• David i sthlm

    Dubbelt medborgarskap, resa ut som en och hem som en annan?

    Hej!

    Jag och min fru (!) ska snart åka på en bröllopsresa, och jag är dubbel medborgare, svensk och amerikan. Vi har läst på amerikanska ambassadens webbplats att man måste resa in i USA som Amerikan om man har dubbelt medborgarskap. Vi kommer resa vidare från USA till Cook Islands, och därifrån vidare, och då uppstår frågan - om jag reser till USA som amerikan, så måste jag ju lämna landet som amerikan också, och då är frågan, kommer jag behöva åka som amerikan resten av resan också? Vad händer i sådana fall när vi kommer till Sverige igen? Kommer jag resa in som amerikan då? Eller kan jag byta, och använda mitt amerikanska pass när vi lämnar usa och mitt svenska pass när vi reser in till Cook islands?

    Är det någon annan som har erfarenheter av detta?

    Med varma hälsningar,
    ::David 

  • Svar på tråden Dubbelt medborgarskap, resa ut som en och hem som en annan?
  • mjlove

    Jag har rest ut ur Sverige med ett pass och in igen med ett annat, då jag också har dubbla medborgarskap. Det har aldrig uppstått något problem för min del. Så länge du ha båda passen tillhands så bör det inte vara några problem.

  • anne på grönkulla

    Ditt svenska medborgarskap försvinner ju inte, så in i Sverige kan du alltid resa som svensk. Ha passet med om det skulle uppstå frågor (men som amerikan behöver du väl inte inresevisering i Sverige och om du bara kan visa en id-handling med personnummer så kan de slå i passkontrollen på att du är medboragre och folkbokförd här - om du är det förstås).

    Vilket medborgarskap du ska använda till Cooköarna beror ju helt på hur deras regler ser ut - kräver de visum av vissa nationaliteter t ex, eller så. Jag skulle dock alltid råda en att "fippla" så lite som möjligt med olika pass under samma resa som möjligt (skulle det bli frågor om var du kommer resande från och du behöver visa pass eller så).

  • ShandiN

    Hej,

    min man är också dubbel medborgare (USA/Sverige) och du måste ha båda passen med dig. Res in i USA (plus resten av resan till Cook-öarna) med ditt amerikanska pass, och sedan visar du ditt svenska pass när du kommer tillbaka till Sverige. De kan komma att fråga efter det amerikanska också (i Sverige) men du måste visa det svenska hur som helst. Vi åkte på bröllopsresa till Caymanöarna via USA, och min man åkte på det amerikanska passet ända tills vi landade på Arlanda igen på vägen hem.

    Trevlig resa!

Svar på tråden Dubbelt medborgarskap, resa ut som en och hem som en annan?