• AnnaJa­cob
    Äldre 6 Jan 10:14
    1745 visningar
    4 svar
    4
    1745

    Måste vi ha samma!?!?

    Både jag och min sambo har ovanliga och fina efternamn (mitt är lite finare Flört). Ingen av oss vill egentligen byta till den andras, och jag tycker att dubbel efternamn är lite tramsigt! Så visst hade vi kunnat heta våra egna efternamn, men så kommer det ju en dag när vi ska ha barn, och vad ska de då ha för efternamn!?
    En av anledningarna till att jag inte vill byta är att jag är den sista i vår släkt, så om jag dör, så där också mitt efternamn. Så är det inte för min sambo, som har en massa i hans släkt med hans efternamn.

    Är det någon som har liknade problem?

  • Svar på tråden Måste vi ha samma!?!?
  • MagicB­ride
    Äldre 6 Jan 10:26
    #1

    Jag och min sambo har också båda unika efternamn och vill inte byta. Jag är inte heller så där jätteförtjust i dubbla efternamn, men det blir nog att jag tar det ändå just för att slippa diskussionen sen när vi får barn. Sen kommer jag göra allt i min makt för att våra barn ska ta mitt flicknamn den dagen de själva gifter sig och på så vis föra vidare det ;)


  • J och J
    Äldre 6 Jan 10:55
    #2

    Man gör precis som man vill!  Jag tycker helt klart ni kan ha olika namn bara ni är bekväma med det båda två. 
    det svåra blir ju med barnen. men kanske barnen kan ha ditt namn så släkten inte dör ut? 
    bestäm det innan bara är mitt tips.

    Vi har svårigheter att välja namn.
    Hans namn funkar inte riktigt då hans mor heter samma som jag i förnamn. Vill inte heta exakt samma som svärmor =)

    mitt namn är fint. kanske blir det det. men hade helst velat byta efternamn när jag gifter mig.

    så nu lutar det antingen åt
    Renling (mitt nuvarande)
    Kristiansdotter (efter far min)
    Arola (mormors flicknamn, mor min är finsk)
     

  • AnnaJa­cob
    Äldre 6 Jan 11:19
    #3

    Vi är både bekväma med att ha olika efternamn, men problemet blir ju barnen. Vi har vänner som har gett sina barn TRE!! efternamn, och det är bara dumt tycker jag!
    Problemet är att båda vill att barnen ska ha vårt eget efternamn...hehe vi är lite envisa.
    Det är ju ett bra tag till innan vi ska gifta oss..=)

    Jag förstår att du inte vill heta exakt samma som din svärmor. Det är ju en bra ide att ta ett "nytt" efternamn tillsammans..=)

  • J och J
    Äldre 6 Jan 11:35
    #4

    Ja då blir det lite klurigt om ni båda vill att barnen ska ha erat
    och att båda är envisa gör det ju inte lättare ;)

    det lutar åt nåt "nytt". vet bara inte vilket. 

Svar på tråden Måste vi ha samma!?!?