• Chatarina

Åsikter tack

Skall ha  utomhusbröllop i slutet av sommaren och tänkte av olika personliga skäl ha en droppformad brudbukett med gula rosor och björkris.
    Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Åsikter tack
  • Emblas Mamma

Låter verkligen jättemysigt!
    Jag ska med ha gula rosor och något grönt till det.. Tycker verkligen det låter somrigt och fint! Kör på det!
    Men skulle vara roligt att få se en bild om det fanns någon:)

• Chatarina
    Emblas Mamma skrev 2010-12-26 18:51:55 följande:
    Låter verkligen jättemysigt!
    Jag ska med ha gula rosor och något grönt till det.. Tycker verkligen det låter somrigt och fint! Kör på det!
    Men skulle vara roligt att få se en bild om det fanns någon:)
    Skall lägga upp bilder då buketten är gjord. Tyvärr tar det ju ett tag tills dess. Men tror ju nog att det kommer att bli bra Glad
  • nattmaran

Å så fint, den skulle jag gilla. Vad roligt att ha in lite skog i buketten

• Strömborg2011
    Chatarina skrev 2010-12-26 18:28:34 följande:
    Skall ha  utomhusbröllop i slutet av sommaren och tänkte av olika personliga skäl ha en droppformad brudbukett med gula rosor och björkris.
    Vad tror ni om det?
    Det låter jätte fint, men betydelsen för gula rosor är otrohet och misstro, så kanske inte så bra till ett bröllop.
    Färgen: Rosa - kärlek og trohet. Hvid - Renhet. Mörkröd -  jag saknar dig.
    Om du kan läsa danska kan du kolla på denna sida: http://www.ekvinde.dk/artikler_copy(1)/bryllup_blomster.htm
  • SnartFruSir

Det kanske kan vara svårt att få tag i björkris i slutet på sommaren? Här (Göteborg) är ofta björkarna uttorkade om det varit en bra sommar. Sedan vet jag att de skrumpnar eller torkar fort, eftersom björken är ett riktigt törstigt träd. Men annars kan det nog vara väldigt effektfullt.

• passionsblomman
    Strömborg2011 skrev 2011-01-13 21:51:03 följande:
    Det låter jätte fint, men betydelsen för gula rosor är otrohet och misstro, så kanske inte så bra till ett bröllop.
    Färgen: Rosa - kärlek og trohet. Hvid - Renhet. Mörkröd -  jag saknar dig.
    Om du kan läsa danska kan du kolla på denna sida: www.ekvinde.dk/artikler_copy(1)/bryllup_blomster.htm
    Äh, det där är inget att bry sig om!

Att det skulle finnas ett blommornas språk är ju gulligt och lite kul men faktum är ju att endast ifall folk känner till ett visst symbolvärde så kan det sägas äga någon reell kraft.
    Vid franska hovet gammalt tillbaks kurtiserade man med meddelanden där blommor och deras färg stod för budskapet. Då visste ju de som gjorde det vad det betydde (får man anta)

I olika länder har olika blommor sin innebörd och används vid olika ritualer osv.
    I Kina är tex Chrysanthemum den dlaste av blommor, och symboliserade kejsaren. Vanligt folk fick inte ha den
    I buddismen har Lotusblomman sin betydelse osv.

Men den enda färg och blomma i vårt land som egentligen är allmänt betraktad som någon viss betydelse med, är ju faktiskt röda rosor. Dem ger man därför bort med viss försiktighet om man inte vill råka förmedla starkare känslor än man tänkt till mottagaren.

Gula rosor är lika vackert som någon annan färg och kan med fördel bäras till bröllop ifall man gillar just gult. Helt utan oro för att skicka meddelanden och budskap om svek, otrohet eller böner om förlåtelse-jo, för de olika listorna man hittar om vad betydelsen ska vara säger nämligen dessutom olika saker.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sms å fotboll

Här kommer lite bilder på buketter med rosor åt det gula hållet. Jag är själv helt förälskad i gula rosor och funderar på något i stil med den översta buketten men utan pärlorna och lite murgröna runt om (lite som i sista bilden).

• Chatarina

Strömborg2011: I detta fall bryr jag och min bm oss inte om blomsterspråket. Att vi väljer just gula rosor och björkris har en mycket speciell betydelse för oss.

SnartFruSir: Här hos går det bra med björkris då ännu, men som bor vi ju lite längre norrut också :)

passionsblomman/sms å fotboll: Tack :) Tänkte vi skall ha knalligt gula rosor och björkris. Droppformat.

Svar på tråden Åsikter tack