• Wintercandles

mingelstolar istället för honörsbord

Min mamma gav mig ett förslag på ett alternativ honörsbord. Ideèn är att brudparet (vi) sitter vid ett bord
    med två tomma stolar. Stolarna jämte oss så kallade "mingelstolar". Tanken är att gästerna ska kunna
    turas om att få sitta jämte oss under middagens gång.
    Jag tyckte detta lät som en bra idè, men är nog ändå lite rädd att idèn ska skita sig och att vi blir ensamma
    där framme för att ingen vågar ta första steget.

Någon som kanske har varit med om något liknande med "mingelstolar"?
    Eller som kanske har något bra förslag på någon lek eller liknande toastmastern kan dra igång för att detta ska funka?

• Svar på tråden mingelstolar istället för honörsbord
  • Sebastiána

En del har stolar framför brudparet vid honnörsbordet av samma anledning. Jag undrar bara när gästerna ska hinna med det. Ska de ta med sin tallrik och sätta sig där och äta en stund?

• Wintercandles

Ja det var så hon förklarade det. Att gästerna tar med sin tallrik & äter med oss en stund vid vårt bord, det är ju trots allt för vår skull dom är där :)
    När jag varit gäst på några av mina vännerna bröllop har jag saknat just den biten att man inte hinner prata så mycket med brudparet.

• Sebastiána

Vi funderade på att sätta två stolar framför oss, men det funkar inte eftersom vi har E-bord.

• 1700tal

Idén är ju god men låter lite krångligt om jag ska vara ärlig... Ska man har nån slags turordning då eller? Annars är väl risken att det som sagt blir rätt ensligt däruppe. Alternativt att nån sitter på samma stol i evigheter..

Själv gillar jag nog tanken att ha de närmaste i familjen nära hela kvällen, men att ha några tomma stolar nära honnören låter som en jättebra idé. Om man har plats..

• JoR
    Sebastiána skrev 2011-01-01 23:48:52 följande:
    Vi funderade på att sätta två stolar framför oss, men det funkar inte eftersom vi har E-bord.
    Vi tänkte ha E-bord med tre tungor, där de två första stolarna på mittentungan blir "mingelstolar". På så sätt slipper vi också att ha några sittandes "i ansiktet" på oss, dvs precis rakt framför, under hela middagen. Vi får bättre utsikt över gästerna och mingelstolar. 
  • Wintercandles
    1700tal skrev 2011-01-02 00:06:37 följande:

Idén är ju god men låter lite krångligt om jag ska vara ärlig... Ska man har nån slags turordning då eller? Annars är väl risken att det som sagt blir rätt ensligt däruppe. Alternativt att nån sitter på samma stol i evigheter..

Själv gillar jag nog tanken att ha de närmaste i familjen nära hela kvällen, men att ha några tomma stolar nära honnören låter som en jättebra idé. Om man har plats..

Hela idèn med honörsbord känns lite krånglig, då jag inte har så bra kontakt med min ena förälder. 
    Hmm känns att jag och min m2b får tänka om en gång till. Mingelstolarna kanske gör att det istället blir ensligt som du skrev eller att någon gäst sitter i evigheter.  

• Hon sa ja

Jag var på ett bröllop där de hade en mingel-pall. Middagsbordet var ett enda långt bord i vinkel (90grader) men med ett kortare bord istället för själva vinkelhörnet, där brudparet satt. Gästerna satt vid de längre borden åt sidorna och en pall stod mittemot brudparet vid det korta vinkelbordet (förstår ni? det här var svårt att förklara i text...) Det funkade i vilket fall mycket bra. Det föll sig naturligt att folk gick och satte sig där när de varit uppe och sträckt på benen mellan rätterna, när de talat. Det var långt ifrån alla som satte sig där, men det var en trevlig sak och brudparet var jättenöjda. 

Det kan räcka med att toastmaster/madame berättar att det är välkommet att sätta sig där mellan rätterna eller när de tycker att det passar. Jag tror att det blir jättebra. Vi ska ha e-bord i ett ganska trångt rum, så jag vet inte om det skulle funka för oss, men jag ska bolla det och kanske sno idén.

Lycka till! 

• FelizLane

var på ett sånt bröllop... men tyckte för det första att brudparet skymdes av stolarna.. för det andra han väldigt få med det eftersom man äter och det grejas. Jag tyckte inte det var någon höjdare.

Svar på tråden mingelstolar istället för honörsbord