• Miapia24

Buffé på festen

Jag och min sambo vill bjuda så många som möjligt på vår fest men vill inte lägga hur mycket pengar som helst på denna dagen. Vi försöker hålla lite distans till det hela och hellre ha råd att snart investera i ett hus än att leva ut ALLA fantasier vi (mest jag) har för bröllopsdagen. 
    Vi har kommit fram till att vi i alla fall hellre har bröllopsfesten på Mc Donalds med alla nära och kära än att ha en jätte lyxig fest på ett slott med bara några få inbjudna.
    Vi har nu hittat den perfekta lokalen som vi får låna gratis som rymmer upp till 120 pers. Jag tror vi kommer bjuda runt 100 personer. För att pengarna inte ska rulla iväg i för stora klumpar tänkte vi göra maten själva i form av en buffé. Tårtan får en konditor göra men fördrinkarna (bartender senare under kvällen) och maten tänkte vi göra. 

Min fråga är nu: Tar vi oss vatten över huvudet? Jag har väldigt lätt för att vara tidsoptimist och vill höra vad alla här tänker.

Självklart kommer släkt och vissa vänner hjälpa till med maten och antagligen hyr vi in någon som serveringspersonal som kan ta in och ut mat och disk under middagen.

• Svar på tråden Buffé på festen
  • MaybeBride09

Vi kommer göra maten själva men då bara för ca 50 pers. Det blir vad du gör det till. Vi ska ha en buffé med kallskuret. 

Vi kommer köpa det mesta köttet färdigt från affären och sen skiva. Förutom några fläskfilerätter. Till det kommer det serveras köpt potatissallad, hemmagjord franskpotatissallad, köpt bröd, sallad osv.

Det vi egentligen behöver göra är att göra iordning fläskköttet (dagen innan) och köpa saker. Sen kommer en bekant fixa så allt blir upplaggt osv.  

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Kattpoet

Man kan laga mycke själv, det beror på vad man vill  göra av det hela.

Sätt er ner och   gör upp en plan på vad  ni äta på er bröllop, sedan skriv upp allt, leta reda på recept och kolla om det är möjligt att göra. 

• SnartFruSir

Mycket går ju att göra i förväg (alltså minst 1 månad) som ni sedan kan frysa. Inför min student bakade jag t.ex. 10 kladdkakor som vi sedan tog fram samma dag och det sparade mig både tid och ork :)

Bara ni har plats att förvara all mat så kommer det nog gå hur bra som helst!

• Miapia24

Tack för jätte bra tips!
    Kommer nog både köra på en hel del kallskuret och gör pajer i förväg och fryser in. De brukar ofta hålla sig väldigt bra frysta.
    Kattpoet: Det är sant att det blir vad man gör det till. Jag har lätt för att dra igång för mycket som sen inte går att genomföra. Få kommer (förhoppningsvis) se maten som det stora dragplåstret och snarare komma för att fira vår stora dag :)

Vi får sätta oss ner tillsammans och komma på vad vi ska göra lång tid i förväg så löser det sig säkert. Skönt att få medhåll att det inte är omöjligt i alla fall!

• SaJo1981

här ska det med vara buffé på den stora dagen, men vi har turen att min sambos mamma äger en restaurang och vi har bett henne och hennes systrar att laga all mat, det blir thailändsk buffé (eftersom min sambo är därifrån och hans mammas restaurang är en thai-rest) '

vi räknar med på att bjuda omkring 100gäster men jag kan säga utan allt för dåligt samvete att jag hoppas att vi inte blir fullt så många, vi ska gifta oss mitt i semestertider och antar litegrann att alla faktiskt inte kan komma.....men vem vet...
    Lokalen vi ska vara i tar 120pers och kostade oss 800kr att hyra, vi försöker också hålla kostnaderna nere eftersom vi annars inte kommer ha råd att gifta oss i år....

Svar på tråden Buffé på festen