• inwe

Liveband v.s Spotify?

Halloj!

Kommer ni ha/hade ni Liveband eller typ "vanlig" musik (tex via ljudsystem-dator-spotify) på er bröllopsfest?

Berätta lite.. :) Vi har bokat ett band men är lite inne på om det är "Värt" det?

• Svar på tråden Liveband v.s Spotify?
  • förlovadflicka

Vi kommer först att ha ett öppet hus i en lokal dit folk får komma och käka lite tårta och mingla. Då kommer vi bara ha spotify, men självklart med en väl genomtänkt spellista jag håller på med. Bara instrumentalmusik dock, tycker det känns oromantiskt om någon tänker "åh, det är ju den artisten". Det blir opersonligt liksom. Har valt låtar som jag har en relation med (går musikgymnasie och spelar fyra instrument så finns en del att ta av) och som återspeglar samma känsla. Sedan på festen så ska vi ha en liten ensemble med piano, två fioler och cello som jag handplockat, är min cellolärare, min teorilärare, en god vän och hennes syster. Det blir ju gratis för oss, sånär som på lite mat och tårta. Jag känner så många musiker så har inte varit tal om att hyra en band, men jag tror faktiskt inte vi hade gjort det, iaf inte såna som kostar 8000, det finns liksom inga pengar att betala det med! Och sedan vet man ju ändå inte om de är bra om man inte råkar känna dem... Kolla upp om någon du känner kanske kan sätta sig och spela lite piano eller klassisk gitarr för att sätta stämningen om du inte vill lägga ut pengar. För levande musik gör ju väldigt mycket, är så glad att vi fixat det så här :D

• Miapia24

Vi kommer ha en traditionell bröllopsfest med middag osv. 
    När det gäller musiken har vi pratat lite löst om att till fördrinken ha några stråkinstrument som spelar vackert i bakgrunden. Vi kommer antagligen vara utomhus då (om vädret håller sig fint) i en park utanför festlokalen och det kan nog vara väldigt vackert. 
    Till middagen har vi Spotify och efter middagen en dj. Man hade kanske kunnat hoppa över dj:n. Förhoppningsvis är stämningen så hög att det kvittar ändå. Så länge man har en genomtänkt spellista och ingen håller på att byta låtar titt som tät funkar det säkert bra. 

Bra tips med att bara ha instrumentella låtar förresten! Det är ju så man vill ha det under middagen i alla fall. 

• Jejkej

vi kommer ha en "Elvis" som kör en stund sen är det spotify som gäller!
    Men glöm inte att låsa datorn, för alla som klåfingrar och vill byta låtar hela tiden!!!!

• inwe

Vi har ett band som kommer att spela, men vi har inte bokat till 100 ännu utan bara preliminärt. De kommer kosta 4000kr & visst känns det kanon med liveband, då behöver man inte "bry sig" om musiklista, ljudanläggning etc. Men samtidigt känner vi liksom att de 4000kr kan vi lägga på annat också? Svårt att förklara.

Blir orolig att det inte kommer "funka" med en spel-lista heller, fast vafan, de borde de ju göra. Man får väl "anlita" ngn av gästerna att "ha koll" på spellistan & sätta igång den när den ska igång osv.. :)

• 4Juni2011

Min blivande man ville så gärna ha liveband och jag med förstås...
    De kommer kosta 7 000 kr men då vi är riktiga musiknördar båda två så känns det som om det är värt det för vår del...
    Om det är värt det eller inte beror på vad för person man är och vad man vill lägga pengar på... Eftersom vi älskar musik och går på en del olika spelningar per år så tyckte vi att då lägger vi pengar på ett liveband...

• Maria Lind

Jag var på en bröllopsfest i sommras där de hade en kanonbra liveband. Festen blev helt grym i och med bandet. Det man dock bör tänka på är att det blir lite "konsert" över det hela. De spelade väldigt högt  (så klart) så det fanns inte en chans att man kunde prata med varandra. Fördelen som de hade var att deras lokal var i 2 våningar, så man kunde mingla på våningen under:)

Eftersom vår lokal bara är i ett plan kommer vi att ha en trubadur istället samt en klar spellista på spotify lite senare på kvällen.

• GnuGS

Åh, jag grubblar också på hur vi ska göra med musiken... Det finns nog inga pengar till något liveband, men nog vore det roligt. Jag har en släkting som sjunger Edith Piaf – och det vore så roligt om hon skulle vilja sjunga, men kanske med något som går mer i dur än Piaf. Fast det kanske måste bli utan kompband - har svårt att tro att det går att hitta för så lite pengar som ni skrivit ovan (4-7 000 i Stockholm, om man inte har kontakter.

Ni som tänker ha bakgrundsmusik på middagen, har ni förslag på låtar? Hm, kanske vore det fint med cello-stråkar även då.

• Little Miss Pretty

Halloj!

Det verkar inte som att så många tänker köra på DJ...funkar inte det? Jag menar, en DJ kan väl spela soft musik under middagen oxå. Vi vet inte hur vi ska göra. Har kontakter med ett band på fyra killar som kan spela. Problemet blir att lokalen, en restaurang på ett plan, är ganska liten, så jag vet inte om det kommer funka med ett helt band där.. Har kontakt med en kille som är lite av en trubadur också som kan sjunga i kyrkan och på festen. Det jag är orolig för är att det inte blir något "drag" med en trubadur. Jag vill ju att folk ska dansa! DJ, trubadur eller band..hur hade ni gjort i vårt ställe? 

• förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-04 20:47:38 följande:
    Åh, jag grubblar också på hur vi ska göra med musiken... Det finns nog inga pengar till något liveband, men nog vore det roligt. Jag har en släkting som sjunger Edith Piaf – och det vore så roligt om hon skulle vilja sjunga, men kanske med något som går mer i dur än Piaf. Fast det kanske måste bli utan kompband - har svårt att tro att det går att hitta för så lite pengar som ni skrivit ovan (4-7 000 i Stockholm, om man inte har kontakter.

Ni som tänker ha bakgrundsmusik på middagen, har ni förslag på låtar? Hm, kanske vore det fint med cello-stråkar även då.
    Håller på och skriver arrangemang till våra nu (har det som projektarbete i skolan, hehe)
    Har arrat:
    Can't help falling in love 
    Too much in love to care
    unexpected song
    För kärlekens skull
    Hymne á l'amour
    L'amour en heritage
    Love changes everything
    Nocturne (taubes)
    så skimrande var aldrig havet
    somewhere over the rainbow

Jättebra låtar, finns på spotify ;)