• fluff2011

    Tema: Krambjörnar & hårdrock?

    Har ni varit på några riktigt udda tema-bröllop? Vi funderar på att ha något slags tema som ska genomsyra vårt bröllop men vi har svårt att hitta ett tema som funkar för oss båda och som går att använda på något vettigt sätt. Jag vill helst ha en känsla av barnkalas och hardcore på samma gång, samtidigt som det ska vara naturnära och ekologiskt med respekt för människor. Min sambo är inne på samma spår men tänker gärna mer fokus på elektronik och kreativitet. Någon som har tips och idéer?
    Vi vet att vi kommer vara ute på landsbygden i en vacker gammal kyrka och ha festen på en närliggande restaurang som är inhyst i ett vackert hus med utsikt över en sjö. Menyn kommer vara vegetarisk och jag hoppas vi kan ha ekologiska råvaror så långt det går. Jag tänkter mig att temat kommer igen i dekorationer, ballonger, aktiviteter, trycksaker, dans, musik, tårta och våra kläder. Mycket humor och en hel del oväntade detaljer hoppas jag få in. Någon som funderar på samma sätt?

  • Svar på tråden Tema: Krambjörnar & hårdrock?
  • Kattpoet

    Varför inte ett  galet teparty, som Alice i Underlandet, fast lite mer vridet?

    Det borde ge den känslan ni vill ha. 

  • justlove

    älskar ideen så jag e mycket galen och rolig av mig och inte kan komma överäns med min sambo=)

    vill ha fint vacker bröllop men jag vill ha med rosa saker i mitt tema men killen vill ha vitt och rött.

    krambjörnarna mysigt=) haha

  • Kattpoet

    Det finns ju rosa toner som går med röda och vitt, så det finns ju balans i allt.

  • Mace

    Hmm...

    Du skriver att du vill ha
    barnkalas
    hardcore
    naturnära
    ekologiskt
    respekt för människor
    elektronik
    kreativitet

    Vissa delar går ju jättebra att få ihop, som t.ex. naturnära - ekologiskt - respekt för människor - kreativitet

    Barnkalas, elektronik och hardcore är lite värre faktiskt och frågan är om det ens går att göra ett enda tema av dem. Alla tre fungerar ju bra var för sig ihop med ovanstående, men att få med alla blir svårt. Kreativa detaljer, men också "stationer" för gästerna, t.ex. gästboken, fotohörna, en målning för brudparet och liknande.

    Humor tror jag är lättare med barnkalas och elektronik. Och jag tror att mycket humor kan göras med musik, t.ex. en disneylåt  som spelas när ni kommer in (eller startljudet till windows eller så) och fejkade mobilsignaler som ringer vid precis "fel" tillfälle som gör toastmastern förvirrad (fast han är förstås med på planen).

    Jag tänker såhär:

    Grundtemat är ekologisk mat, och dekoration av naturnära material såsom linne, beigt, trä, blommor/kvistar från skogen, enkla/rustika ljuslyktor etc. "Hemmagjort" papper etc.

    Lägg sedan till:

    Barnkalas:
    Massor av färgglada ballonger
    Band i olika färger (lite Alice/Rödluvan-känsla)
    Kritor i glasburkar tillsammans med mossa/blommor/ris
    Fotohörna med lekfulla tilbehör, t.ex. leksaksbilar etc.
    Låt dem måla en tavla eller skriva en hälsning med fingerfärg eller något annat barnkalasaktigt
    Fiskdamm

    Hardcore (lite osäker på vad du menar här, men antar någonting i stil med hårdrock/hårdare):
    Blanda in lite svarta läder-detaljer (fejk om ni är veg antar jag), nitar etc i dekorationen
    En svart bröllopstårta?
    Tuffare saker till fotohörnan, t.ex. nithalsband, handfängsel eller vad som nu symboliserar detta för er
    Svart läder-rand på inbjudann
    Placeringskort av sönderklipta skivomslag
    Ev gamla ölflaskor i olika storlekar och glas (urdiskade och utan etiketter) som blomvaser
    Gästbok på en gammal gitarr eller förstärkare

    Elektronik
    Gammalt elektronikskrot i dekorationen, t.ex. en miniräknare och minnen i blomarrangemanget
    Gamla datortillbehör som blomvaser
    Fotohörna med nördglasögon, slips och stor miniräknare
    Gästbok i form av en gammal skrivmaskin där man skriver sina hälsningar
    Spacigt ljus i form av en discoboll eller en skärmsläckare som skickar ljuskrumelurer över väggarna (eller bara på en vägg som ett konstverk)

    Jag har sett en del bra temabröllop på http://www.loveandlavender.com/ (det finns säkert andra bra siter också, vet inte varför jag fastnade på just den) där det nog kan finnas saker du kan använda, men samtidigt måste ni ju komma ihåg att ett tema är just ett tema - det kan inte vara allt på samma gång. 

     

Svar på tråden Tema: Krambjörnar & hårdrock?