• Emblas Mamma

    Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?

    Har tittat på ett hotell ganska länge nu, det var de första som sa "klick" och jag går alltid tillbaka till det.
    Det verkar lugnt och väldigt familjevänligt!
    Ligger precis vid havet! Jättemysigt..

    Det jag har hittat litter i Khao Lak.

    Dock undrar jag över några grejer..

    1. Det står att det är 6km till centrum - lite väl jobbigt? Eller egentligen inte men jag behöver handla mat varje dag så jag undrar ifall dom ändå har en närbutik?

    2. Även om man inte beställer all inclusive - brukar det gå att köpa något mitt på dagen på hotellet ifall man är hungrig?

    3. Om man tar taxi in till centrum i thailand, har dom barnstolar då eller får man hålla i barnet? Vår dotter kommer iofs vara 3,5 år så hon kanske bara kan sitta på någon kudde..

    Det är väl mest lite det jag undrar över:)
    Och framför allt: Hur lång tid tar bussresan dit på ett ungefär? För jag antar att man landar i Phuket..

    :)

  • Svar på tråden Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?
  • Oberon

    Vad heter hotellet så kan jag kanske komma med lite feedback? Svårt att säga nåt generellt :)

  • turbovampyria

    Du skriver att du måste handla mat varje dag är det då ett lägenhetshotell? Eller menar du resttauranger? Har in¨te varit i thailand men om det är en by i närheten eller en turistort så brukar det finnas närbutiker.

    Hotell har bara mat att köpa om det står i informationen om hotellet att det finns resturang. Det brukar dock kosta lite mer om du tar mat på plats istället för att boka all inclusive.

    Även om jag inte varit i Thailand så har jag inte för mig att det finns bilbarnstol utan hon får sitta i famnen. Inte ens i Sverige har de bilbarnsstolar i taxi utan då måste du ringa och specialbeställa det några timmar innan. De anser att det är ens egna ansvar osv

    Hoppas du fick lite hjälp iaf

  • Emblas Mamma
    turbovampyria skrev 2010-12-28 13:39:15 följande:

    Du skriver att du måste handla mat varje dag är det då ett lägenhetshotell? Eller menar du resttauranger? Har in¨te varit i thailand men om det är en by i närheten eller en turistort så brukar det finnas närbutiker.

    Hotell har bara mat att köpa om det står i informationen om hotellet att det finns resturang. Det brukar dock kosta lite mer om du tar mat på plats istället för att boka all inclusive.

    Även om jag inte varit i Thailand så har jag inte för mig att det finns bilbarnstol utan hon får sitta i famnen. Inte ens i Sverige har de bilbarnsstolar i taxi utan då måste du ringa och specialbeställa det några timmar innan. De anser att det är ens egna ansvar osv

    Hoppas du fick lite hjälp iaf


    haha mat och mat.. jag är ganska hungrig av mig!
    nej jag tänkte mest på att det kan vara bra att kunna handla lite eftersom vi har en liten flicka med oss.. allt från blöjor till saft.. eller godis.. man vet ju aldrig :)

    jag antog nästan att det inte fanns bilstolar.. tror fakiskt jag fixar med någon kudde av ett slag så hon får sitta vanligt.. det är ju lite bättre än att hon sitter obältad i allafall :)

    tack för ditt svar!
  • Emblas Mamma
    Oberon skrev 2010-12-28 13:21:49 följande:
    Vad heter hotellet så kan jag kanske komma med lite feedback? Svårt att säga nåt generellt :)

    SunGarden Emerald Beach Resort & Spa, Khao Lak


    detta hotellet är det visst:) ganska billigt också:)
  • Emblas Mamma

    Tänkte även på en annan sak!

    Utflykter!

    Vad kan man göra för utflykter när man har en 3,5åring med sig? Fungerar elefantridning? Vill så gärna det:)

    Kom gärna med fler tips! Snorkla kan man ju inte göra direkt ;)

  • SnartFruSir

     Jag tänkte på en annan sak innan jag tipsar. Khao Lak är inte så kännt för att vara lungt. Det är rätt högt tempo där. Sedan brukar det finnas lite minimarkets runt hotellen, men det är inte säkert att de säljer blöjor där.

    Jag själv har inte åkt vanlig taxi i Thailand, utan Tuk tuk.
     
    tuk tuk :) Och jag tror hon sitter säkrare i ert knä än på kudde, för det finns inte alltid bälten.

    Men jag föreslår att ni åker till ett ställe som har t.ex. bamseklubben, så får hon gå på små äventyr, rita, dansa sjunga, med andra barn någon timme om dagen. Då får ni också lite ensamtid även om ni ligger i solstolarna bredvid bamses hus. Fast Sungarden tror jag är vings variant. Och det är liknande koncept.

    Gör de saker med henne som hon tycker om hemma. Gillar hon djur, gå och titta på apor. Gillar hon att plaska, så köp flytleksaker hon kan ha kul med. Jag själv gillade att åka båt och segla redan som liten, så en båtutflykt hade kanske varit mysigt?

    Sedan brukar det finns massor med anslag om utflykter väl på plats. Ett tips kan i sådant fall vara att åka med de lokala utflykterna istället för de charterbolagen gör. Oftast får man mer för pengarna och se mer än bara de turistiga.

  • Emblas Mamma
    SnartFruSir skrev 2010-12-28 14:52:27 följande:

     Jag tänkte på en annan sak innan jag tipsar. Khao Lak är inte så kännt för att vara lungt. Det är rätt högt tempo där. Sedan brukar det finnas lite minimarkets runt hotellen, men det är inte säkert att de säljer blöjor där.

    Jag själv har inte åkt vanlig taxi i Thailand, utan Tuk tuk.
     
    tuk tuk :) Och jag tror hon sitter säkrare i ert knä än på kudde, för det finns inte alltid bälten.

    Men jag föreslår att ni åker till ett ställe som har t.ex. bamseklubben, så får hon gå på små äventyr, rita, dansa sjunga, med andra barn någon timme om dagen. Då får ni också lite ensamtid även om ni ligger i solstolarna bredvid bamses hus. Fast Sungarden tror jag är vings variant. Och det är liknande koncept.

    Gör de saker med henne som hon tycker om hemma. Gillar hon djur, gå och titta på apor. Gillar hon att plaska, så köp flytleksaker hon kan ha kul med. Jag själv gillade att åka båt och segla redan som liten, så en båtutflykt hade kanske varit mysigt?

    Sedan brukar det finns massor med anslag om utflykter väl på plats. Ett tips kan i sådant fall vara att åka med de lokala utflykterna istället för de charterbolagen gör. Oftast får man mer för pengarna och se mer än bara de turistiga.


    Oj!
    Vad konstigt det känns att du säger att det inte är lugnt.. Tvärtom har jag bara hört gott därifrån, läst på de flesta ställen att det ska vara väldigt lugnt och mest för familjer att åka dit.
    Vad grundar du dom tankarna på? :)

    Känns bara lite wired att det går emot precis allt som skrivs på flera resebyråer och folk som har varit där..
  • TheD

    Hej,

    I Thailand finns det inget som heter barnstolar (inte vad vi såg eller har hört)... Barnen sitter på en pall i en sidovagn av moppen t.ex.

    När jag läser om detta hotell kan jag inte hitta ett all.inkl-erbjudande utan det som står under måltider är - Frukostbuffé.
    Festmåltid nyårsafton.

    Hotellet bjuder alla sina gäster på middagsbuffé (ej dryck) under hela vistelsen.
    Gäller ej nyårsafton

    Det finns minimarket och strand- lobbybar.

    Tuk-Tuk är ett måste att åka men det finns vanliga taxin... Vanliga bilar medbilbälten. Vi åkte från Karon till Patong och chaffisen hade bältet på sig t.o.m :D

    När har ni tänkt att åka?

  • TheD

    Som det står under fakta-


    Transfer


    Flyget landar på Phukets flygplats. Resan från flygplatsen till Khao Lak tar ca 1 timme och 15 minuter (85 km) med buss, minibuss eller taxi. Transfer ingår ej i resan men kan köpas till.
  • Emblas Mamma

    Vi hade tänkt åka i slutet av januari, början av februari 2012:) Nu har jag dock hittat ett ännu bättre hotell med bamseklubb och allt. Dock svider det lite eftersom det kostar 7000 kr mer. Men vi får spara som attan helt enkelt!

Svar på tråden Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?