• ahj
    Äldre 21 Dec 08:05
    1958 visningar
    6 svar
    6
    1958

    Vilket namn ska stå i passet?

    Hur gör man med passet när man gifter sig utomlands?

    Jag kommer att byta mitt efternamn till min blivande mans men kan jag endå åka hem på mitt pass där mitt nuvarande efternamn står?

  • Svar på tråden Vilket namn ska stå i passet?
  • Äldre 21 Dec 08:59
    #1

    Så länge biljett/pass+foto stämmer o har samma namn ska det inte vara något problem. Hur ska någon i Thailand kunna kolla upp om du har bytt namn?

  • Fröken T
    Äldre 21 Dec 09:48
    #2

    Du byter inte efteranamn automatiskt vid vigseln. Du måste ansöka om att ta din mans efternamn (efter att ni gift er) och vad jag har förstått så tar det några veckor innan det är klart och först efter det så kan du skaffa nytt pass i ditt nya namn.

  • justlo­ve
    Äldre 3 Jan 21:22
    #3

    jag har hört att du kan ansöka innan vigseln och fixa passet och så innan.

  • Kattpo­et
    Äldre 3 Jan 21:26
    #4

    Du kan antigen ansöka om namnbyte innan vigseln och då måste du skaffa pass i det nya namnet  eller så kan du  byta efter du kommer hem och lämnar in  vigsel papprena och sen  tar det runt  14 -24 dagar. 

  • Vi2all­tid
    Äldre 4 Jan 13:06
    #5
    Kattpoet skrev 2011-01-03 21:26:59 följande:
    Du kan antigen ansöka om namnbyte innan vigseln och då måste du skaffa pass i det nya namnet  eller så kan du  byta efter du kommer hem och lämnar in  vigsel papprena och sen  tar det runt  14 -24 dagar. 
    Kan man? Jag fick inte det, jag hade ju så att säga inte "rätt" att ta namnet förrän vi var gifta. Så jag åkte på resa i mitt gamla namn.
  • Kattpo­et
    Äldre 4 Jan 15:16
    #6

    Det beror helt hållet på namnet,  det har du rätt i men ibland kan man få det i förväg.

Svar på tråden Vilket namn ska stå i passet?