju ha hatt och hanskar och fickur och jättefina kläder:) hehe.. tänkte att marskalken skulle gå lite åt samma håll med hatt och så..
    Men är det för fint då? jag har faktiskt aldrig tänkt tanken, jag har inte varit på så många bröllop och jag är inte så bra på vett och etikett, men för mig har det alltid varit självklart att brudgummen ska vara mycket finare än alla gästerna liksom bruden är vackrare än alla andra kvinnorna:)
    jag kanske har fel men så har jag alltid trott..

    Kanske ska fråga i bröllopsbutiken vad dom tycker? Dom verkade vara jättebra på det.. Vi får väl åka tillsammans en dag.

    Men å andra sidan - traditioner bryts ju så ofta idag - tror ni någon lägger märkte till om man gör lite som man vill? :)


  • ClaraH

    Jag tror att det är många som väljer andra kläder på brudgummen än vad de manliga gästerna har. Men personligen tycker jag att marsalken ska vara klädd som övriga gäster. Det känns normalt att både brudgum och brud sticker ut men på festen tycker jag som sagt att det är lite konstigt att marskalken gör det...

  • Emblas Mamma
    ClaraH skrev 2011-01-09 19:11:48 följande:
    Jag tror att det är många som väljer andra kläder på brudgummen än vad de manliga gästerna har. Men personligen tycker jag att marsalken ska vara klädd som övriga gäster. Det känns normalt att både brudgum och brud sticker ut men på festen tycker jag som sagt att det är lite konstigt att marskalken gör det...
    oj.. har inte ens tänkt på det!
    det kanske är konstigt? Men dom borde kanske matcha färger i alla fall? hmm. svårt det blev!
    Vi tänkte inte ens ha en klädkod:) Vi har så dålig koll..
    Men min blivande tyckte nog att marskalken med skulle ha hatt och så.. Vad är klädkoden om man är uppklädd på det viset? Lite spännande att veta:)
  • ClaraH

    Ja, hatt säger inte så mycket... Ska han ha kostym, frackcoat, smoking eller frack? Det finns klädkoderna Kavaj, Mörk kostym, Smoking, Högtidsdräkt. Kavaj är lägsta och innebär kostym men den behöver inte vara mörk längre i och med att klädkoden Mörk kostym nu tillkommit. Om det är mycket informellt kan man även då ha kavaj (lazer) och udda byxor (men inte jeans).

    Jag tycker absolut att ni ska ha en klädkod för gästernas skull, annars blir man så förvirrad som gäst och vet inte vad som gäller. Ni kommer få många samtal då. Man vill ju varken komma underklädd eller överklädd som gäst. Rent ettikettsmässigt betyder utelämnad klädkod, Högtidsdräkt (även om man nog skulle ringa och fråga i så fall).

  • S2011

    min blivande man och hans best man införskaffar sig varsin, valfri kostym.
    skjorta, slips, fluga, väst, gjord osv får väl var och en göra som de vill med.
    vi har inget färgtema, så det behöver inte vara nån rätt-färg-hets heller.
    förhoppningsvis är det ju två olika människor i kläderna och det gör ju att de skiljer sig åt per automatik Flört

  • Emblas Mamma

    Frockcoat ska han ha:)

    Men helt ärligt, är det inte inviduellt med klädkoder? eller jag vet inte, vi är faktiskt inte så fina i kanten av oss i släkten och jag bryr mig faktiskt itne alls om det kommer någon i jeans och någon i kostym:)
    JAg vet att mina släktingar tycker likadant och mina vänner är för unga för att tycka något sånt alls..

    Men det kanske bara är jag:) Vi har alltid varit dom vi är och kunnat visa oss hur som helst för varandra.. hmm.. men jag vet inte.. grejen är den att jag vill inte tvinga massa unga killar att köpa kostym när dom inte har, det blir ju dyrt för dom :(
    Inget illa ment mot alla andra, men vi har lite yngre killar i släkten som aldrig ägt en kostym och jag hade nog blivit glad om dom kom i skjorta och snygga jeans ändå:) Det tycker jag ser uppklätt ut.

    Klart det inte är så många som tycker som jag, ja vet det, men det är så vi känner i vår familj/släkt.. kanske mycket annorlunda till de flesta men ändå.. hmm..


  • Wintercandles

    Kan ni inte bara skriva uppklätt eller valfritt som klädkod? Då blir ju ingen tvingad att köpa kostym. Att klä upp sig gör förhoppningsvis de flesta ändå till ett bröllop.

  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-01-09 19:35:27 följande:
    Frockcoat ska han ha:)

    Men helt ärligt, är det inte inviduellt med klädkoder? eller jag vet inte, vi är faktiskt inte så fina i kanten av oss i släkten och jag bryr mig faktiskt itne alls om det kommer någon i jeans och någon i kostym:)
    JAg vet att mina släktingar tycker likadant och mina vänner är för unga för att tycka något sånt alls..

    Men det kanske bara är jag:) Vi har alltid varit dom vi är och kunnat visa oss hur som helst för varandra.. hmm.. men jag vet inte.. grejen är den att jag vill inte tvinga massa unga killar att köpa kostym när dom inte har, det blir ju dyrt för dom :(
    Inget illa ment mot alla andra, men vi har lite yngre killar i släkten som aldrig ägt en kostym och jag hade nog blivit glad om dom kom i skjorta och snygga jeans ändå:) Det tycker jag ser uppklätt ut.

    Klart det inte är så många som tycker som jag, ja vet det, men det är så vi känner i vår familj/släkt.. kanske mycket annorlunda till de flesta men ändå.. hmm..
    Frockcoat är inte någon etablerad klädkod. Jag föreslår att ni kör på "Kavaj".
Svar på tråden Vad är skillnaden i kläderna mellan brudgum och marskalk? Hur matchar dom?